Následují vybrané body tiskové zprávy společnosti Telefónica O2 CR:
Telefónica
O2 Czech Republic, a.s. oznamuje své neauditované konsolidované finanční výsledky za první čtvrtletí 2007, připravené v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví (IFRS). Zahrnuty jsou také výsledky společnosti Telefónica
O2 Slovakia.
"Výsledky prvního čtvrtletí roku 2007 potvrdily naše očekávání v oblasti nárůstu výnosů. V mobilním segmentu nadále rostl počet smluvních zákazníků a hlasový provoz díky úspěšné strategii aktivního převádění zákazníků předplacených služeb na tarifní. V segmentu pevných linek jsme zaznamenali další nárůst výnosů v oblasti vysokorychlostního připojení a rostly také aktivity v oblasti ICT/Business Solutions. To vedlo k obratu trendu výnosů v pevném segmentu, které v prvním čtvrtletí 2007 poprvé dosáhly téměř stejné výše ve srovnání se stejným obdobím minulého roku," vyjadřuje se k finančním výsledkům Jaime Smith, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Telefónica
O2 Czech Republic.
Konsolidované finanční výsledky
Výnosy, náklady a OIBDA Konsolidované
výnosy (výnosy z podnikání a opakující se
výnosy) dosáhly v prvním čtvrtletí 2007 výše 15,2 mld.
Kč, meziročně o 2,4 % více. Klíčovou roli v tomto růstu hrál mobilní segment. Výnosy v segmentu pevných linek v prvním čtvrtletí roku 2007 ve srovnání se stejným obdobím minulého roku nepatrně poklesly a zaznamenaly změnu trendu z minulosti. Celkové konsolidované náklady se zvýšily meziročně o 5,8 % na 8,2 mld.
Kč. Růst externích nákladů a nákladů vyplývajících z aktivit skupiny na Slovensku byly hlavním důvodem zvýšení provozních nákladů v prvním čtvrtletí 2007. Konsolidovaná výše OIBDA dosáhla 7 mld.
Kč, meziročně o 2,1 % méně. Marže OIBDA (OIBDA / Výnosy z podnikání) dosáhla v prvním čtvrtletí 2007 výše 46,6 % ve srovnání s 48,9 % ve stejném období roku 2006. Aktivity na Slovensku snížily konsolidovanou marži OIBDA v prvním čtvrtletí 2007 o zhruba 2 p.b.
Odpisy a amortizace Konsolidované odpisy a amortizace dosáhly výše 3,9 mld.
Kč a potvrdily pokračující pokles meziročně o 7,6 %.
Provozní výsledek, výsledek před zdaněním a čistý zisk Konsolidovaný provozní výsledek a konsolidovaný zisk před zdaněním vzrostly meziročně o 5,5 % a 7 % na 3,2 mld.
Kč a 3,1 mld.
Kč., na základě snížení konsolidovaných odpisů, amortizace a finančních nákladů. Konsolidovaný čistý zisk dosáhl výše 2,3 mld.
Kč, meziročně o 12,5 % více.
Investice Celkové konsolidované investice dosáhly v prvním čtvrtletí roku 2007 úrovně 814 mil.
Kč, meziročně o 16,3 % méně. Investice v segmentu pevných linek poklesly meziročně o 14,5 % na 400 mil.
Kč a byly vynaloženy především na rozvoj ADSL a IPTV. Investice v mobilním segmentu směřovaly převážně do rozvoje sítí CDMA a GSM a poklesly o 45,6 % na 273 mil.
Kč. Investice v ostatních dceřiných společnostech dosáhly výše 141 mil.
Kč a představovaly zejména investice spojené se zahájením provozu na Slovensku. Meziroční snížení investic je do značné míry výsledkem nižších investic do sítě UMTS ve srovnání se stejným obdobím minulého roku a zpožděním některých investic, plánovaných na první čtvrtletí 2007. Proto úroveň investic v prvním čtvrtletí nereprezentuje očekávanou výši investic pro období do konce roku 2007 a společnost nadále potvrzuje svůj odhad investic pro rok 2007 ve výši přibližně 9 mld.
Kč.
Volné hotovostní toky Celkový objem volných hotovostních toků generovaných skupinou dosáhl v prvním čtvrtletí 2007 výše 4,1 mld.
Kč, meziročně o 23,9% výše. Hotovostní toky z běžné činnosti poklesly meziročně o 2,2 % na 5,4 mld.
Kč díky poklesu OIBDA a výsledkem nižších investic byl pokles hotovostních toků použitých v investiční činnosti o 78,4 % ve srovnání s prvním čtvrtletím 2006.
Peníze a zadluženost
Celková výše konsolidovaných finančních dluhů (krátkodobých a dlouhodobých) dosáhla 9,6 mld.
Kč k 31. březnu 2007, o 0,3 % méně ve srovnání se stavem ke konci března 2006. Objem peněz a peněžních ekvivalentů dosáhl ke stejnému datu výše 11,7 mld.
