Článek byl doplněn:
Washington (ČTK) - Bílý dům se v noci na dnešek v principu dohodl s demokratickými předáky Kongresu na podmínkách státní pomoci automobilovému průmyslu. Plán počítá s nouzovými úvěry v sumě 15 miliard dolarů (zhruba 300 miliard korun) a předpokládá, že automobilky General Motors, Ford Motor a Chrysler budou muset projít restrukturalizací, nebo vyhlásit bankrot.
Dohodnutý návrh pokrývá klíčové body plánu, konečné podrobnosti budou muset být ještě dojednány. Sněmovna reprezentantů by o předběžné verzi plánu měla hlasovat ještě dnes a poslat ji pak k jednání do Senátu. Klíčoví zákonodárci vyzvali prezidenta George Bushe i nově zvoleného Baracka Obamu, aby pomohli získat pro návrh podporu v obou stranách u stále ještě skeptických zákonodárců.
"Tvrdá práce obou stran se vyplatila," řekl k dohodě demokratický senátor Carl Levin z Michiganu, státu, kde je ústředí všech tří amerických automobilek. Demokraté ovládají obě komory Kongresu, republikáni však mohou jejich návrhy v Senátu zablokovat. Mluvčí republikánské menšiny v Senátu Mitch McConnell se k dohodě odmítl vyjádřit, dokud ji neprostuduje.
Záchranné krátkodobé úvěry by měly GM a Chrysleru umožnit, aby do března přežily a odvrátily hrozící bankrot. Ford okamžitou pomoc nepotřebuje a chce pouze přístup k úvěru v případě zhoršení situace. Peníze přijdou, jak navrhovala vláda od začátku, z fondu ministerstva energetiky. Fond byl schválen již v září a byl určen k podpoře vývoje úspornějších a ekologických vozů.
Americké automobilky minulý týden požádaly Kongres o státní úvěrovou pomoc v celkové sumě 34 miliard dolarů, tedy mnohem více než 25 miliard dolarů, o něž žádaly ještě v listopadu. Bush spolu s řadou republikánských zákonodárců vyjadřoval pochyby, zda budou automobilky schopny vůbec dlouhodoběji přežít. Obama se zasazoval o pomoc, zdůrazňoval však, že by měla být podmíněna jejich restrukturalizací.
Bílý dům si vymohl, že firmy které získají pomoc, učiní takové změny, aby dokázaly přežít a být konkurenceschopné. Vláda se za poskytnuté úvěry stane největším akcionářem automobilek a bude jmenovat "automobilového cara", jemuž se firmy budou zodpovídat. "Car" bude mít vliv na podobu restrukturalizace a bude moci zadržet úvěry v případě, že firmy nepokročí ve změnách. Bude také moci doporučit, aby firma, které nesplní podmínky pro úvěry, vyhlásila bankrot a pokusila se o restrukturalizaci v režimu ochrany před věřiteli.
Americký automobilový trh je nyní v těžké krizi kvůli ekonomické recesi a obtížnějšímu přístupu k úvěrům v důsledku finanční krize. V listopadu prodej automobilů včetně vozů zahraničních automobilek klesl meziročně o 36,7 procenta. Americké automobilky mají v konkurenci s americkými závody zahraničních výrobců velkou nevýhodu v tom, že kvůli dohodám se silnými odbory jsou jejich náklady na pracovní sílu téměř dvakrát vyšší.
Vládnou obavy, že v případě krachu automobilek se recese americké ekonomiky ještě prohloubí a bude ztraceno daleko víc pracovních míst. Řada zákonodárců však říká, že o osudu firem by měl rozhodovat trh, nikoli vláda zatížená rekordními rozpočtovými deficity. Podle posledního průzkumu veřejného mínění jsou Američané v otázce, zda pomoci automobilkám z veřejných peněz, rozděleni zhruba na polovinu.