Následuje tisková zpráva MI:
Ministerstvo informatiky odmítá jakákoli tvrzení, že u zkoumané zakázky na přenosové služby porušilo zákon o veřejných zakázkách.
Z geneze případu lze dovodit četná pochybení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zákaz uzavřít smlouvu na přenosové služby s vítězným uchazečem byl nejprve stanoven pouze ministerstvu informatiky, a teprve po měsíci od zahájení správního řízení byl tento zákaz rozšířen o dalších 20 zadavatelů. Úřad tedy od počátku případ nezkoumal natolik důkladně, aby si uvědomil, že zakázku zadává více státních institucí. Námitky a návrh přezkum k ÚOHS, které podala společnost GTS Novera, počet zadavatelů obsahovaly, stejně jako byla tato skutečnost jednoznačně patrná ze zadávací dokumentace, kterou MI na vyžádání ÚOHS předložilo.
Zákaz uzavření smlouvy je ve většině zkoumaných případů standardním krokem úřadu a Ministerstvo informatiky je tedy udiveno skutečností, že tiskový odbor ÚOHS o podobných krocích informuje média ještě ve fázi správního řízení. Považujeme takovéto mediální tlaky za velmi neuvážené a dále doplňujeme, že zákaz uzavřít smlouvu dostalo MI také u zakázky připojení knihoven k internetu. V tomto případě došlo podle názoru Ministerstva informatiky ze strany ÚOHS k nesprávnému rozhodnutí, protože návrh na přezkum GTS Novera k této zakázce vykazoval formální nedostatky, např. špatnou identifikaci zadavatele zakázky. Dle zákona tedy toto řízení nemělo být nikdy zahájeno. V tomto ohledu byl také podán rozklad k předsedovi ÚOHS.
Ministerstvo považuje námitky i návrhy na přezkum za ryze účelové, protože společnost GTS Novera jednak nepodala do žádné ze soutěží nabídku, a dále s využitím mezery v zákoně nesložila zákonem požadovanou kauci a nezaplatila správní poplatek. Přesto, že MI na tuto skutečnost již na začátku řízení ÚOHS upozornilo a žádalo o doměření kauce, nemáme žádnou informaci o tom, že se tak stalo.
Dokončená výběrová řízení jednoznačně ukázala, že nové smlouvy s vítěznými uchazeči přinesou pro zúčastněné úřady státní správy nejen výrazné finanční úspory, ale i mnohem vyšší kvalitu poskytovaných služeb oproti stávající Rámcové smlouvě. Jsme přesvědčeni, že soutěže proběhly v souladu se zákonem a nabídly rovnou příležitost všem poskytovatelům nahradit současný monopol Rámcové smlouvy. Jakékoliv nestandartní postupy či tlaky, které mohou v konečném důsledku znamenat zrušení soutěží způsobí, že zájem a prospěch státu bude opět na druhém místě.