Stávky v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí skončily. Před chvílí se vedení společnosti Škoda Auto a odbory dohodly. Detaily by měly být zveřejněny na tiskovce v 16:30. Mladoboleslavská automobilka patří mezi nejvýznamnější firmy v zemi a výpadky její produkce by tak mohly být citelné pro celou ekonomiku. Jaký by asi mohl být dopad včerejší stávky na české hospodářství?
Podle odhadu odborů se včera vyrobilo asi 1.600 až 1.700 vozů. Obvyklá denní produkce ve škodovce činí asi 2.500 automobilů. Škoda Auto se na celkové produkci dopravních prostředků v ČR loni podílela asi 65 procenty (podle počtu vyrobených automobilů). Výroba dopravních prostředků se na celkové
průmyslové produkci podílí 14 procenty (podle váhy tohoto odvětví v indexu
průmyslové produkce). Průmysl se loni podle našeho odhadu podílel na HDP 35 procenty. Když se dají všechny uvedené cifry dohromady, měl by včerejší výpadek 800-900 automobilů znamenat snížení dubnového indexu celkové
průmyslové produkce v ČR o 0,16 procenta a snížení hrubého domácího
produktu ve 2. čtvrtletí o 0,02 procenta. Vliv na celoroční výsledky
průmyslu a HDP je prakticky nulový. Tyto jednoduché výpočty samozřejmě neberou v potaz dopad na subdodavatele, ani možnost nahrazení výpadku vyšší produkcí ve škodovce později.
Další stávky jsou snad již zažehnány a zdá se, že vliv včerejšího protestu na celkové statistiky české ekonomiky by měl být minimální. Otázkou je samozřejmě vliv sporu mezi vedením mladoboleslavské firmy a jejími odbory a výsledné dohody na mzdové negociace v jiných firmách.