Investment recommendation

    Company results - CZ

      Company results - World

        IPO, M&A

          Weekly overview

             

            Detail - interview
            Rozhovor s Petrem Kubovým, výkonným ředitelem pro finance Telefóniky O2 CR

            Rozhovor s Petrem Kubovým, výkonným ředitelem pro finance Telefóniky O2 CR

            19/05/2010 14:00
            Author: 

            Z rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu v nepříliš daleké budoucnosti razantně klesnou ceny za terminaci volání v mobilních a pevných sítích (tzv. propojovací poplatky). Tyto poplatky, které si operátoři mezi sebou navzájem platí klesnou z dnešních 1,96 koruny za minutu k 1. červenci 2011 téměř až na jednu korunu bez DPH. Tento regulatorní zásah na jedné straně snižuje jednu ze složek celkové ceny za volání pro koncového zákazníka, ale také negativně doléhá na zisky operátorů, jelikož při volání do vlastní sítě putuje poplatek přímo do kasy daného operátora.

            Právě snižování propojovacích poplatků bylo jedním z důvodů proč výsledky společnosti Telefónica O2 v prvním čtvrtletí letošního roku zaostaly za očekáváním analytiků. Telefónica O2 Czech Republic vykázala za první čtvrtletí letošního roku pokles čistého zisku o 24 procent na 2,012 miliardy korun, výnosy z podnikání se snížily o víc než 9 procent na 13,727 miliardy korun. Management českého poskytovatele telekomunikačních služeb však rozhodně nezůstává nečinným pozorovatelem a pokračuje v restrukturalizaci. V rámci snahy o zefektivnění organizační struktury prostřednictvím snížení organizačních úrovní v celé společnosti by letos firmu mělo opustit zhruba 5 procent z celkového počtu 8000 současných zaměstnanců. Tento proces tak mírně nabírá na intenzitě, jelikož loni se v důsledku propuštění celková pracovní síla společnosti Telefónica O2 CR zredukovala o více než 4 procenta.

            Jaké trendy v hospodaření Telefóniky O2 jsou vysledovatelné v první polovině druhého čtvrtletí? Jak se společnost vyrovnává s pokračujícím poklesem počtu uživatelů a výnosů z provozu pevných linek? Jak se rozvíjejí produkty „video on demand“ a zda lze očekávat brzké masové rozšíření videotelefone? Na tyto a další otázky se můžete zeptat přímo Petra Kubového, výkonného ředitele pro finance společnosti Telefónica O2. Na Vaše dotazy bude host odpovídat v rámci online rozhovoru na www.patria.cz mezi 14. a 15. hodinou. Prostor k položení otázek však máte již nyní, po přihlášení a zmáčknutí zeleného tlačítka. 

            Petr Kubový pracuje ve společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a.s. necele tři roky na pozici výkonného ředitele pro finance. Před svým působením ve společnosti Telefónica O2 pracoval 14 let pro společnost Shell v Čechách i v zahraničí, kde zastával nejrůznější pozice ve financích na lokální, regionální a globální úrovni.


