Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

IPO - aukce, nebo klasika?

27.7.2006 12:27

V případě tradičního IPO mnoho akcií po uvedení na trh prudce rostlo, došlo tak mnohdy k výraznému transferu hodnoty od společnosti/prvotních akcionářů směrem k investorům. Překvapující ale je, že i v případě Googlu a jeho aukčního IPO byl růst akcie vysoko nad odpovídajícími hodnotami. Aukční IPO by přitom teoreticky mělo eliminovat nedostatky klasického postupu (Google sice nebyl první, ale asi nejznámější). Rozdíl mezi prodejní cenou a otevírací cenou byl ale i v jeho případě téměř 18 %, a to v podstatě bez jakýchkoliv informací, které by měly vliv na odhad hodnoty akcie. Následný růst ceny akcie byl pak v řádu desítek procent během několika měsíců. Uvedený vývoj asi nečekal ten, kdo spoléhal na efektivnost aukčního procesu a zklamáni mohli být zejména manažeři a prvotní vlastníci společnosti, protože z IPO zdaleka nedostali maximum.

Vysvětlení pro relativní neúspěch aukčního IPO je několik (po bitvě je každý generálem). Mezi nejpravděpodobnější se řadí asi to, že na něm participovalo mnoho retailových investorů, kteří jednak nemají vždy všechny informace potřebné k ocenění společnosti (což je umocněno na důležitosti v případě IPO) a ani jejich sofistikovanost ve vztahu k tomu, aby správně odhadli hodnotu a cenu upisovaných akcií, nemusí být vždy dostačující. Přednost aukčního IPO (tedy otevření se široké investorské veřejnosti) se tak může obrátit v nedostatek.

Tomu výrazně napomůže, pokud společnost nedostatečně komunikuje s investorskou veřejností. Zatímco v případě prodeje akcií přes investiční banky všichni mluví "stejným jazykem", mnoho věcí není potřeba vysvětlovat a investoři mají relativně detailní náhled do daného odvětví, zejména v případě prodeje retailovým investorům (tj. prodeje aukčního zaměřeného na širokou veřejnost) je třeba daleko větší objem informací. A to bez záruky, že tito investoři chtějí s informacemi pracovat. Zde se tedy slabost tradičního IPO může měnit v jeho přednost - náhled zainteresovaných na věc je znatelně hlubší.

Uvedené faktory mohou pak ale teoreticky vést k tomu, že emisní cena zrovna tak podstřelí, jako přestřelí férovou hodnotu. Pokud si ale investoři uvědomují daná rizika (nedostatek informací, neochotu, či neschopnost plně porozumět operacím firmy a tomu, jak tato tvoří hodnotu pro své akcionáře, apod.), vzroste jejich averze vůči riziku a následně jejich požadovaný výnos z investice. Jinak řečeno, v aukci při stejné očekávané ceně, za jakou se bude akcie poté obchodovat, nabídnou nižší cenu - zůstává pouze možnost podstřelení, respektive platby za něco, za co se platit nemusí (za ono dodatečné riziko).

Námitkou proti výše uvedenému může být to, že na aukci by měli participovat všichni, kteří chtějí na akciích vydělat. A jestliže institucionální investoři mají lepší náhled na věc (a nezaplatí za dodatečné riziko), vytlačí svou nabídkou retailové investory. Jak ale ukázal Google, nestalo se tak a relativně velká část institucionálních investorů se do hry vložila až po aukci - tj. až v době obchodovatelnosti.

Je tak potřeba zejména zvážit rozdíl mezi tím, nakolik je aukce vhodná pro trh se širokou participací veřejnosti pro společnost známou, na likvidním trhu obchodovanou (tj. typu Google) a nakolik je vhodná pro široké veřejnosti relativně neznámou firmu z odvětví, které není zdaleka tak atraktivní jako internet a která tedy není natolik "marketingově" zajímavá. Zatímco je tedy v některých případech namístě preferovat aukční IPO, na většině trhů a pro většinu společností zůstane zřejmě ještě dobu ne tou nejlepší volbou (nemluvě o jeho technické proveditelnosti v různých částech světa).


Váš názor
  • kolik google prodal
    27.7.2006 14:04

    Pokud si nechali aspoň minoritu, tak nemuseli být až tak škodni. Bez dalších akcionářů, kteří šli do jistého rizika by takového výnosu nedosáhli. Otázkou by pak byl prodej celé společnosti přes burzu, tam by pak riskovali ve větší míře?
    nevím
Aktuální komentáře
18.12.2017
11:07Evropa v novém týdnu roste, Ryanair po sníženém doporučení -4 %
11:05Týdenní výhled: České dění ovlivní poslední letošní zasedání ČNB, v USA finišuje rozhodování o daňové reformě  
10:50ČNB zvýšila rezervu na ochranu úvěrového trhu (+komentář analytiků Patrie)
9:55Další americká burza začala obchodovat s termínovými kontrakty na bitcoin
9:14Rozbřesk: Jak napjatý bude trh s ropou v roce 2018?
8:51Západoevropské burzy mohou předvánoční týden zahájit růstem, možná i ta pražská  
8:18V Rakousku složí slib nová vláda, povede ji 31letý Sebastian Kurz
7:09Francii hrozí dluhová krize, stačí k ní sebenaplňující se proroctví
5:14Poskytujete někomu ubytování? Dejte si pozor na daně!
17.12.2017
16:42Elektrická sprcha pro ropné býky
7:26Víkendář: Pochybná ekonomika Hvězdných válek
16.12.2017
15:15Jen biozemědělství lidstvo v roce 2050 neuživí
8:22Víkendář: Nová filozofie USA - lepší diktátor než anarchie?
15.12.2017
22:02Další historická maxima díky daňové reformě
18:11Bitcoin, bustcoin, happiness
17:53ČEZ po dvou letech za pět set
17:20Technická analýza: Boj eura s dolarem, slábnoucí koruna a brexitu odolná libra
17:03Summary: Kámen úrazu u Oracle, nadšení u Adobe a velkoobchodní solidno u Costco  
16:51Libra padá, další jednání o brexitu nebudou jednoduchá...  
16:51Perly týdne: Bitcoin bude zdaněn, největší společností na světě je VOC a Země je plochá

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y