Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

IPO - aukce, nebo klasika?

27.07.2006 12:27

V případě tradičního IPO mnoho akcií po uvedení na trh prudce rostlo, došlo tak mnohdy k výraznému transferu hodnoty od společnosti/prvotních akcionářů směrem k investorům. Překvapující ale je, že i v případě Googlu a jeho aukčního IPO byl růst akcie vysoko nad odpovídajícími hodnotami. Aukční IPO by přitom teoreticky mělo eliminovat nedostatky klasického postupu (Google sice nebyl první, ale asi nejznámější). Rozdíl mezi prodejní cenou a otevírací cenou byl ale i v jeho případě téměř 18 %, a to v podstatě bez jakýchkoliv informací, které by měly vliv na odhad hodnoty akcie. Následný růst ceny akcie byl pak v řádu desítek procent během několika měsíců. Uvedený vývoj asi nečekal ten, kdo spoléhal na efektivnost aukčního procesu a zklamáni mohli být zejména manažeři a prvotní vlastníci společnosti, protože z IPO zdaleka nedostali maximum.

Vysvětlení pro relativní neúspěch aukčního IPO je několik (po bitvě je každý generálem). Mezi nejpravděpodobnější se řadí asi to, že na něm participovalo mnoho retailových investorů, kteří jednak nemají vždy všechny informace potřebné k ocenění společnosti (což je umocněno na důležitosti v případě IPO) a ani jejich sofistikovanost ve vztahu k tomu, aby správně odhadli hodnotu a cenu upisovaných akcií, nemusí být vždy dostačující. Přednost aukčního IPO (tedy otevření se široké investorské veřejnosti) se tak může obrátit v nedostatek.

Tomu výrazně napomůže, pokud společnost nedostatečně komunikuje s investorskou veřejností. Zatímco v případě prodeje akcií přes investiční banky všichni mluví "stejným jazykem", mnoho věcí není potřeba vysvětlovat a investoři mají relativně detailní náhled do daného odvětví, zejména v případě prodeje retailovým investorům (tj. prodeje aukčního zaměřeného na širokou veřejnost) je třeba daleko větší objem informací. A to bez záruky, že tito investoři chtějí s informacemi pracovat. Zde se tedy slabost tradičního IPO může měnit v jeho přednost - náhled zainteresovaných na věc je znatelně hlubší.

Uvedené faktory mohou pak ale teoreticky vést k tomu, že emisní cena zrovna tak podstřelí, jako přestřelí férovou hodnotu. Pokud si ale investoři uvědomují daná rizika (nedostatek informací, neochotu, či neschopnost plně porozumět operacím firmy a tomu, jak tato tvoří hodnotu pro své akcionáře, apod.), vzroste jejich averze vůči riziku a následně jejich požadovaný výnos z investice. Jinak řečeno, v aukci při stejné očekávané ceně, za jakou se bude akcie poté obchodovat, nabídnou nižší cenu - zůstává pouze možnost podstřelení, respektive platby za něco, za co se platit nemusí (za ono dodatečné riziko).

Námitkou proti výše uvedenému může být to, že na aukci by měli participovat všichni, kteří chtějí na akciích vydělat. A jestliže institucionální investoři mají lepší náhled na věc (a nezaplatí za dodatečné riziko), vytlačí svou nabídkou retailové investory. Jak ale ukázal Google, nestalo se tak a relativně velká část institucionálních investorů se do hry vložila až po aukci - tj. až v době obchodovatelnosti.

Je tak potřeba zejména zvážit rozdíl mezi tím, nakolik je aukce vhodná pro trh se širokou participací veřejnosti pro společnost známou, na likvidním trhu obchodovanou (tj. typu Google) a nakolik je vhodná pro široké veřejnosti relativně neznámou firmu z odvětví, které není zdaleka tak atraktivní jako internet a která tedy není natolik "marketingově" zajímavá. Zatímco je tedy v některých případech namístě preferovat aukční IPO, na většině trhů a pro většinu společností zůstane zřejmě ještě dobu ne tou nejlepší volbou (nemluvě o jeho technické proveditelnosti v různých částech světa).


Váš názor
  • kolik google prodal
    27.07.2006 14:04

    Pokud si nechali aspoň minoritu, tak nemuseli být až tak škodni. Bez dalších akcionářů, kteří šli do jistého rizika by takového výnosu nedosáhli. Otázkou by pak byl prodej celé společnosti přes burzu, tam by pak riskovali ve větší míře?
    nevím
Aktuální komentáře
20.04.2024
8:54Víkendář: Monetární politika je utažená, ale ekonomika hodně stimulována
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data