Bratislava 2. března (ČTK) - Objem reklamy v slovenských médiích vzrostl loni o 19,2 procenta na 35,09 miliardy slovenských korun (zhruba 28 miliard Kč). Vyplývá to z údajů společnosti TNS, o kterých informoval měsíčník Stratégie. Nejde však o reálné výdaje na reklamu, protože údaje nezahrnují různé slevy a bonusy. Čisté výdaje firem na reklamu v českých médiích stouply podle prosincových odhadů agentury ARBOmedia o 2,7 procenta na 18,248 miliardy Kč.
Největší zájem byl na Slovensku tradičně o reklamu v televizích, které si z celého koláče ukrojily 27,54 miliardy Sk, a meziročně si tak polepšily o 22,46 procenta.
Téměř dvě miliardy korun získaly z reklamy deníky, byly však jediným typem média, který zaznamenal meziroční pokles, a to o 1,32 procenta. Výdaje na reklamu v rádiích loni stouply o 5,42 procenta na 1,83 miliardy Sk. Polepšily si i týdeníky, měsíčníky a kina; zvýšily se také výdaje na venkovní reklamu.
V Česku vzrostly hrubé příjmy vydavatelů tisku z inzerce bez slev, bonusů a výměnných obchodů s inzerenty loni meziročně zhruba o 2,2 miliardy na 19 miliard Kč. Hrubé výdaje firem na televizní reklamu se loni zvýšily zhruba o 2,84 miliardy na 23,18 miliardy Kč. To představuje nárůst přibližně o 14 procent proti roku 2005.
Stratégie však upozornila, že reálné výdaje na reklamu jsou kvůli různým slevám výrazně nižší. Například v roce 2005 měřený objem reklamy v televizích na Slovensku dosáhl 22,5 miliardy korun, skutečné příjmy televizí dosáhly 3,25 miliardy Sk.
Největšími zadavateli reklamy jsou na Slovensku telekomunikační společnosti. Na čele první pětky byl mobilní operátor T-Mobile s výdaji na reklamu 1,85 miliardy Sk. Následoval ho konkurenční Orange, který vynaložil na reklamu jen o sedm milionů korun méně. Třetím byl výrobce a prodejce spotřebního zboží Procter & Gamble (1,48 miliardy Sk), za ním skončily Slovak Telekom (1,28 miliardy Sk) a Henkel (828,54 milionu korun).