            The interview has been closed
            Refresh interview
            • Question (tomas, 14:48) -
              K otázce, kterou jsem položil níže. Můžete blíže specifikovat kolika procenty se podílejí propojovací poplatky na celkovém tarifu za minutu a jaká je podle vás udržitelná míra do budoucnosti? Děkuji
            • Answer (Petr Kubový, 15:02) -
              Nezlobte se, ale tuto interní informaci Vám nemohu poskytnout.
            • ---
            • Question (Job, 14:45) -
              Jak vnímáte možnost vstupu virtuálních operátorů na český trh? Sám Váš CEO Malvido nedávno uvedl, že "místo tu pro ně určitě je". Jak by se případný příchod takovéhoto subjektu na český trh projevil na Vašich tržbách? Jste připraveni na další tlak na snižování cen za telekomunikační služby?
            • Answer (Petr Kubový, 14:59) -
              Samozřejmě, že tento způsob podnikání má teoreticky místo na každém trhu, otázkou zůstává návratnost takovéhoto projektu pro partnery, kteří se na něm podílejí. Za naši společnost mohu říci, že jsme se zatím nesetkali s projektem takového typu, který by dostatečně splňoval potřebné parametry a byl výhodný pro obě strany. Takovýto projekt by mohl mít pozitivní i záporný vliv na naše tržby v závislosti právě na parametrech projektu a jeho účastnících. K Vaší poslední otázce, v rámci našeho plánování uvažujeme nad mnoha scénáři včetně dalšího snižování cen za telekomunikační služby.
            • ---
            • Question (matrix, 14:20) -
              Pane Kubový, jak se TEFO2 vyrovnává se snižováním poplatků za roamingové služby? Zásahy EK do roamingových ceníků operátorů proběhly již od SMS, přes volání až po datové služby. Jaký byl vliv tohoto nařízení na vaše zisky? Očekáváte další pokles cen roamingových hlasových i datových služeb? Hezký den
            • Answer (Petr Kubový, 14:52) -
              Snažíme se s tím vyrovnat, jak to jde. Myslíme si, že regulace v tržním prostředí by měla být ponechána čistě na trhu samém a z dlouhodobého hlediska podobné zásahy jsou škodlivé. Nicméně samozřejmě vždy respektujeme podobná rozhodnutí a snažíme se interně najít nejoptimálnější řešení, které bude mít nejmenší dopad na naši ziskovost. Ještě bych dodal, že toto snižování nemá tak velký dopad na naše výsledky jako snižování mobilních terminačních poplatků.
            • ---
            • Question (Jaa, 14:02) -
              Počet pevných přípojek klesá, trh mobilních přípojek je nasycen, ceny internetových připojení a mobilních hovorů jsou tlačeny silnou konkurencí dolů. Jakým směrem se budou ubírat aktivity TO2, aby v douhodobě zastavila pokles tržeb?
            • Answer (Petr Kubový, 14:40) -
              Naše aktivity se v dlouhodobém horizontu budou zaměřovat na poskytování větší hodnoty našim zákazníkům prostřednictvím rozšiřování nabídky stávajících a představením nových služeb zejména v oblasti mobilního a fixního rychlého internetu. Předpokládáme, že naši zákaznici budou vyžadovat i nové služby umožněné právě vyššími rychlostmi připojení. Stále poměrně novou oblastí pro naši společnost, kterou chceme dále rozvíjet, je oblast poskytování ICT služeb jako je hosting a další řízené služby pro naši firemní klientelu. Samozřejmě vývoj tržeb by se měl také obrátit se zlepšující se ekonomickou situací firem a domácnosti v Česke republice.
            • ---
            • Question (TT, 13:15) -
              Jak hodnotíte likvidní pozici společnosti? Plánuje společnost zvýšit svou zadluženost v nejbližších letech? Děkuji
            • Answer (Petr Kubový, 14:41) -
              Naše společnost opakovaně prokazuje schopnost generovat dostatek hotovosti na pokrytí našich nemalých investic i na výplatu dividend, takže naši situaci hodnotím jako dobrou. K Vaši druhé otázce: momentálně takové plány nemáme, i když tuto situaci nemohu vyloučit, zvláště pokud by se naskytla nějaká zajímavá investiční příležitost, která by vyžadovala financování nad rámec našich současných možností.
            • ---
            • Question (SK, 12:55) -
