Komentář rozšířen
Brusel/Štrasburk 13. března (zpravodaj ČTK) - Evropská komise dnes navrhla zvýšení minimální spotřební daně z nafty. Ze současného minima 302 eur na 1000 litrů by měla vzrůst až na 380 eur v roce 2014. Brusel si od růstu daně slibuje omezení "tankovací turistiky", která je nyní díky velkým rozdílům v cenách paliva v některých evropských zemích běžná.
Náklady dopravců tvoří z 20 až 30 procent nákupy paliva, proto jsou řidiči nákladních aut často i za cenu velkých objížděk ochotni cestovat tam, kde je palivo levnější. Ceny nafty by však neměly začít růst okamžitě. Spotřební daň by se měla zvyšovat v několika krocích, schváleno už bylo navýšení na 330 eur na 1000 litrů nafty v roce 2010, o dva roky později by se podle Kovácse měl odvod zvednout na 359 eur.
Pro některé z nových členských států, které mají vyjednanou výjimku a kde je v současnosti daň nižší než minimum určené pro celou EU (302 eur z 1000 litrů), mezi něž patří například Polsko, Bulharsko, Pobaltské státy nebo Kypr, budou platit přechodná období. V Polsku se tak minimální daň zvedne ve dvou vlnách až v letech 2014 a 2016, v Bulharsku se navýšení na 380 eur uskuteční ještě o rok později.
Zatím ale není definitivní, že minimální spotřební daň nakonec vzroste. Jako v dalších daňových otázkách totiž musí s návrhem souhlasit všech 27 členských států Evropské unie. Některé státy EU by totiž mohly na návrhu "prodělat". Ze studie EK totiž vyplývá, že jen Německo ročně přichází zhruba o dvě miliardy eur, protože řidiči si radši zajedou natankovat do Česka nebo Polska.
Komisař pro daňové otázky Lászlo Kovács si sice není zcela jistý, zda jeho návrh u členských států uspěje, podle něj je ale na přijetí ekologicky zaměřených opatření vhodná doba. Německo si boj s klimatickými změnami zvolilo za jedno z hlavních témat svého současného předsednictví v EU, snížení emisí díky omezení "tankovací turistiky" by tak mohlo v této příznivé atmosféře získat podporu.
Rozdíl ve spotřebních daní mezi jednotlivými zeměmi je opravdu propastný. Zatímco v Polsku je daň 290 eur u 1000 litrů a v Česku 336 eur, v Německu je to zhruba 485 eur. Přesto je v Česku daň v současnosti vyšší, než je spotřební daň určená pro celou EU.
"Jsem přesvědčen, že trh nákladních vozů by nyní měl být plně otevřený konkurenci a neměl by již připouštět tak velké rozdíly ve spotřebních daních" řekl Kovács.
Podle něj by navýšení minimální spotřební daně mělo nejen pomoci lepší soutěži mezi jednotlivými firmami, ale rovněž by mělo být příspěvkem ve snaze snížit emise skleníkových plynů. Sektor nákladní dopravy se totiž na celkovém objemu vypuštěných skleníkových plynů z celé EU podílí zhruba pětinou. "Pomůže to snížit počet ujetých kilometrů, který je způsoben rozdíly ve výši spotřební daně," dodal Kovács.