Včera vstoupila nová služba do ostrého provozu - jmenuje se Music - a jedná se o streamování hudby napříč různými platformami - více informací o službě samotné zde. Asi největším otazníkem pro investory stále zůstává kolik na Music může vydělat?
Zatím neexistuje žádné oficiální stanovisko nebo odhad společnosti, kolik peněz získaných z tohoto produktu bude považováno za úspěch. Lídrem trhu je v současné době Spotify a .
má podle údajů aktuálně 79,2 milionů aktivních uživatelů ke konci 1Q (+5 % yoy; +7 % proti 4Q). Tržby generuje ze dvou zdrojů z reklamy (tvoří 80 - 75 % tržeb) a z předplatného (20 - 25 %). Tržby obecně rostou a poměr se zatím stále udržuje konstantní.

Spotify na druhou stranu mnohem více těží ze svého předplatného než z reklamy. Cenu 9,99 USD za měsíc poslechu platí podle posledních dat přes 20 milionů z 75 milionů aktivní uživatelů. Přitom nabízí cca. stejný objem hudby jako Music tedy kolem 30 milionů songů.
má přístup k 800 milionů účtu na iTunes, většina z nich má již v sobě obsažené údaje o kreditní kartě daného uživatele. Pokud dokáže přesvědčit 10 % všech svých uživatelů, stane se větším hráčem než . Spotify uvádí, že dokáže udělat ze svých posluchačů v 27 % případů také platící předplatitele.
Při takové úvaze o konverzi by Music mohlo mít cca. 216 milionů platících uživatelů. Při úvaze 80 milionů uživatelů platících roční předplatné ve výši 120 USD ročně to v tržbách představuje 9,6 mld. v tržbách. To je částka, která představuje zhruba 5,2 % veškerých tržeb firmy ve fiskálním roce 2014 a 4,1 % očekávaných tržeb pro FY 2015.
V případě, že bychom počítali s konverzním poměrem stejným jako má Spotify (27 %), tak se dostáváme k ročním tržbám kolem 25 mld. což by cca. přesahovalo 10 % očekávaných tržeb v roce 2015. Pokud by se tak stalo, mohlo by se Music zařadit za tržby z prodeje iPhonů a co do velikosti se vyrovnat příjmům z prodeje Macintoshů nebo iPadů.
Samozřejmě se jedná o jednoduché předpoklady a propočty v optimálních podmínkách. Bude jistou dobu trvat než se uživatelé rozhodnou a počet platících uživatelů se bude zvyšovat postupně, takže realita může být střízlivější, ale u můžeme říct, že to může klidně být ještě větší trhák.
Výhoda ? Car Play!
Podle Pandory, která zveřejnila některá překvapivá data na svém dnu pro analytiky, její služby nejvíce lidé poslouchají, když někam jdou nebo cestují ve 23 %, v práci poslouchá hudbu 17 % posluchačů a doma 13 %. Asi nejpřekvapivější bylo zjištění, že v autě poslouchá online streaming hudby pouze 2 % lidí.
Podle Pandory je tak tato oblast velmi málo vytěženým zdrojem dodatečných tržeb. to plánuje změnit a chystá integraci své služby do vozů 25 světových producentů. Později chce získat podporu i pro Car Play a Android Auto.
ovšem asi těžko bude mít zájem ve svém vlastním zařízení - Car Play podporovat konkurenci svého jiného produktu. I když například Spotify již podporu pro Car Play získalo. A tak se můžeme těšit na potenciálně zajímavý vývoj, kdy se dá očekávat, že bude spíše podporovat svou vlastní službu a zbytek se bude snažit upozadit.
Zdroj: firemní data, , Motley Fool, Bloomberg