              Dobrý den, jaký předpokladáte vývoj EBITDA v roce 2010 a 2011 a jakou odhadovanou výši dividendy? Děkuji
            • Answer (Petr Kubový, 14:38) -
              Bohužel díky současnému těžko předvídatelnému ekonomickému vývoji jsme pro příští rok nedali guidance na EBITDA. Co se týče dividend, tak jsme nikdy tuto guidance nedávali. Na otázku týkající se budoucích dividend jsem již odpovídal.
            • ---
            • Question (Rob, 11:06) -
              Kdy očekáváte, že začnou růst výnosy v mobilním segmentu a jaké služby mají podle vás v pevném či mobilním segmentu nejvyšší potenciál růstu.
            • Answer (Petr Kubový, 14:32) -
              Jak jsme komentovali již od druhého čtvrtletí minulého roku, výnosy v mobilním segmentu jsou negativně ovlivněny chováním našich zákazníků v prostředí zhoršeného makroekonomického prostředí a snížením mobilních terminačních poplatků. Co se týká mobilních terminačních poplatků, Český telekomunikační úřad nedávno zveřejnil svůj plán na další snížení v tomto a příštím roce ve třech krocích a to celkem o 45 procent. To samozřejmě nadále ovlivní naše mobilní výnosy. Co se týká dopadu ekonomiky na naše mobilní výnosy, očekáváme, že jakmile dojde k oživení ekonomiky a zejména zlepšení ve vývoji spotřeby domácností, pokles výnosů v mobilním segmentu se zpomalí. Zatím k tomu bohužel nedošlo, doufáme, že první pozitivní signály uvidíme ve druhém pololetí tohoto roku. Pokud jde o služby s největším potenciálem růstu, jednoznačně k nim patří služby vysokorychlostního přístupu k internetu, a to v oblasti pevných sítí i mobilního připojení. Shodou okolností dnes jsme oznámili další rozšíření pokrytí naší sítě 3G, kterou nyní pokrýváme 28 procent populace, což je nejvíce na trhu. Její další rozšiřování patří k našim prioritám pro následující dva až tři roky. Spolu s tím se také soustředíme na rozšiřování sítě EDGE, kde bychom chtěli dosáhnout stoprocentního pokrytí České republiky na konci roku. Spolu s tím budeme rovněž rozšiřovat portfolio našich mobilních datových služeb a zlepšení zákaznického servisu. Z pozice plně integrovaného operátora budeme rovněž rozšiřovat nabídku konvergentních datových služeb (fixní a mobilní). Další významnou růstovou oblastí jsou ICT služby zajímavé hlavně pro naše firemní zákazníky, ať už se jedná o hosting nebo o řízené služby s dodatečnou přidanou hodnotou.
            • ---
            • Question (Rob, 11:04) -
              Dobrý den, zajímalo by mě jak bude reagovat Telefónica O2 v případě, že další mobilní operátor získá příští rok licenci od ČTÚ a zároveň se domluví na pronájmu vysílačů od Českých radiokomunikací.
            • Answer (Petr Kubový, 14:29) -
              Co se týká příchodu čtvrtého mobilního operátora, velmi bude záležet na podmínkách licence a strategii nového operátora, což jsou věci, které zatím neznáme. Nicméně si myslím, že na trhu s více než 130procentní penetrací bude pro nového operátora velmi těžké se prosadit. Hlavní růstovou oblastí v mobilním segmentu jsou a do budoucna budou datové a broadbandové služby. Zde je naše pozice velmi silná. Naší strategií je co možná nejvíce využít výhodu nejrozšířenějšího portfolia mobilních datových technologií a náskoku v rozšíření 3G sítě. Na konci roku 2009 jsme měli 4 783 základnových stanic v síti GSM a 1 364 v síti UMTS.
            • ---
            • Question (Tomas, 10:42) -
              Dobrý den, Dnes jsem v tisku četl, že plánujete propustit zhruba 5 procent ze svých osmi tisíc zaměstnanců v roce 2010. Pokud se dobře pamatuji, tak se ve výsledcích za první čtvrtletí objevila rezerva na restrukturalizaci ve výši 381 mil. korun, která byla vytvořena převážně na náklady související s propuštěním 12-14 procent vašich zaměstnanců (zhruba 1000 lidí). Změnily se nějaké předpoklady v restrukturalizačním plánu, nebo jak byste vysvětlil tuto nesrovnalost v číslech? Děkuji.
            • Answer (Petr Kubový, 14:25) -
