Rozpočtová pravidla existují ve většině zemí. Náš návrh je inspirovaný nizozemským systémem, ale lze najít i jiné varianty. V každé variantě jde především o to, zvýraznit vliv dlouhodobých úvah a omezit prostor pro krátkodobé a výlučně populisticky motivované zásahy do veřejných rozpočtů. Pravidla by stanovovala datum i kvalitu dokumentů, které by vláda musela předkládat veřejnosti a Parlamentu. Celý proces by probíhal vždy v rámci tzv.
fiskální strategie vlády, kterou by vláda každý rok (například k 1. květnu) zveřejňovala v Parlamentu a stanovila v ní hlavní priority fiskálního rámce (například podíl investic do vzdělání, do obrany, či do podpory zemědělství) podle toho, co vláda považuje za prioritu. Vláda by stanovila na pět let dopředu podíl těchto výdajů k HDP a stanovila by zároveň, jak se příštích pět let bude vyvíjet podíl státního dluhu k HDP, tak aby bylo možné posoudit náklady přijaté fiskální strategie.
Konkrétní rozpočet na rok 2002 by se pak začal projednávat již v červnu roku 2000, tj. zhruba o rok dříve, než v současném systému (toto datum jsme již propásli, bylo by tedy možné na poprvé celý proces zkrátit a zahájit v prosinci roku 2000). Vláda by přijala "Rozpočtové memorandum", ve kterém by si stanovila hlavní rozpočtové skupiny na rok 2002 (důchody, obrana, školství, … výdaje řazené podle určení, ne podle resortů) a vysvětlila by, jak se její návrh kryje (případně proč se rozchází) s fiskální strategií. Součástí memoranda by byl i výhled na 5 let dopředu při předpokladu nezměněné politiky a odhadovaného vývoje ekonomiky. Zároveň by vláda připojila finanční model fungování rozpočtových fondů (Pozemkový fond, PGRLF, …) na dalších 10 let včetně požadovaného financování z rozpočtu. Toto memorandum by prošlo diskusí v Parlamentu tak, aby vláda získala představu o názorech ostatních politických stran.
V únoru 2001 (a v dalších letech již v říjnu) by ministerstvo financí rozeslalo ostatním ministerstvům koncept rozpočtu na rok 2002, kde by již číselně stanovilo finanční limity na jednotlivé programy a resortní rozpočtové kapitoly a určilo základní makroekonomické předpoklady rozpočtu (růst, inflace, nezaměstnanost). Pro další projednávání rozpočtu by tento návrh ministerstva financí sloužil jako
horní hranice překročitelná jen ve zcela výjimečných případech. Do měsíce by ministerstva vrátila návrh rozpočtu včetně výsledků financování kapitol v posledních dvou letech (1998 a 1999) a s výhledem na financování v dalších letech (2001-2004). Ministerstva mohou navrhovat přeskupení finančních prostředků v rámci svých programů (například omezit program na podporu tvorby designu a za ušetřené prostředky posílit program podpory výstavby průmyslových zón).
Do konce
dubna 2001 by pak ministerstvo financí prověřilo konzistentnost údajů ministerstev a úplnost údajů o financování projektů v minulosti. Hlavním cílem by zde byl prověření toho, jak probíhá financování projektů schválených v minulých rozpočtech, aby nedocházelo ke skrytému zvyšování rozpočtů na zahájené projekty. Prvního
května 2001 by vláda diskutovala návrh rozpočtu na rok 2002 a odsouhlasila jeho strukturu.
V
květnu a červnu 2001 by rozpočet byl diskutován s odbory, ČNB, zaměstnavateli, Evropskou unií, případně dalšími zainteresovanými stranami. Po zveřejnění revidovaných čísel o vývoji HDP v roce 2000 a prvním čtvrtletí 2001 by byl návrh rozpočtu upraven podle posledních makroekonomických čísel. (V červnu 2001 by zároveň bylo přijato "Rozpočtové memorandum" na rok 2003.) Úprava by však byla jen "valorizační", neměnila by již strukturu rozpočtu. Konečně,
1.srpna 2001 by rozpočet na rok 2002 byl odeslán do Parlamentu. V poslanecké sněmovně by probíhala diskuse o rozpočtu a jeho schvalování s cílem, aby rozpočet byl schválen do konce
října 2001.
Takto podrobně stanovená rozpočtová pravidla by vyloučila hektická zářijová jednání o rozpočtu, která jsou doménou lobbyistů. Nicméně, pravidla by ponechala vládě dostatečný prostor pro prosazování skutečné rozpočtové politiky, tj. formulování priorit. Součástí pravidel by měl být i mechanismus zpětné kontroly plnění rozpočtu, čemuž se bude věnovat poslední ze série našich zpráv.
(Ondřej Schneider)