Kč. Výsledkem byla čistá zadluženost ve výši mínus 2,4 % a hrubá zadluženost na úrovni 10,5 % ve srovnání s 6,2 % a 9,9 % k 31. březnu 2006.
Přehled mobilního segmentuV mobilním segmentu se úsilí společnosti nadále soustředilo na nabídku datových, internetových a dalších služeb s přidanou hodnotou včetně obsahu. Zároveň se společnost zaměřila na zvýšení atraktivity tradičních hlasových služeb s cílem zvýšit hlasový provoz a pokračovala v podpoře aktivní migrace zákazníků předplacených služeb na tarifní služby s cílem zvýšit potenciál ARPU (průměrný
výnos na jednoho zákazníka za měsíc) u těchto zákazníků a snížit celkovou míru odchodu zákazníků.
Celkové
výnosy z podnikání mobilního segmentu v prvním čtvrtletí 2007 vzrostly meziročně o 4,8 % na 7,6 mld.
Kč.
Výnosy z hlasových služeb (stálé poplatky, hovorné a propojovací poplatky) vzrostly dohromady meziročně o 5,8 % na 5,6 mld.
Kč.
Celkový počet mobilních zákazníků vzrostl meziročně o 3,1% na 4 839 tisíc ke konci března 2007. Celkový počet tarifních zákazníků k 31. březnu 2007 dosáhl 1 966 tisíc, meziročně o 323 tisíc více. To představuje nárůst o 19,7 %, který je výsledkem strategie aktivní migrace zákazníků z předplacených služeb na tarifní. Celkový čistý přírůstek tarifních zákazníků v prvním čtvrtletí 2007 dosáhl výše 91 tisíc. Podíl tarifních zákazníků na celkovém počtu dosáhl na konci prvního čtvrtletí 2007 úrovně 40,6 % ve srovnání s 35 % v předchozím roce.
Počet zákazníků předplacených služeb se snížil meziročně o 179 tisíc (o 116 tisíc v prvním čtvrtletí 2007) na 2 873 tisíc na konci března 2007, což představuje meziroční pokles o 5,9 %. Podle metodologie, která definuje zákazníka předplacených služeb jako zákazníka, který generoval
výnosy za poslední tři měsíce, dosáhl počet zákazníků předplacených služeb k 31. březnu 2007 výše 2 614 tisíc, meziročně o 5,7 % méně.
Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků dosáhla v prvním čtvrtletí 2007 výše 2 %, což je o 1,8 % více než v prvním čtvrtletí 2006.
Výnosy z měsíčních poplatků vzrostly meziročně o 8,7 % na 1,7 mld.
Kč díky 19,7 % meziročnímu nárůstu počtu tarifních zákazníků.
Přehled segmentu pevných linek
Celkové
výnosy z podnikání v segmentu pevných linek poklesly v prvním čtvrtletí 2007 meziročně o 0,1 %. Pokračující zaměření na služby založené na vysokorychlostním připojení k internetu a nárůst aktivit společnosti v oblasti ICT/Business Solutions vedly ke změně trendu ve vývoji
výnosů pevného segmentu. Výsledkem byl nárůst podílu
výnosů z vysokorychlostního internetu, datových služeb a dalších telekomunikačních služeb s přidanou hodnotou na celkových
výnosech z podnikání na 28,6 % v prvním čtvrtletí 2007 oproti 26 % v prvním čtvrtletí roku 2006. V březnu a dubnu 2007 Telefónica 02 uvedla na trh první konvergentní nabídku (O2 Duo Mobile) a první balíček služeb kombinující tři služby v jedné (O2 Trio). Touto nabídkou potvrdila svoji strategii zaměřenou na zvýšení hodnoty pevných linek a snížení míry poklesu linek.
Celkové
výnosy z podnikání v segmentu pevných linek poklesly v prvním čtvrtletí 2007 meziročně o 0,1 % na 7,5 mld.
Kč. Tento vývoj byl způsoben nárůstem
výnosů ze služeb založených na vysokorychlostním přístupu k internetu a
výnosů z IT služeb, který vyrovnal pokles
výnosů z tradičních hlasových služeb.
Celkový počet pevných telefonních linek dosáhl na konci března 2007 výše 2 288 tisíc, což představuje meziroční pokles o 18,8 %, který byl způsoben především významným nahrazováním služeb pevných linek mobilními službami. V prvním čtvrtletí 2007 dosáhl čistý pokles počtu pevných telefonních linek výše 114 tisíc ve srovnání se 162 tisíci ve stejném období minulého roku. Výnosy z měsíčních poplatků však poklesly meziročně pouze o 1,5 % na 2,5 mld.
Kč v prvním čtvrtletí 2007 a potvrdily pozitivní vliv nárůstu měsíčních poplatků z dubna 2006, který jsme zaznamenali od třetího čtvrtletí 2006.
