Cena benzínu patří v tomto roce mezi jedno z nejdiskutovanějších témat. Není divu. Vždyť ještě na začátku tohoto roku stál litr Naturalu 95 kolem 26 Kč, v září jsme však v průměru zaplatili již 30,40 Kč, což jinými slovy znamená nárůst ceny o téměř 17%! Již na začátku března jsme přitom upozorňovali, že cena benzínu kolem 30 Kč za litr v tomto roce není cenou nereálnou.
Za prudkým nárůstem cen pohonných hmot stojí vysoké ceny ropy. V březnu loňského roku (23.3.1999) podepsaly státy OPEC (Organizace zemí vyvážejících ropu) dohodu o 7% redukci těžebních limitů. Těžební limity byly díky této smlouvě sníženy o 1,716 miliónů barelů na 22,976 miliónů barelů denně. Pod dohodu se podepsaly také nečlenské státy Norsko a Mexiko. Dohoda na rozdíl od mnohých předchozích byla dodržena a cena ropy se začala šplhat vzhůru. Na začátku roku 2000 začal být trh nervózní, neboť panovala značná nejistota, zda bude platnost smlouvy prodloužena či nikoliv. Navíc, zásoby ropy ve Spojených státech začaly postupně vysychat a dostaly se na 27-leté minimum. Cena ropy následkem těchto faktorů překročila 30 USD za barel. Spojené státy začaly vyvíjet nátlak, aby byla těžba ropy zvýšena. V březnu navýšily země OPEC těžební limit o 1,45 mil. barelů denně, v červnu poté došlo k dalšímu navýšení těžby o 0,708 mil. barelů denně a v září pod tlakem přetrvávajících vysokých cen ropy, které se ocitly na 10-ti letém maximu, země OPEC zvýšily těžbu o dalších 800 000 barelů denně. Ve srovnání s úrovní před březnovým zvýšením těžebních limitů se letos těžba ropy zvýšila o téměř 13%!!!
Jak je tedy možné, že cena ropy stále převyšuje 30 USD za barel a cena benzínu v ČR zůstává nad 30 Kč za litr?
Domníváme se, že jde o souhru několika faktorů. USA jsou největším odběratelem černého zlata na světě. Stav zásob v USA se proto velmi bedlivě sleduje. Americké zásoby této strategické suroviny však zůstávají před nadcházející zimou stále na extrémně nízké úrovni. Trh je z toho vývoje nervózní a psychologický faktor, zdá se, hraje větší roli, než jsme byli schopni a ochotni dříve připustit. Navíc se objevují zprávy, že země OPEC již, až na některé drobné výjimky, operují na úrovni maximální produkční kapacity. „Nedostatek“ ropy navíc přichází ve chvíli, kdy dochází k oživení ekonomik Asie a Evropy a spotřeba ropy tak v těchto zemích roste. Situaci komplikuje také napjatá atmosféra na Blízkém východě. Cena benzínu v ČR je navíc tlačena směrem nahoru prudkým oslabením koruny vůči dolaru. Na začátku tohoto roku byl kurz koruny na úrovni kolem 35 CZK/USD, v těchto dnech však koruna opět operuje nad úrovní 41 CZK/USD.
Cena ropy potažmo i benzínu podle našeho názoru zůstane v tomto roce vysoká. K poklesu by mohlo dojít v příštím roce na sklonku zimy. Těžba ropy se zdá býti dostatečná a cena ropy mezi 20-28 dolary za barel se jeví jako reálná. (Rozmezí 20-28 dolarů za barel je cenová úroveň, kterou považují země OPEC za „ideální“, a snaží se zvyšováním těžby ropy dostat cenu ropy na tuto úroveň.) Pokud nedojde k jiným neočekávaným nepříznivým událostem (zhoršení situace na Blízkém východě a pod.), mohli bychom se v příštím roce dočkat poklesu ceny benzínu v ČR na úroveň kolem 27-28 Kč za litr. Pokud by došlo navíc k výraznějšímu posílení koruny vůči dolaru, potom by se cena benzínu mohla ještě více přiblížit 25 Kč za litr. Cena 20 Kč za litr je však již pravděpodobně pohádkou minulosti.
(Monika Procházková)