Česká ekonomika má největší problém v neutěšeném stavu veřejných rozpočtů. Smrtící kombinace stárnutí obyvatelstva, totálního spoléhání na stát v poskytování důchodů a zdravotní péče a nekompetentnosti vedla i Evropskou komisi k označení českých veřejných financí za „rizikové“.
Je proto povzbuzující, že alespoň nějaké návrhy na řešení kritické situace přicházejí. Slibným příkladem je i návrh Ministerstva práce a sociálních věcí nahradit část neúměrně vysokých odvodů na „sociální pojištění“ tzv. ekologickými daněmi a zároveň rychle prodloužit věk pro odchod do důchodu.
Český důchodový systém trpí neefektivností na obou stranách: Na jednu stranu deformuje trh práce, neboť „vkládá“ příliš velký polštář mezi čistou a hrubou mzdu (35 %), čímž nemotivuje řadu lidí od přijímání zaměstnání. Na druhou stranu, důchody se často zneužívají jako „odkladiště“ a do důchodu odchází příliš mnoho lidí příliš brzy. Návrh MPSV (a tedy místopředsedy vlády i ODS Petra Nečase) zároveň staví na zem nerealistické předvolební požadavky ODS na snížení odvodů na sociální „pojistné“ na 20 %.
Ekologická daňová reforma dává českým politikům jednu z posledních šancí na snížení ostatních daní (nebo sociálního „pojištění“). Zdanění především energetických surovin by mohlo do státního rozpočtu přinést až desítky miliard korun. Pokud by se o stejnou částku snížily jiné daně, mohlo by dojít k rozumnému přestavení českého daňového systému, který masivně zdaňuje lidskou práci.
Klíčové pro úspěch reformy, důchodové či jakékoliv jiné, je snížení výdajů státu. Je proto dobře, že MPSV navrhuje zpřísnit podmínky vyplácení důchodů (odchod do důchodu až v 65 letech, po minimálně 35 letech práce, omezení excesivních „náhradních dob“). Je charakteristické, že zatímco zvýšení příjmů důchodového systému schvalují všichni politici, jakmile dojde k omezování výdajů, jsou všichni „zdrženliví“. Takže se dá čekat, že od návrhů MPSV nás čeká ještě dlouhá cesta k jejich realizaci.
Vedoucí katedry Evropské ekonomické integrace a hospodářské politiky na Institutu ekonomických studií FSV UK. V letech 1998 až 2001 hlavní ekonom Patria Finance.
(autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)