Když jde o založení podniku, neexistuje žádný bezchybný návod, který obsahuje plán na vítězství. Chyb, kterých se lze dopustit, je ale mnoho. Hlavní z nich jsou následující:
1. Jít do toho sám. Pokud jste jedinou zainteresovanou osobou, je těžké vybudovat větší podnik. Je pravda, že najmutí byť jen jednoho administrativního pracovníka může znatelně snížit zisk. Vaše marže by ale měly být tak velké, aby umožnily zaměstnání dalších lidí.
2. Ptát se na radu příliš velkého počtu lidí. Získat radu od expertů je vždy dobré. Pokud ale chcete názory od mnoha lidí, mohou se vaše rozhodnutí opozdit tak, že se podnikání nikdy nerozjede. Vytvořte si skupinu poradců, kterou můžete pravidelně žádat o názor, ale každodenní problémy řešte sami.
3. Věnování nadměrné spousty času vývoji produktu a ne jeho prodeji. Bez výborného produktu je těžké vybudovat firmu, ale pokud se nebudete věnovat prodeji, pravděpodobně dojdou peníze a energie ještě předtím, než se produkt dostane na trh.
4. Zaměření se na příliš malý trh. Tržní niky jsou atraktivní, ale můžete rychle narazit na jejich hranice. Řešením je zaměřit se na větší trh, kde bude stačit i to, pokud získáte malý podíl z celého koláče.
5. Vstup na trh bez partnera v oblasti distribuce. Na trh je lehčí se dostat, pokud na něm již existuje síť prodejců, reprezentantů a dalších subjektů, kteří jsou schopni a ochotni začlenit váš produkt do svých distribučních kanálů.
6. Vysoká cena placená za zákazníky. Reklama může přivést zákazníky, ale pokud je nepřeměníte na doživotní zákazníky, peníze z ní proděláte.
7. Nedostatečné množství kapitálu. Mnohé začínající podniky často zapomínají, že potřebují počáteční kapitál na mzdy, pojištění a další režii a to až do doby, kdy začnou generovat zisk.
8. Příliš mnoho kapitálu. I toto může být problém, protože firmy s příliš mnoha penězi se stávají velké a nafouknuté, najímají příliš mnoho zaměstnanců a mrhají vzácnými zdroji.
9. Absence podnikatelského plánu. Každá firma nepotřebuje formální podnikatelský plán, pokud ale potřebuje kapitál a více než rok na to, aby generovala zisk, musí zmapovat, kolik peněz a času bude potřebovat, aby se dostala do kýženého cíle.
10. Příliš detailní podnikatelský plán. Někteří podnikatelé se bojí rozhodnutí, pokud si nejsou stoprocentně jisti úspěchem. Pravdou ale je, že podnikatelský plán není křišťálovou koulí, která může predikovat budoucnost. V určité bodě je nutné zavřít oči a skočit.
Autorem článku je Rosalind Resnick, zakladatel a ředitel společnosti Axxess Business Consulting.
(Zdroj: WSJ)