Aktivity na Slovensku
Telefónica
O2 Slovakia úspěšně rozběhla svojí obchodní činnost na slovenském trhu v prvním čtvrtletí 2007. Společnost spustila svoji předregistrační kampaň pro
O2 Jednotky 15. prosince 2006, která vyústila ve více než 600 tisíc registrovaných zájemců o služby. Tito zákazníci mohou uskutečnit telefonní hovory za 2 Sk za minutu v rámci sítě
O2 Slovakia kdykoliv. Telefónica
O2 Slovakia spustila svůj komerční provoz symbolicky 2. února 2007. Komplexní nabídku pro zákazníky předplacených služeb pod názvem
O2 Narovinu představila v únoru. Zákazníci v ní mohou telefonovat do všech sítí na území Slovenska, v jakýkoli den a v jakoukoli hodinu za stejnou cenu 8,50 Sk za minutu. Ke konci března 2007 registrovala Telefónica
O2 Slovakia 387 tisíc aktivních zákazníků a nedávno společnost oznámila, že počet zákazníků přesáhl 400 tisíc.
Konsolidované provozní náklady
Konsolidované provozní náklady skupiny (včetně Slovenska) vzrostly v prvním čtvrtletí 2007 meziročně o 5,8 % na 8,2 mld.
Kč. Tento nárůst byl do značné míry důsledkem vyšších nákladů na marketing a prodej a dalších externích služeb. Dalším důvodem byly provozní náklady spojené s aktivitami na Slovensku.
Výhled pro rok 2007 V roce 2007 bude Telefónica
O2 i nadále aktivně reagovat na trendy současného telekomunikačního trhu v České republice, zejména v oblastech širokopásmového přístupu k internetu, datových služeb, služeb s přidanou hodnotou a konvergentních
produktů.
Zavedení nových konvergentních služeb nabízejících kombinaci fixních a mobilních hlasových služeb, služeb vysokorychlostního připojení k internetu a televize po pevné lince (O2 TV) by mělo zvýšit hodnotu nabídky pevných linek a následně snížit úroveň míry odchodu zákazníků.Na začátku druhého čtvrtletí 2007 představila Telefónica
O2 Czech Republic svůj první konvergentní
produkt a balíček kombinující více služeb. Služba
O2 Duo Mobile obsahuje
O2 Internet ADSL a mobilní hovory za jeden měsíční poplatek, zatímco
O2 Trio nabízí
O2 Internet ADSL, multimediální televiziO2TV, neomezené národní a místní hovory do pevných sítí v jednom balíčku služeb za výhodnou cenu.Společnost bude rovněž pokračovat v rozvoji nové služby televize přes pevnou linku (O2 TV), zlepšení v oblasti poskytování této služeb a péče o zákazníka, zvýšení atraktivity
produktu pomocí nabídky nových programů, filmů a interaktivních služeb. Silný potenciál růstu vidíme v oblasti IT a integrovaných zákaznických řešení určených především pro korporátní zákazníky a zákazníky z oblasti veřejné správy. V roce 2007 společnost ještě více zaměří své úsilí na tento druh služeb. Strategie v mobilním segmentu se nadále soustředí na udržení průměrného úrovně měsíčního
výnosu na zákazníka (ARPU), a to především díky pokračující migraci zákazníků z předplacených služeb na tarifní a rostoucími
výnosy z mobilních datových služeb a internetového připojení pomocí služeb založených na technologiích CDMA a HSDPA. Hlavním cílem nadále zůstává dosažení vysoké zákaznické spokojenosti, přičemž zákazník zůstává ve středu veškerého snažení společnosti.
Nadále bude pokračovat integrační proces fixní a mobilní části prostřednictvím realizace započatých integračních projektů. Jejich výsledkem bude dosažení významných synergií vedoucích k růstu
výnosů a úsporám provozních a investičních nákladů. Zároveň bude společnost těžit z globální znalosti a úzké spolupráce se společnostmi Telefónica,
O2 a dalšími společnostmi ze skupiny Telefónica, převážně v oblasti nákupu, zlepšování procesů a vývoje nových
produktů.
Telefónica
O2 bude nadále podporovat postupný rozvoj aktivit na Slovensku, včetně rozvoje systémů, procesů a sítí tak, aby byla dosažena kvalita a úroveň zákaznické zkušenosti srovnatelná s úrovní v České Republice s uvážlivým přístupem v oblasti vynakládání nákladů.
Potvrzujeme náš odhad výsledků za celý rok 2007. Očekáváme, že konsolidované
výnosy vzrostou o 1 až 3 % a provozní zisk před opisy a amortizací (OIBDA) poklesne o 1 % nebo dosáhne stejné úrovně jako v roce 2006. V tomto odhadu vývoje OIBDA je již zahrnut očekávaný negativní vliv aktivit na Slovensku. Společnost očekává, že celkové konsolidované investice dosáhnou zhruba 9 mld.
Kč, z čehož asi 20 % budou představovat investice na Slovensku.