Podle MF Dnes by mohla současná cena 4 z 10 nejprodávanějších značek v České republice (Red&White a Marlboro od
PMČR, Viceroy od BAT a Moon od Imperial) vydržet déle než se čekalo. Maloobchodní cena zmiňovaných značek by mohla na současné úrovni vydržet pravděpodobně až do července, i když předzásobování bylo zákonem omezeno na 6 týdnů. Na začátku roku se
PMČR pokusilo vytvořit zásoby R&W až na 10 měsíců, nicméně tento krok vyžadoval spolupráci
maloobchodníků, a proto také částečně nevyšel.
PMČR přesunula objem zásob ke značce Marlboro. Tento krok přinutil ostatní výrobce (BAT a Imperial) k reakci a nezvýšení cen jejich levných značek dříve než tak učiní
PMČR.
Náš názor: Zákonné omezení předzásobování se týká pouze celkových objemů a nikoliv jednotlivých značek, proto mají výrobci určitý prostor k manévrování a úpravě zásob podle jejich potřeb. To nicméně zvýhodňuje velké producenty jako je
PMČR, protože může posílit jednu značku na úkor ostatních. Konkurence tak musí dotovat vlastní značky pokud nechce ztratit podíl na trhu.
PMČR zvolila oportunistický přístup, protože toto zvýšení spotřební daně je poslední velké zvýšení a tak dává poslední velkou šanci na přeskupení trhu.
Celkově se zdá, že
PMČR nebude schopna získat významný podíl na trhu levných značek, ale mohlo by se jí podařit navýšit podíl na trhu dražších značek, protože konkurence nemá tento segment jako svůj primární. Odhadujeme, že podíl
PMČR na trhu by se mohl navýšit pouze o 1-1,5 % v porovnání s předchozím odhadem 4-5 %, pokud “trik” s R&W vyšel. Neočekáváme výrazný dopad této zprávy na obchodování, které bude spíše ovlivněno zveřejněním výsledků za finanční rok 2006. Ty by měly být známy zítra nebo v pondělí.