Kutná Hora 24. dubna (ČTK) - Tabáková společnost Philip Morris vyplatí za loňský rok hrubou dividendu 600 Kč na akcii, to je o 512 Kč méně než loni. Rozhodla o tom dnešní řádná valná hromada. Loňský nekonsolidovaný čistý zisk se snížil na 1,647 miliardy korun z předloňských 3,05 miliardy Kč. Důvodem poklesu byl zejména pokračující přechod kuřáků k levnějším značkám kvůli rostoucí spotřební dani na cigarety.
Na výplatu dividend firma dala 100 procent loňského zisku, z nerozděleného zisku k tomu převedla ještě zhruba 348.000 Kč. Podle předsedkyně představenstva Anji Fiedlerové podnik nemohl na dividendy převést z nerozděleného zisku víc peněz, protože je potřeboval hlavně na pokrytí krátkodobých pohledávek spojených s vytvořením zásob z důvodu očekávaného růstu spotřební daně.
Podle řádné účetní závěrky se tržby společnosti snížily na 8,773 miliardy Kč z předloňských 11,587 miliardy Kč.
Loňské konsolidované tržby, které vycházejí z konsolidovaných finančních výnosů Philip Morris ČR a její dceřiné společnosti Philip Morris Slovakia, se snížily o 14,9 procenta na deset miliard Kč, a to i přes nárůst celkového odbytu o 1,1 procenta. Pokles tržeb byl důsledkem vyššího podílu levných značek na českém a slovenském trhu.
Konsolidovaný zisk před zdaněním se snížil o 32 procent na 2,6 miliardy Kč. Důvodem byl zejména pokles tržeb při zachování variabilních výrobních nákladů. Konsolidovaný zisk po zdanění klesl o 30,3 procenta na 1,9 miliardy Kč. Objem vývozu na ostatní trhy se meziročně zvýšil o 47,4 procenta.
Do představenstva byli zvoleni Anja Fiedlerová, Nicklas Blomqvist, Petr Karla, Jiří Přibyl, Andreas Lenge a Petra Dobešová. V dozorčí radě usednou Jiří Davídek, Jacek Olczak, Mark Saine, Paul Maas a za zaměstnance Petr Bubeníček a Jolana Peterková.
Objem domácího prodeje loni poklesl o 7,2 procenta, což odráží zejména ztrátu tržního podílu ve prospěch levnějších značek. Propad nedokázala firma kompenzovat ani výrazným nárůstem odbytu značky Red & White, jejíž cenu snížila. Tržby v tuzemsku klesly o 22,1 procenta na 6,56 miliardy Kč. Podle výzkumu agentury ACNielsen se snížil podíl značek Philip Morris na českém trhu o pět procentních bodů na 62,6 procenta.
Odbyt poklesl i na Slovensku, a to o sedm procent. Tržby byly 2,8 miliardy Kč, to byl meziroční propad o 12,9 procenta. Podíl značek Philip Morris na tamním trhu se snížil o 3,2 procentního bodu na 55,8 procenta.
Vysoké stavy zásob po zvýšení spotřební daně v dubnu 2006 oddálily zvýšení prodejních cen do čtvrtého čtvrtletí loňského a prvního čtvrtletí letošního roku. Spolu se zvýšením spotřební daně od letošního března to může mít za následek další pokles prodeje cigaret, uvedl člen představenstva Petr Karla. Připomněl, že další zvýšení spotřební daně se očekává v roce 2008, vláda ale o jeho výši a struktuře ještě nerozhodla. Na Slovensku se letos zvýšení daně neočekává, prodej by se tam mohl obnovit.
Philip Morris ČR patří do skupiny Philip Morris International, která je součástí americké potravinářské a tabákové skupiny Altria. Její loňské čisté provozní výnosy dosáhly 101,4 miliardy dolarů.
Konsolidované výsledky hospodaření Philip Morris ČR:
|
2006 |
2005 |
2004 |
2003 |
Výnosy celkem (mld Kč) |
10 |
11,8 |
13,2 |
14,8 |
HV po zdanění (mld Kč) |
1,9 |
2,7 |
3,7 |
4,4 |
dividenda na 1 akcii (Kč) |
600 |
1112 |
1606 |
1575
|