Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

IPO - aukce, nebo klasika?

27.7.2006 12:27

V případě tradičního IPO mnoho akcií po uvedení na trh prudce rostlo, došlo tak mnohdy k výraznému transferu hodnoty od společnosti/prvotních akcionářů směrem k investorům. Překvapující ale je, že i v případě Googlu a jeho aukčního IPO byl růst akcie vysoko nad odpovídajícími hodnotami. Aukční IPO by přitom teoreticky mělo eliminovat nedostatky klasického postupu (Google sice nebyl první, ale asi nejznámější). Rozdíl mezi prodejní cenou a otevírací cenou byl ale i v jeho případě téměř 18 %, a to v podstatě bez jakýchkoliv informací, které by měly vliv na odhad hodnoty akcie. Následný růst ceny akcie byl pak v řádu desítek procent během několika měsíců. Uvedený vývoj asi nečekal ten, kdo spoléhal na efektivnost aukčního procesu a zklamáni mohli být zejména manažeři a prvotní vlastníci společnosti, protože z IPO zdaleka nedostali maximum.

Vysvětlení pro relativní neúspěch aukčního IPO je několik (po bitvě je každý generálem). Mezi nejpravděpodobnější se řadí asi to, že na něm participovalo mnoho retailových investorů, kteří jednak nemají vždy všechny informace potřebné k ocenění společnosti (což je umocněno na důležitosti v případě IPO) a ani jejich sofistikovanost ve vztahu k tomu, aby správně odhadli hodnotu a cenu upisovaných akcií, nemusí být vždy dostačující. Přednost aukčního IPO (tedy otevření se široké investorské veřejnosti) se tak může obrátit v nedostatek.

Tomu výrazně napomůže, pokud společnost nedostatečně komunikuje s investorskou veřejností. Zatímco v případě prodeje akcií přes investiční banky všichni mluví "stejným jazykem", mnoho věcí není potřeba vysvětlovat a investoři mají relativně detailní náhled do daného odvětví, zejména v případě prodeje retailovým investorům (tj. prodeje aukčního zaměřeného na širokou veřejnost) je třeba daleko větší objem informací. A to bez záruky, že tito investoři chtějí s informacemi pracovat. Zde se tedy slabost tradičního IPO může měnit v jeho přednost - náhled zainteresovaných na věc je znatelně hlubší.

Uvedené faktory mohou pak ale teoreticky vést k tomu, že emisní cena zrovna tak podstřelí, jako přestřelí férovou hodnotu. Pokud si ale investoři uvědomují daná rizika (nedostatek informací, neochotu, či neschopnost plně porozumět operacím firmy a tomu, jak tato tvoří hodnotu pro své akcionáře, apod.), vzroste jejich averze vůči riziku a následně jejich požadovaný výnos z investice. Jinak řečeno, v aukci při stejné očekávané ceně, za jakou se bude akcie poté obchodovat, nabídnou nižší cenu - zůstává pouze možnost podstřelení, respektive platby za něco, za co se platit nemusí (za ono dodatečné riziko).

Námitkou proti výše uvedenému může být to, že na aukci by měli participovat všichni, kteří chtějí na akciích vydělat. A jestliže institucionální investoři mají lepší náhled na věc (a nezaplatí za dodatečné riziko), vytlačí svou nabídkou retailové investory. Jak ale ukázal Google, nestalo se tak a relativně velká část institucionálních investorů se do hry vložila až po aukci - tj. až v době obchodovatelnosti.

Je tak potřeba zejména zvážit rozdíl mezi tím, nakolik je aukce vhodná pro trh se širokou participací veřejnosti pro společnost známou, na likvidním trhu obchodovanou (tj. typu Google) a nakolik je vhodná pro široké veřejnosti relativně neznámou firmu z odvětví, které není zdaleka tak atraktivní jako internet a která tedy není natolik "marketingově" zajímavá. Zatímco je tedy v některých případech namístě preferovat aukční IPO, na většině trhů a pro většinu společností zůstane zřejmě ještě dobu ne tou nejlepší volbou (nemluvě o jeho technické proveditelnosti v různých částech světa).


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • kolik google prodal
    27.7.2006 14:04

    Pokud si nechali aspoň minoritu, tak nemuseli být až tak škodni. Bez dalších akcionářů, kteří šli do jistého rizika by takového výnosu nedosáhli. Otázkou by pak byl prodej celé společnosti přes burzu, tam by pak riskovali ve větší míře?
    nevím
Aktuální komentáře
1.3.2017
18:38Hrozí Le Penové „nechci euro“ krizí horší než Lehman Brothers?
17:30Dobrá nálada se trhů drží, ale dolar své zisky odpoledne koriguje  
17:02Technická analýza: Libra po slabších datech ztratila 100 bodů
17:01Praha rostla nejvíc od července, Erste +3,5 %
16:42Summary: Salesforce.com zklamal investory výhledem, Lowe’s těžil z růstu amerických realit
16:37Americké akcie na rekordech. Fondy ale sahají víc po těch evropských
16:13Americký optimismus nabírá na obrátkách, ISM výrazně roste  
14:48Technická analýza: DAX opět testuje hodnotu 12 000 bodů
14:34Trump překvapil klidnějším tónem, opět však nevysvětlil, kde vezme peníze
14:08Rozpočet pod vlivem dotací. Přebytek se ztenčil na 3,7 miliardy korun
13:39Česká exportní banka, a.s - Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
12:54Ahold i přes pokles zisku oznámil navýšení dividendy. Akcie rostou
12:47Tvrdá rána pro Samsung: Obvinění z korupce může ochromit rozhodování
12:17Průzkum: OPEC dál snižuje těžbu ropy. Je na 94 procentech slibu
11:55Průmysl eurozóny a Německa rostl v únoru nejrychleji za šest let
11:39Z automobilek se stávají polobanky. Vyvolají finanční krizi?
11:04Finančníci: Intervence skončí do půlky roku a vládu má nejjistější ANO
10:54Evropské indexy rostou, daří se bankám, Deutsche Bank +4 %
10:45Británie: Nižší, ale stále dobrá nálada v průmyslu
10:34Pražská burza přerušuje pětidenní pokles a maže ztráty z úvodu týdne

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Kuehne + Nagel International AG (12/16 Q4)
2:45Čína - PMI v průmyslu
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
14:00CZ - Bilance stát. rozpočtu, kumulativně, mld. Kč
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Výdaje ve stavebnictví, m/m