(Komentář doplněn)
Tempo růstu průmyslové výroby v srpnu zpomalilo na 7,4 procenta a přerušilo tak tříměsíční sérii dvouciferných výsledků. Za vším jsou opět auta. Výroba dopravních prostředků zpomalila na nejpomalejší tempo za posledních 24 měsíců.
Automobilový průmysl patří mezi klíčová odvětví české ekonomiky, kam až ekonomická statistika sahá. Výrazným impulsem se stala investice automobilky TPCA, která začala nést své ovoce, vlastně automobily, v loňském roce. V únoru začal jednosměnný provoz, v červnu dvousměnný a v dalších měsících výkon kolínské automobilky dále stoupal. Z pohledu dynamiky průmyslové výroby bylo zřejmé, že loňské výrazné zvýšení produkce letos negativně ovlivní meziroční tempo růstu. A tak zatímco na začátku roku byla výroba dopravních prostředků meziročně vyšší o 40,9 procenta, v srpnu již jen o 6,0 procent. Podle našeho odhadu investice společnosti TPCA vedla ke zvýšení podílu automobilového průmyslu na celkové průmyslové produkci na 21 procent z 16 procent v roce 2004. V roce 2008 by se novým impulsem v tomto odvětví měla stát automobilka Hyundai. Do té doby si budeme muset opět zvyknout na nižší čísla meziročního růstu výroby a tržeb.
Výroba automobilů s sebou táhne vzhůru také další odvětví. Například gumárenský a plastikářský průmysl v srpnu hlásí meziroční zvýšení výroby o 20,6 procenta. Domácí investiční aktivita a i rostoucí poptávka ve světě pozitivně ovlivňují hutní produkci. Výroba kovů a kovodělných výrobků v srpnu meziročně vzrostla o 10,9 procenta. Stabilní (a vysoké) tempo růstu vykazuje v letošním roce výroba elektrický a optických přístrojů.
Český průmysl zaznamenal v srpnu ještě jeden dvouletý rekord. Jednotkové mzdové náklady díky rychle rostoucí produktivitě práce dva roky nepřetržitě klesaly, v srpnu se poprvé zvýšily. Ve srovnání s loňským rokem stouply o 0,1 procenta. Udržení příznivého vývoje jednotkových mzdových nákladů, klíčového parametru konkurenceschopnosti, bude důležité v následujícím roce, kdy se očekává ochlazení konjunktury v západoevropských zemích, kam směřuje značná část českých průmyslových vývozů. Negativní dopady by mohla ztlumit akcelerace domácí poptávky. V letošním roce očekáváme zvýšení průmyslové výroby o 10,5 procenta, v příštím roce potom o zhruba 5 procent.