Evropské společnosti v oboru IT nestačí na své konkurenty z USA a Asie. Mají však ještě dost příznivců mezi „domácími“ zákazníky, kteří oceňují především jejich technologickou vyspělost a znalosti místního prostředí. Evropské společnosti tedy ještě mají šanci uspět, pokud splní očekávání svých klientů. Tím hlavním je snížení cen. Vyplývá to ze studie o perspektivách evropského IT průmyslu, kterou připravila KPMG International společně s Economic Intelligence Unit (EIU).
V celosvětovém kontextu ztrácejí evropští dodavatelé IT vůči zámořským rivalům konkurenceschopnost, a to zejména na mimoevropských trzích. Pokud by evropské firmy chtěly více pronikat na zámořské trhy, musí především zlepšit svoji cenovou konkurenceschopnost.
V Evropě bude v příštích dvou letech růst trhu IT sice značně limitován nízkým růstem HDP, nejvíce se však budou nakupovat služby, mobilní technologie a podnikový software, což jsou segmenty, ve kterých mají evropští dodavatelé stále velmi silnou pozici. Průzkum ukázal, že 51 procent firem hodlá nakupovat služby IT a 44 procenta zase mobilní technologie a firemní software od evropských dodavatelů.
Celkem se mají výdaje do IT v Evropě v příštích dvou letech zvýšit. Větší investice než dosud předpokládá ve svých firmách 53 procenta dotázaných manažerů, dalších 17 procent předpokládá udržení jejich výše na dosavadní úrovni. O snížení investic uvažuje pouze 28 procent dotázaných.
Slibnou příležitostí pro evropské dodavatele představují veřejné zakázky ve střední a východní Evropě a v nových členských státech EU, Rumunsku a Bulharsku. Podle odhadu IDC dosáhnou v roce 2009 výdaje do IT v tomto regionu 54 miliard dolarů (1129,36 miliardy korun), což je zhruba dvojnásobek výdajů z roku 2004.
Pro státní a veřejnou správu v tomto regionu je znalost místních specifik při volbě dodavatele velice důležitá. To si ale uvědomují i počítačové firmy z USA a začínají evropskými firmám silně konkurovat. Více než polovina dotázaných manažerů je však podle studie stále přesvědčena, že evropské firmy ještě mají schopnost své produkty podstatně inovovat.
Nejslabším místem evropských dodavatelů IT je podle studie cenová konkurenceschopnost, a to zejména při snaze o průnik na třetí trhy. Pro evropské zákazníky však cena není vše. Zejména státní správa a místní samospráva stále trvá na individualizaci softwarových produktů. Značnou loajalitu místním dodavatelům ostatně potvrzuje i skutečnost, že devět z deseti dotázaných manažerů by dalo přednost technologii původem z Evropy. 29 procent respondentů vyjádřilo nespokojenost se „zbožím“ ze zámoří, na druhou stranu stejné procento plánuje naopak zvýšení výdajů za IT od asijských firem.
Evropští výrobci mají podle studie několik možností, jak změnit svou nákladovou strukturu. Jednou z nich je přenášení některých činností do vzdálených nízkonákladových oblastí, jako to dělají jejich američtí konkurenti. Tou další je zřizování center v blízkých nízkonákladových regionech, konkrétně ve střední a východní Evropě. Tato cesta má přitom tu výhodu, že dodavatel nepřestane být evropskou firmou a že zde nalezne vysoce kvalifikovanou a levnější pracovní sílu. Podle 39 procent dotázaných IT manažerů jejich společnosti zvažují nebo již začínají outsourcovat své IT funkce směrem k dodavatelům ze střední a východní Evropy.