Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

IPO - aukce, nebo klasika?

27.7.2006 12:27

V případě tradičního IPO mnoho akcií po uvedení na trh prudce rostlo, došlo tak mnohdy k výraznému transferu hodnoty od společnosti/prvotních akcionářů směrem k investorům. Překvapující ale je, že i v případě Googlu a jeho aukčního IPO byl růst akcie vysoko nad odpovídajícími hodnotami. Aukční IPO by přitom teoreticky mělo eliminovat nedostatky klasického postupu (Google sice nebyl první, ale asi nejznámější). Rozdíl mezi prodejní cenou a otevírací cenou byl ale i v jeho případě téměř 18 %, a to v podstatě bez jakýchkoliv informací, které by měly vliv na odhad hodnoty akcie. Následný růst ceny akcie byl pak v řádu desítek procent během několika měsíců. Uvedený vývoj asi nečekal ten, kdo spoléhal na efektivnost aukčního procesu a zklamáni mohli být zejména manažeři a prvotní vlastníci společnosti, protože z IPO zdaleka nedostali maximum.

Vysvětlení pro relativní neúspěch aukčního IPO je několik (po bitvě je každý generálem). Mezi nejpravděpodobnější se řadí asi to, že na něm participovalo mnoho retailových investorů, kteří jednak nemají vždy všechny informace potřebné k ocenění společnosti (což je umocněno na důležitosti v případě IPO) a ani jejich sofistikovanost ve vztahu k tomu, aby správně odhadli hodnotu a cenu upisovaných akcií, nemusí být vždy dostačující. Přednost aukčního IPO (tedy otevření se široké investorské veřejnosti) se tak může obrátit v nedostatek.

Tomu výrazně napomůže, pokud společnost nedostatečně komunikuje s investorskou veřejností. Zatímco v případě prodeje akcií přes investiční banky všichni mluví "stejným jazykem", mnoho věcí není potřeba vysvětlovat a investoři mají relativně detailní náhled do daného odvětví, zejména v případě prodeje retailovým investorům (tj. prodeje aukčního zaměřeného na širokou veřejnost) je třeba daleko větší objem informací. A to bez záruky, že tito investoři chtějí s informacemi pracovat. Zde se tedy slabost tradičního IPO může měnit v jeho přednost - náhled zainteresovaných na věc je znatelně hlubší.

Uvedené faktory mohou pak ale teoreticky vést k tomu, že emisní cena zrovna tak podstřelí, jako přestřelí férovou hodnotu. Pokud si ale investoři uvědomují daná rizika (nedostatek informací, neochotu, či neschopnost plně porozumět operacím firmy a tomu, jak tato tvoří hodnotu pro své akcionáře, apod.), vzroste jejich averze vůči riziku a následně jejich požadovaný výnos z investice. Jinak řečeno, v aukci při stejné očekávané ceně, za jakou se bude akcie poté obchodovat, nabídnou nižší cenu - zůstává pouze možnost podstřelení, respektive platby za něco, za co se platit nemusí (za ono dodatečné riziko).

Námitkou proti výše uvedenému může být to, že na aukci by měli participovat všichni, kteří chtějí na akciích vydělat. A jestliže institucionální investoři mají lepší náhled na věc (a nezaplatí za dodatečné riziko), vytlačí svou nabídkou retailové investory. Jak ale ukázal Google, nestalo se tak a relativně velká část institucionálních investorů se do hry vložila až po aukci - tj. až v době obchodovatelnosti.

Je tak potřeba zejména zvážit rozdíl mezi tím, nakolik je aukce vhodná pro trh se širokou participací veřejnosti pro společnost známou, na likvidním trhu obchodovanou (tj. typu Google) a nakolik je vhodná pro široké veřejnosti relativně neznámou firmu z odvětví, které není zdaleka tak atraktivní jako internet a která tedy není natolik "marketingově" zajímavá. Zatímco je tedy v některých případech namístě preferovat aukční IPO, na většině trhů a pro většinu společností zůstane zřejmě ještě dobu ne tou nejlepší volbou (nemluvě o jeho technické proveditelnosti v různých částech světa).


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • kolik google prodal
    27.7.2006 14:04

    Pokud si nechali aspoň minoritu, tak nemuseli být až tak škodni. Bez dalších akcionářů, kteří šli do jistého rizika by takového výnosu nedosáhli. Otázkou by pak byl prodej celé společnosti přes burzu, tam by pak riskovali ve větší míře?
    nevím
Aktuální komentáře
30.4.2017
14:11Project Syndicate: Nebezpečnost nerovnosti?
8:04Víkendář: Pomýlený obdiv supermanů
29.4.2017
16:57Evropské banky by neměly čekat na spásu od ECB. Musí si vzít příklad z Wall Street
8:56Víkendář: Rebel proti carovi nové ruské říše
28.4.2017
22:47Wall Street zakončila duben nevýraznou seancí
19:26Zisky obchodovaných firem jsou mimořádně vysoko. Srovná je korekce?
17:53Summary: Intel zlepšil profitabilitu, Microsoft má silnou marži v cloudových službách
17:52UNICAPITAL ENERGY a.s.: Výroční zpráva za hospodářský rok 2016
17:44Pražská burza uzavřela týden dalším růstem
17:37STING investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Oprava Pololetní zprávy k 30. 6. 2016
17:33Světové akcie: Nejistá koncovka úspěšného měsíce
17:17Pozitivní závěr týdne pro korunu. Euro neudrželo zisky z inflace  
17:08UNICAPITAL a.s.: Ukazatel Equity ratio za hospodářský rok 2016
16:59Home Credit B.V. - zveřejňuje výroční zprávu společnosti
16:52FOCUS INVEST, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. zveřejňuje Výroční zprávu
16:51Týden na měnách: Euforie z voleb  
16:45Zisku General Motors se dařilo. Automobilka chce dál šetřit a prodávat za vyšší ceny
16:15Trump za sebou má prvních sto dní. Trhy si ho oblíbily, Američané spíše ne
16:03APS FUND ALPHA uzavřený investiční fond, a.s. zveřejňuje Výroční zprávu fondu za rok 2016
16:03LUCROS investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Konsolidovaná výroční zpráva za období 1. 1. 2016 do 31. 12. 2016

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data