Co má společného černá kapalina nevalného pachu jako je ropa s vyšperkovaným světem luxusního zboží? Cena černého zlata má na odvětví drahých hodinek, kabelek nebo šatů větší vliv než by se mohlo na první pohled zdát. Obzvláště to platí na Blízkém východě nebo v Rusku. Ostrý propad cen ropy z historických maxim nad 100 dolary za barel v roce 2014 na současné úrovně, které navzdory oživení letos stále nepřekonaly 50 dolarů, zasadil rozpočtům ropných velmocí jako jsou Rusko nebo Saúdská Arábie tvrdou ránu. Nejistota tamních obyvatel roste a tržby luxusních značek světového věhlasu padají. Nejen blízkovýchodní trh s luxusními produkty trpí i zpomalením cestovního ruchu.
Ačkoliv v saúdském Rijádu po obchodním centru Centria i ve všední dny odpoledne proudí Od Diora k spousty vzorně zahalených žen, nenakupují již tolik jako vloni. Provoz u Cartiera nebo Gucciho se výrazně snížil. Italská vlajková loď holdingu Kering před rokem denně uspokojila zhruba 100 zákazníků, nyní je to při nejlepším 20. Nízké ceny ropy, které způsobily v na komoditě závislé zemi hospodářské zpomalení, si vybírají svou daň a místní se bojí utrácet. Laciná ropa zhoršila kupní sílu spotřebitelů luxusu na Blízkém východě. Navíc slabý rubl se projevil menším počtem horečně utrácejících ruských návštěvníků. Právě nedostatek turistů označily za částečnou příčinu propadu tržeb v regionu i britská nebo milánská .
V loňském roce blízkovýchodní tržby za luxusní zboží stouply pouze o procento na 8,1 miliardy eur. V roce 2014 přitom podle poradenské společnosti Bain & Co vzrostly o 4 procenta. V průzkumu mezi zeměmi Perského zálivu z minulého měsíce vyplynulo, že zatímco v roce 2014 snížilo spotřebu luxusních artiklů 13 procent respondentů, vloni to byla již celá pětina
Blízký východ se tak připojuje k problematickým oblastem, které luxusním společnostem přidělávají vrásky na čele. Není žádným tajemstvím, že poptávka po luxusu v některých částech Asie ztrácí švih, nota bene v Číně nebo v Hongkongu. Tržbám, ale dává zabrat i silný dolar či propad cestovního ruchu i bezpečnostní rizika spojena s teroristickými útoky v Evropě. Italská Fondazione Altagamma se domnívá, že luxusní odvětví celosvětově poroste v letošním roce jen o 2 procenta. Pro luxus by tak právě letošní rok mohl bát tím druhým nejslabším od roku 2009.
Více než padesátiprocentní propad cen černého zlata od června 2014 se podepsal na poptávce nejen v Perském zálivu, ale i v zahraničí. Slabší euro je samo o sobě jednoznačně pozitivním faktorem, který utrácení cizinců v Evropě podpořil. Blízkovýchodní návštěvníci podle však stejně neutrácejí tolik co dříve. Blízký východ ale z pohledu luxusního zboží neztratil všechen svůj lesk. Kupříkladu v Kataru, který je v přepočtu na obyvatele tím zdaleka nejbohatším státem světa, místní v roce 2015 podle studie a Mawarid Group za luxusní zboží a služby utratili v průměru 4000 dolarů měsíčně, oproti 2500 dolarům z roku 2015 se tak jedná o pořádný posun vzhůru.
Zdroj: BBG