Čínský výrobce elektromobilů BYD se poprvé dostal mezi deset největších automobilek světa z hlediska prodeje, předstihl tak německé automobilky Mercedes-Benz i . Informoval o tom dnes japonský hospodářský deník Nikkei Asia, podle kterého tím čínská firma ukazuje, že elektromobily mění podobu automobilového průmyslu.
V první polovině letošního roku se prodej nových vozidel společnosti BYD meziročně zvýšil o 96 procent na 1,25 milionu aut. Čínský podnik se tak posunul mezi první desítku světových automobilek, vyplývá z dat analytické společnosti MarkLines a výrobců automobilů.
BYD loni upustil od výroby aut se spalovacím motorem. Ve stejném roce v žebříčku automobilek obsadil z hlediska prodeje 16. místo. Rok předtím, tedy v roce 2021, se automobilka nedostala ani do první dvacítky. Firma získala větší podíl na trhu rozšířením své modelové řady.
V prvním letošním pololetí vyvezla společnost BYD více než 80.000 automobilů čínské výroby. Rozšířila svou přítomnost v Thajsku i dalších zemích jihovýchodní Asie a také v Rusku, odkud se japonské, americké a evropské automobilky stáhly po invazi ruských vojsk na Ukrajinou. Její sportovně-užitkový vůz (SUV) Atto 3 byl v červenci nejprodávanějším elektromobilem ve Švédsku.
Akcie společnosti postupně posilují, viz graf vývoje za posledních 5 let:
Zdroj: Patria
V první polovině letošního roku se dařilo i dalším čínským automobilkám. Zhejiang Geely Group se umístil na 13. místě, Changan Automobile Group na 14. místě a Chery Automobile na 17. místě. Všechny zmíněné podniky vykázaly v prodeji dvouciferný nárůst.
V Číně ve stejném období prudce vzrostl vývoz aut, zatímco domácí prodej nových automobilů víceméně stagnoval. Hlavní čínské automobilky vyvezly v prvním pololetí 2,14 milionu vozidel, což je meziročně o 76 procent více, uvedl čínský svaz výrobců automobilů CAAM.
Čínské automobilové značky "snížily rozdíl proti výrobcům automobilů ve vyspělých ekonomikách, pokud jde o vybavení a funkčnost", uvedl Kentaro Abe, který je ředitelem oddělní pro strategii a poradenství ve společnosti PwC v Japonsku. Připomněl také nárůst čínského vývozu bezemisních aut.
Celkovým lídrem celosvětového prodeje automobilů byla v prvním pololetí už počtvrté za sebou japonská skupina , která prodala 5,41 milionu automobilů. Zbytek první devítky se proti předchozímu roku nezměnil. zaznamenala pětiprocentní nárůst celkového prodeje, což je první nárůst za poslední dva roky.
Celkový prodej druhého , pod který spadá i Škoda Auto, vzrostl o 13 procent na 4,37 milionu vozů. V Číně, která se na celkovém prodeji této automobilové skupiny podílí zhruba z 30 procent, se ale prodej aut německého koncernu snížil o jedno procento na 1,45 milionu aut.