              Co se týká propouštění v letošním roce, mohu potvrdit čísla, která zazněla minulý týden v průběhu konferenčního hovoru k výsledkům za první čtvrtletí letošního roku, tedy 12 až 14 procent, což představuje zhruba 1 000 lidí, z nichž asi polovina bude outsourcována. Ve zprávě, která se dnes objevila v tisku, došlo zřejmě k nedorozumění. Snížení počtu zaměstnanců o 5 procent představuje „normální“ úroveň propuštění srovnatelnou s minulými roky (loni to bylo 4,7 procent) a nezahrnuje propouštění včetně zmíněného outsourcingu v rámci realizace restrukturalizačního programu
            • ---
            • Question (Tomas, 10:21) -
              Dobrý den. V ČR jsou propojovací poplatky stále na vysoké úrovni, ale od minulého roku regulační úřad přitvrdil a propojovací poplatky začaly se výrazně snižovat a výrazný pokles se očekává v tomto i příštím roce. Jaký to má dopad na minutové sazby pro klienty, resp. kolika procenty se podílejí propojovací poplatky na minutových sazbách a jak očekáváte, že se bude tento podíl vyvíjet při dalším poklesu propojovacích poplatků v tomto a příštích letech? Děkuji
            • Answer (Petr Kubový, 14:16) -
              Maloobchodní ceny dlouhodobě klesají, což dokazují i nezávislé statistiky. Cena je především určována poptávkou zákazníků a zde jsme zejména v oblasti firemních zákazníků zaznamenali tlak na snižování cen s tím jak se naši firemní zákazníci snaží o vlastní úspory. V rezidentním segmentu se soustředíme na nabídku našich neomezených tarifů O2 NEON, která našim zákazníkům přináší hodnotu v podobě volných minut a SMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Tyto tarify jsou mezi našimi zákazníky oblíbené a přispívají k celkovému nárůstu tarifních zákazníků.
            • ---
            • Question (Michal, 10:19) -
              Dobrý den, zajímalo by mě, jak je na tom Telefónica v oblasti IT, nedávno jsem zaznamenal vytvoření dceřiné společnosti TO2BS - jak si stojí na trhu a v rámci Telefóniky? Děkuji.
            • Answer (Petr Kubový, 14:13) -
              Hlavním záměrem fúze našich dvou dceřiných společností Deltax Systems a Telefónica O2 Services do společnosti Telefónica O2 Business Solutions bylo výrazně přispět mateřské společnosti k získání nejvyšší pozice na žebříčku poskytovatelů služeb ICT. Integrace našich aktivit v oblasti ICT do jednoho subjektu přineslo hned několik výhod. Jde zejména o zjednodušení modelu řízení a procesů, lepší využití zdrojů a zvýšení provozní efektivity. Co se týká našeho postavení na trhu ICT v České republice, v loňském roce jsme upevnili 3. místo na trhu systémových integrátorů. Výnosy z IT a ICT služeb v roce 2009 vzrostly meziročně o 12 % (mateřská společnost a TO2 BS). V současné době nabízíme kompletní spektrum ICT služeb. To zahrnuje dodání pevných i mobilních telekomunikačních služeb (data i hlas), koncových stanic i síťové infrastruktury, vývoj a implementaci vlastního softwaru podle přání zákazníka, řešení bezpečnosti, systémovou integraci, kompletní provoz a údržbu všech technologií, outsourcing vybraných služeb a konzultaci nových požadavků včetně proškolení zaměstnanců.
            • ---
            • Question (PS, 10:13) -
              1/ Telefónica je ve stádiu tzv. "dojné krávy". Po ní následuje úpadek nebo převzetí pokud nepřijde firma "s novým produktem". Proč neinvestujete např. ve formě nákupu mladých nadějných firem se synergickým efektem pro T02 nebo i jinak do své budoucnosti? Jako případný investor bych raději žil několik let bez dividendy, kdybych viděl, že za ty zdroje T02 investuje. 2/ S jakou dividendovou politikou počítáte v nejbližších letech? (při každoročním poklesu zisku o 10% budete muset pátý rok čerpat zase z emisního ážia - jestli se vůbec seženou peníze na straně aktiv :-))... 3/ Jak velký pokles čistého zisku (ne OIBDA...to už jste zveřejnili) Vy osobně očekáváte letos a případně prosím o realistický odhad do dalších let?
            • Answer (Petr Kubový, 14:09) -
