Teroristické útoky na Spojené Státy přišly v mimořádně obtížný okamžik z hlediska americké (a tedy i světové) ekonomiky. Americká ekonomika viditelně zpomalovala již několik čtvrtletí, ve druhém kvartále letošního roku meziročně vzrostla jen o 0,2%. Podobný vývoj bylo možno pozorovat v celé OECD, které sdružuje nejbohatší země světa. Podle odhadů většiny ekonomů bude celkový ekonomický výkon OECD ve druhém pololetí roku 2001 klesat, což se stalo naposledy během ropné krize v 70. letech.
Následky útoku mohou tento vývoj ještě zhoršit. Řada institucí je přesvědčena, že teroristický útok uštědřil křehké americké ekonomice poslední ránu a že lze očekávat hlubší recesi. Rozhodující bude reakce amerických spotřebitelů. Po propadu investic byla soukromá poptávka posledním zdrojem růstu americké ekonomiky. Soukromá spotřeba je do značné míry závislá na důvěře spotřebitelů a je otázka co s touto důvěrou udělá psychologický šok z útoku v New Yorku a Washingtonu. Důvěra Američanů byla již před těmito útoky vystavována celé řadě negativních zpráv, od poklesu akciového trhu až po růst nezaměstnanosti. Pokud by američtí spotřebitelé prudce snížili svoji spotřebu, byly by důsledky pro americkou ekonomiku vážné.
Podle EIU by celosvětová ekonomika měla letos vzrůst o 2,4%, což je nejméně od roku 1992. Jde také o nejprudší zpomalení růstu za posledních 30 let. Růst by měl být ještě pomalejší v nejbohatších zemích světa: v tzv. G7 se očekává růst o pouhé 1%. Všichni se nyní shodují, že americká ekonomika je nyní v recesi, liší se však v názoru, kdy se z ní dostane. Některé investiční banky počítají s oživením již na začátku příštího roku, především díky masivnímu uvolnění americké měnové politiky (Fed snížil úrokové sazby od začátku roku o 3,5%) a díky snížení daní a zpětnému vracení části loňských daní. Otázkou je, jak se projeví nižší ceny akcií na spotřebitelské poptávce v USA. Například Goldman Sachs uvádí, že spotřebitelé budou velmi opatrní, zvýší úspory a sníží spotřebu. Podle této investiční banky se sníží i investice ze strany amerických firem a dále tak podlomí růst americké ekonomiky. Ačkoliv bylo již několik let evidentní, že američtí spotřebitelé nemohou stále utrácet více než vydělají a že americké firmy investují spíše na základě víry v Internet a novou ekonomiku než na základě racionálního rozhodnutí, návrat na zem přichází prudčeji než si většina ekonomů představovala a než by bylo žádoucí.
(Ondřej Schneider)