Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Goliáše také porazila jeho arogance...

Goliáše také porazila jeho arogance...

07.06.2006 10:13

Zkušený, dobře placený management, známá značka a znalost produktu zákazníky, usazené formální i neformální vztahy s dodavateli a odběrateli, výhody úspor z rozsahu, významné zdroje v záloze a celkové dobré "zasíťování se" firmy v odvětví a ekonomice. To jsou zřejmě hlavní výhody velkých, zavedených firem, které mnohdy poskytují silnou bariéru vstupu a znesnadňují novým, malým firmám rozvinout své podnikání. Je logické, že pokud taková firma chce uspět, musí se zaměřit na zákazníky nespokojené se službami/produktem toho velkého, nebo rovnou modifikovat to, jak celé odvětví funguje, a profitovat z toho. Lehce se to říká, ale těžko udělá. Ale od nástupu mobilních operátorů po nárůst významu malých (bio)farmaceutických či softwarových firem, které existují a profitují vedle odvětvových gigantů, nalezneme příklady úspěchu.

Každé odvětví je jiné, ale společné rysy nástupu malých a úpadku velkých (nejen firem) nalézt lze. Snad nejvíce do popředí vystupuje sebeuspokojení těch velkých a jejich neochota/neschopnost, přiznat si, že jsou zranitelní a ne bez chyb. K tomu se pak načítají klasická negativa spojená s velikostí organizace - ztráta kontaktu se zákazníkem, zaměření se dovnitř, vnitřní neefektivnost a nepřehlednost, atd. Do značné míry tak tyto faktory vyvažují to, co bylo uvedeno na začátku jako silné stránky těchto společností.

Například letecké společnosti, nástupci lokálních monopolů, si ještě na začátku 90. let užívaly poklidných vod svého odvětví se zhruba rozdělenými tržními podíly a rostoucí poptávkou. Ryanair, EasyJet a následně další vstupují na scénu se značně jiným modelem podnikání - zaměření se na cestující, kteří se jen chtějí někam rychle, ale levně dostat, a podřízení veškerých operací tomu, aby tato služba mohla být nabídnuta. Tj. od používání menších, standardizovaných letadel s minimální dodatečnou službou cestujícímu na palubě, po využívání jiných než hlavních letišť. To, co se na počátku 90. let zdálo jako odvětví velkých, nenapadnutelných společností, je dnes odvětví jejich zápasu o přežití. Přitom kdo jiný než společnosti v odvětví dlouhodobě operující, mající denní kontakt se zákazníky, mající zkušené odborníky na všech úrovních, počínaje letuškami a konče opraváři, by měl teoreticky odhadnout, že starý model je možno, dokonce nutno nahradit novým?

Jakmile se nové firmě podaří se uchytit a začít měnit odvětví k obrazu svému a jakmile si zákazník zvykne na nové standardy, projeví se naplno byrokratičnost a zkostnatělost velkých. Místo aby alespoň reagovali na již objevené nebezpečí a využili své silné stránky k jeho eliminaci (tj. urychlenému přechodu na nový model podnikání), mezera se spíše prohlubuje, protože se projevuje neschopnost velké organizace rychle reagovat na změny venku. Můj oblíbený příklad - kolik let se již např. snaží dohnat americké automobilky, tížené v mnoha směrech svou minulostí, která byla dříve jejich silnou stránkou, Toyotu, dřívějšího nováčka v odvětví. Ta je jim nyní už co se týče velikosti více než rovným soupeřem, a to i na jejich domácím trhu. Právě na trhu, kde dříve měly všechny výhody těch velkých, jmenované na začátku.


Váš názor
  • Czenglish
    07.06.2006 19:14

    Když už to překládáte z angličtiny, tak prosím alespoň tak, aby to netahalo za uši. Třeba tohle krutě tahá: "Ryanair, EasyJet a následně další vstupují na scénu se značně jiným modelem podnikání - zaměření se na cestující, kteří se jen chtějí někam rychle, ale levně dostat, a podřízení veškerých operací tomu, aby tato služba mohla být nabídnuta. Tj. od používání menších, standardizovaných letadel s minimální dodatečnou službou cestujícímu na palubě, po využívání jiných než hlavních letišť. "
    Toshi
Aktuální komentáře
25.04.2024
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024
9:02Rozbřesk: Dnes se ukáže, jak Evropě Amerika utíká
8:52Moneta oznámila výsledky, Meta Platforms utratí o miliardu více na AI a futures jsou smíšené  
7:37Moneta dosáhla zisku 1,3 miliardy korun a je na dobré cestě doručit celoroční cíl
6:09Asijské akcie v éře dividend podle Fidelity
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.