Berlín (ČTK) - Německý výrobce sportovních vozů zvýšil svůj podíl v největší evropské automobilce na více než 35 procent z předchozích zhruba 31 procent. Oznámila to dnes firma s tím, že tak získala nad Volkswagenem faktickou kontrolu. Součástí je rovněž česká Škoda Auto.
"Tento krok zajistí, že bude mít trvalou většinu na výroční valné hromadě ," uvedla společnost. Dodala, že se v důsledku zvýšení podílu stane podle německých zákonů dceřinou společností skupiny Automobil Holding SE. Škoda Auto odmítla události komentovat a odkázala na vyjádření mateřského .
"Naším cílem nadále zůstává zvýšit podíl ve na více než 50 procent," řekl generální ředitel společnosti Wendelin Wiedeking. "Dnešní krok je dalším milníkem na této cestě," dodal. Evropská komise již v červenci schválila plán firmy na ovládnutí .
získalo za blíže nespecifikovanou částku 4,89 procenta akcií . Jeho celkový podíl tak stoupl na 35,15 procenta. Firma upozornila, že v důsledku tohoto kroku bude muset podle německých zákonů předložit oficiální nabídku na výrobce luxusních vozů , který je součástí . Dodala však, že za nabídne pouze zákonem předepsané minimum kolem 487 eur za akcii a že již ohlásil, že tuto nabídku nepřijme. vlastní v 99,14 procenta akcií.
začalo svůj podíl ve budovat již v roce 2005, kdy ve společnosti získalo téměř pětinu akcií, a ještě tak upevnilo vztahy s blízkou automobilkou. Oba podniky spolupracovaly například na výrobě vozu, který v případě nese název Cayenne a v případě Touareg.
Postupem času se stalo největším akcionářem. Druhý největší podíl vlastní spolková země Dolní Sasko. Ta přitom měla být jakousi pojistkou, že se nepodaří jiné firmě ovládnout. V Německu totiž existoval celých 48 let zákon, který to měl znemožnit právě díky "saskému" podílu.
Evropský soudní dvůr nicméně loni v říjnu rozhodl, že německý zákon, jenž chrání automobilku před převzetím jiným subjektem, porušuje pravidla Evropské unie. To odstartovalo spekulace, že se o ovládnutí pokusí.
Němci totiž museli zákon zrušit. Za krátkou dobu ovšem připravili jiný, který je neméně kontroverzní. Jeho hlavním problémem je, že v nové legislativě zůstala podmínka, že velká strategická rozhodnutí v automobilce musejí být schválena více než osmdesátiprocentní většinou. Německá vláda se tak vystavila hrozbě dalšího soudu.
Společnost je největším výrobcem automobilů v Evropě. Firma ve druhém čtvrtletí zvýšila provozní zisk o 22 procent na 2,12 miliardy eur. V celém letošním roce plánuje provozní zisk 6,61 miliardy eur.