              Ad 1/ Co se týká případných akvizic ať na domácím trhu nebo v zahraničí, neustále monitorujeme všechny příležitosti. Vždy je to otázka ceny, podmínek, Vámi zmiňovaných synergií a návratnosti vložené investice. Zatím jsme nenašli vhodný subjekt, který by splňoval výše uvedené podmínky i přes naši naději, že současná ekonomická situace přispěje k rozhýbání M&A trhu. Samozřejmě, že budeme pokračovat v co nejrychlejším uvádění nových produktů na trh jako např další nabídky mobilního internetu, což se v budoucnu pozitivně projeví na našich výsledcích. Ad 2/ Naše dividendová politika se nemění. Naší snahou nadále zůstává nezadržovat přebytečnou hotovost a tu vyplatit akcionářům. V uplynulých letech jsme pro výplatu dividend použili část nerozdělených zisků minulých let a v roce 2008 i část rezervního fondu, kterou mohla společnost použít dle svého uvážení. Kapacita nerozdělených zisků se tak každým rokem snižovala a po výplatě dividendy za rok 2009, kterou schválila valná hromada 7. května, zůstane k dispozici zhruba 1,8 mld. Kč, což představuje 5,6 Kč na akcii. To spolu s nekonsolidovaným ziskem za rok 2010 představuje maximální kapacitu pro dividendu v příštím roce. Pokud jde o další možnosti výplaty hotovosti akcionářům kromě dividend, ty budou součástí každoroční důkladné analýzy představenstva společnosti, která bude podkladem pro konkrétní návrh v budoucnosti. Ad 3/ Bohužel, k vývoji čistého zisku se na tomto místě vzhledem k rovnému přístupu ke všem investorům nemohu vyjádřit. V rámci výhledu pro rok 2010 jsme zveřejnili pouze očekávání na úrovni EBITDA a výše investic.
            • ---
            • Question (Koutný, 10:05) -
              Dobrý den, pevné linky se mnohým, včetně mě, již zdají být (alespoň pro hlasové služby) přežitkem minulosti. Jakou budoucnost tomuto segmentu věštíte Vy? A jaké jsou poslední trendy v této oblasti, stále vám klesají počty přípojek? A vliv na zisk? Předem děkuji za konkrétní odpovědi JK
            • Answer (Petr Kubový, 14:01) -
              Věštění nebylo a doufám, že nikdy nebudu mým oborem. Nyní vážně. Máte pravdu, výnosy z tradičních hlasových služeb v pevných sítí díky pokročilému stadiu nahrazování fixního hlasového provozu mobilním klesají. Naší strategií je nahradit pokles těchto výnosů službami založenými na vysokorychlostním internetu prostřednictvím technologie ADSL a aktivně reagovat na rostoucí poptávku po službách Voice Over IP a O2 TV. V loňském roce jsme představili novou koncepci služeb, jejímž základem je nabídka tzv. naked ADSL, tedy bez nutnosti platit zároveň za pevnou linku. Zákazníkům jsme nabídli sestavit si vlastní balíčky služeb které chtějí využívat a to nejen pevných ale i mobilních. Díky tomu se pokles počtu pevných linek v loňském roce výrazně zpomalil. Za celý rok 2009 se jejich počet snížil o 123 tisíc v porovnání se 176 tisíci v roce 2008. Tento trend pokračuje i v letošním roce. Díky nové nabídce se nám podařilo nejen udržet mnoho stávajících zákazníků, ale přilákat i nové.
            • ---
            • Question (luboš, 09:55) -
              dobrý den,vlastním větší počet akcií a každý rok je vyplacená dividenda jenže akcie stále klesají po vyplacení dividendy a jak to tak půjde dále tak hodnota akcie bude velmi nízká a akcionáři začnou panikařit a nedovedu si představit co bude dále,můžete mě vysvětlit proč tomu tak je a kdy zase bude hodnota kolen 500kč ??
            • Answer (Petr Kubový, 14:00) -
              Co se týká budoucího vývoje hodnoty a cen akcií, k tomu se nemůžeme vyjádřit a nikdy jsme se k tomu ani nevyjadřovali. Jistě chápete, že hodnota akcie je ovlivněna mnoha faktory. Naprostá většina z nich je dána dosahovanými výsledky a očekáváními investorů, takže pravidelně vyplácená dividenda v určité výši by teoreticky měla napomáhat ceně akcie, ale měla by mít minimální vliv na hodnotu akcie.
            Refresh interview
            Offline rozhovory

            Online rozhovory

            Your opinion
            You can start the on-line discussion here. So far there has been no opinion added to the discussion. All users must be signed in (Přihlásit). If you do not have an account where you could sign in, please register zde.

            Most popular news

              ZALOHA

              Facebook Twitter RSS Youtube RSS

              Your online discussion

              Most popular news

                Analyses online  

                 Name of analysis