Z paniky kolem epidemie nového koronaviru má teď v Německu prospěch zejména maloobchod. Tržby z prodeje některých druhů zboží se dokonce zešestinásobily a zájem zákazníků je větší než před Vánocemi. O snaze Němců hromadit zboží do zásoby píše na svém webu list Handelsblatt, který v této souvislosti poznamenal, že si někteří prodejci vylepšují příjmy také zvyšováním cen.
Z průzkumu společnosti Nielsen vyplývá, že velký růst cen nastal zvláště v posledním únorovém týdnu. Některé skupiny zboží za tu dobu zdražily i dvojnásobně.
Nepřekvapí, že nejvíce se zdražování dotklo dezinfekčních prostředků. Tržby z jejich prodeje v týdnu od konce února do začátku března v Německu vzrostly o 519 procent. Velmi dobře se prodávaly také pečicí směsi - zákazníci si jich koupili meziročně více než třikrát tolik. Více než dvojnásobný pak byl zájem o mouku, nudle či rýži.
"Je nápadné, že se spotřebitelé kompletně zásobili na několik týdnů dopředu. V nákupním košíku skončilo všechno, co se dá jíst," řekl listu šéf německé divize Ohlsenu Jens Ohlig. "Takový nápor jako první víkend v březnu jsme nezažili ani před vánočními svátky," dodal.
Útok na obchody vyvolaly zprávy o dalším šíření koronaviru. Někde nestačili obnovovat především zásoby trvanlivých potravin a prázdné regály vyvolaly další nákupy do zásoby.
Jak ukazuje průzkum Nielsenu, někteří obchodníci využili paniky a zvýšili ceny, aby na chaosu vydělali. Odbyt dezinfekčních prostředků se poslední týden v únoru zvýšil o 467 procent, ale tržby z jejich prodeje o 519 procent. Rozdíl tvoří marže obchodníků.
Někteří prodejci zase nakupujícím operativně nabídli zboží, které jinak neprodávají. Potravinové řetězce Aldi Nord a Aldi Süd tak rozšířili sortiment o dezinfekční prostředky. Lidé na ně stáli frontu ještě před otevřením obchodů a veškeré jejich zásoby během dne vykoupili. Někteří si k tomu pořídili i něco jiného.
"Teprve zjistíme, do jaké míry se tyto zásoby v příštích týdnech spotřebují - a později tedy klesne poptávka - nebo a případně kolik se jich časem vyhodí," uvažuje Ohlig.
Mnoho prodejců však předpokládá, že asi z 50 procent to bude druhý případ. Mnozí spotřebitelé totiž nakoupili věci, které by si jinak nepořídili, a pravděpodobně je do vypršení trvanlivosti nespotřebují. To se týká například sušených luštěnin, polévek v sáčku nebo směsí na pečení chleba.
V Německu se novým typem koronaviru nakazilo už více než 2000 lidí. Potvrzen je i čtvrtý případ úmrtí na nemoc COVID-19. Kancléřka Angela Merkelová na středeční tiskové konferenci uvedla, že novým koronavirem by se mohlo nakazit 60 až 70 procent obyvatel.