Následuje tisková zpráva MF:
Náměstek ministra financí Eduard Janota v dnešním tisku uveřejnil svou reakci na inzeráty, které byly Ministerstvem financí ČR otištěny ve středu 27. září 2006. Podle jeho slov jsou informace v inzerátech zveřejněné nekorektní.
„Údaje uveřejněné ve dvou inzerátech vydaných Ministerstvem financí ve dnech 22.9. a 27.9. 2006 se zakládaly na informacích poskytnutých prvním náměstkem ministra financí Ing. Eduardem Janotou“, řekl ministr financí Vlastimil Tlustý. „Podklady pro inzeráty byly převzaty z informací uvedených na tiskové konferenci k auditu návrhu státního rozpočtu na rok 2007 konané dne 11.9.2006, která byla panem náměstkem autorizována. Dále byly přejaty údaje, které pan náměstek Janota uvedl při jednání tripartity dne 24. září 2006“, uvedl Vlastimil Tlustý.
Prezentace z tiskové konference i přepis vystoupení pana Janoty z jednání tripartity jsou přílohou této tiskové zprávy.
„Na základě výše uvedeného jsem se rozhodl k dnešnímu dni odvolat ing. Eduarda Janotu z funkce náměstka ministra financí. V zájmu zjištění skutečného stavu veřejných financí ČR a odpolitizování této záležitosti požádám Světovou banku o podrobnou analýzu“, řekl ministr Vlastimil Tlustý.
Příloha tiskové zprávy:
Vystoupení náměstka ministra financí Eduarda Janoty na zasedání tripartity
Kde se vzal dluh 1,3 bilionu korun
Jednou věcí je striktní naplnění obsahu veřejného dluhu podle kritérií, které jsou dány Eurostatem a tam je částka českého zadlužení, bez jakýchkoliv diskusí 1 bilion korun, když říkám zhruba, tak myslím 975 – 983 miliard, zhruba 1 bilion korun. Další věci, které jsou uváděny v inzerátu MF znamenají faktické nároky a potřeby zdrojů, které momentálně nejsou kryty a týkají se privatizačních závazků, tam je schválených privatizačních projektů potencionální závazek Fondu, Fond neexistuje, potažmo SR, ve výši až 180 miliard, jestli to bude 180 nebo 155 je otázka, jak budou tyto konkrétní projekty schváleny. Pro příští rok jsme urychlili řešení problému a je tam rozpočtováno 14 miliard. Myslím, že v letošním roce je tam částka zhruba 4,5 miliard, čili v příštím roce je uvolněno 14 miliard na řešení tohoto problému. Proč 14 miliard? Protože nám hrozí exekuce, hrozí několik sporů, které mohou skončit tím, že soud obstaví účty MF, včetně účtu FNM. Toto je potencionální závazek, který jaksi nepasuje do oficiální kolonky Eurostatu, ale je to náš domácí problém, který tady je. Druhým problémem, který tady je, je řešení kauzy Nomura. Teď nemyslím Nomura navenek, to je otázka jednání, jestli bude, nebo nebude dohoda, jestli bude arbitráž taková či maková, jestli vyhrajeme my 111 miliard, nebo jestli vyhrají oni 40 miliard. Ale otázka závazku, které vyplývají ze smlouvy a státní záruky a smlouvy o slibu o odškodnění. Bez státní záruky, potažmo zprostředkovaně přes centrální banku o slibu o odškodnění. Třetím problémem, který je v dané chvíli možné definovat, ale o rozsahu je možné spekulovat, je novela zákona o neziskových organizacích, kde je řečeno, že státní rozpočet přebírá závazky za příspěvkové organizace, za zdravotnické příspěvkové organizace. Toto je novum, toto vzniklo při schvalování zákona o neziskových organizacích a pochopitelně tam ty závazky vždycky byly, ale rozpočtová pravidla vždycky říkala, že ta zdravotnická zařízení, jejich PO jsou jinou, svým charakterem jinou organizací, my jsme toto automaticky neřešili a nechávali jsme to na bedrech těchto zařízení. Končilo to vlastně taky na státu, končilo to oddlužením, přes ČKA a podobně. Čili ČKA teďko není, nemohou tyto závazky přebírat, takže toto je potencionální riziko.A čtvrtým problémem jsou arbitráže, ale taky nechci říkat ani korunu ani milion a 50 halířů, protože nechci předurčovat ta rizika z těch minimálně tří arbitráží, které jsou dneska v chodu. Za této situace oním maximálním potencionálním rizikem navýšení dluhu, ale to bude dluh, který skutečně bude muset být uhrazen, je ona částka 1,3 bilionu korun. Takže tolik k tomu možnému vysvětlení, jak chtěl pan ministr.