Řada továren v Číně zůstává po novoročním volnu, které bylo prodlouženo kvůli epidemii nového koronaviru, zavřená i dnes. Místní úřady se tím snaží zamezit šíření nákazy. Zastavení provozů dopadá na druhou největší světovou ekonomiku a globální dodavatelský řetězec. Automobilky se potýkají s nedostatkem součástek od čínských dodavatelů. Podle odhadu Citibank se kvůli zmíněným omezením do práce v úterý bude moct vrátit jen 30 procent čínské pracovní síly.
Foxconn, největší smluvní výrobce elektroniky na světě a dodavatel Applu, dostal povolení úřadů znovu po dvou týdnech otevřít obří závod v Čeng-čou na severu země. Nemůže ale zatím obnovit provoz v továrně v jihočínském městě Šen-čen, kde se mají vyrábět letošní modely iPhonů. Minulý týden navíc zcela bezpříkladně zaměstnance varoval, aby se až do dalšího oznámení k centrále v Šen-čenu raději nepřibližovali.
Do závodu v Čeng-čou se dnes ovšem vrátilo sotva 16.000 lidí, tedy méně než deset procent zaměstnanců, napsala agentura Reuters s odvoláním na obeznámené zdroje.
Mnoho zaměstnanců čínských společností se před volnem u příležitosti oslav lunárního Nového roku vracelo do domovských měst. Uzavírky celých regionů a měst nyní ztěžují přesuny po Číně. Analytici Citibank odhadují, že v úterý se do práce bude moct dostavit pouze 30 procent zaměstnanců.
Smrtící virus je připomínkou toho, že Čína hraje v globálním průmyslu, především v technologiích, stále klíčovější roli. Výpadky v čínských továrnách by v nejhorším případě mohly odstartovat nedostatek dílů a zablokovat části dodavatelského řetězce, napsala agentura Bloomberg. Renomovaný analytik dodavatelských žetězců Kuo Ming-chi z TF International odhaduje, že hlavní základna Foxconnu na výrobu iPhonů se k řádnému provozu vrátí teprve příští týden – a to stále jen na 40 % - 60 % kapacit.
Uzavírku svých závodů prodloužilo několik velkých automobilek. Francouzská PSA Group a japonská Nissan Motor uvedly, že jejich výrobní linky budou stát do pátku. Němečtí výrobci a a japonské automobilky a Motor chtějí výrobu v Číně znovu nastartovat příští týden. Francouzský výrobce součástek pro auta Valeo nechá své tři závody ve městě Wu-chan, epicentru nákazy, zavřené nejméně do 13. února.
Provoz dnes v Číně naopak obnovují americké automobilky , a Motor.
Čínská provincie Chu-pej s metropolí Wu-chan zůstávají odříznuté od okolního světa. Závody zde mají mimo jiné japonská (jeden dokonce ve Wu-chanu), americká automobilka (GM) a čínská Dongfeng Motor. dnes oznámila, že výrobu v Číně obnoví 15. února.
Hyundai Motor minulý týden uvedla, že zastaví na několik dní výrobu v Jižní Koreji, protože kvůli opatřením proti šíření nového typu koronaviru nemá díly z Číny. Dodavatelé jihokorejské automobilky sice od té doby provoz obnovili, ale objem je podle Hyundai zanedbatelný. Kia Motors ze stejného důvodu zavřela tři jihokorejské továrny; jedna z nich obnoví provoz v úterý.
Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) varovala, že kvůli nedostatku dílů z Číny by mohla pozastavit výrobu v Evropě. Japonská Suzuki v pátek uvedla, že zvažuje odebírat součástky jinde než v Číně. Chce se tak vyhnout narušení výroby v Indii, která je jejím největším trhem.
Co se týče čínských závodů jihokorejského výrobce elektroniky Samsung Electronics, dnes se rozjely výrobní linky v továrně na domácí spotřebiče. Výroba čipů v městě Si-an v centrální Číně běží, zatímco výroba televizí v Tchien-ťin u Pekingu bude znovu spuštěna 17. února, informoval dnes mluvčí společnosti.
Čínský internetový gigant Tencent Holdings požádal zaměstnance, aby do 21. února dále pracovali z domova.
Americká společnost Airbnb, která zprostředkovává ubytování v soukromí, ruší kvůli nařízení místních úřadů všechny rezervace v Pekingu až do března. Zákazníkům vrátí peníze.
Analytici Patrie poukazují na to, že při více než 40 tis. potvrzených případů je úmrtnost stále hluboko pod SARSem, zhruba u 2 %. Téma koronaviru se na trhy ale může stále ještě vracet, a to čím dál víc v souvislosti se spekulacemi a odhady ohledně ekonomického dopadu.
Zdroje: ČTK, Bloomberg, Patria.cz