Americkou ekonomiku v letošním roce drží především spotřeba domácností. Pokles tempa jejího růstu ze 2,5% (meziročně) ve druhém čtvrtletí na 1,2% ve třetím čtvrtletí však již nedokázal udržet americkou ekonomiku nad hladinou a hrubý domácí produkt se meziročně snížil 0,4%.
Jedny z hlavních obav po teroristických útocích na USA pramenily z dopadu na spotřebitelskou důvěru, jež je důležitým determinantem spotřebitelských výdajů domácností. Proto jsou v současnosti snad nejvíce sledovanými ukazateli právě indikátory spotřebitelské důvěry. V USA počítají takový indikátor dvě instituce (The Conference Board, University of Michigan). Oba průzkumy jsou založeny na rozdílných dotazech, jejich výsledky jsou však velmi podobné (koeficient korelace je 0,92). Vzhledem k tomu, že na americké ekonomice visí do značné míry osud řady dalších ekonomických teritorií a vývoj globálního hospodářského růstu, jsou indexy spotřebitelské důvěry v USA bedlivě sledovány také v ostatních zemích (podobně jako je u nás sledován německý index podnikatelského klimatu IFO).
Právě dnes zveřejnila index spotřebitelské důvěry Michiganská univerzita. Její index se překvapivě zvýšil z 82,7 bodu v říjnu na 83,5 bodu v listopadu. Očekávání ekonomů se v průměru pohybovala na 78,7 bodu.
O tom, že situace by nemusela být až tak zlá, svědčí také další údaj. Jeden ze zářijových indikátorů přinesl pozitivní překvapení: prodej aut se v USA meziročně zvýšil o neuvěřitelných 24,4%. Objem prodejů dosáhl nejvyšší úrovně od září roku 1986. Částečně lze tento vývoj připsat agresivní politice automobilek, které začaly nabízet výhodné půjčky na nákup nových aut, často s nulovým úrokem. Nicméně, zdá se, že americký spotřebitel je stále ochoten utrácet, objeví-li výhodnou příležitost.
Výsledky naznačují, že situace nevypadá úplně černě. Recesi se americká ekonomika patrně nevyhne. Propad by však nemusel být hluboký a dlouhodobý.
(David Marek)