Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Paulson: Dolar se zase zmátoří

Paulson: Dolar se zase zmátoří

16.11.2007 11:30
Autor: 

Ministr financí Henry Paulson včera na cestě na jednání do Kapského města vzkázal americkým obchodním partnerům, že se dolar zotaví ze svých současných historicky nejnižších hodnot, což podle něj bude odrážet „dlouhodobou sílu“ americké ekonomiky.

„Naše ekonomika, jako každá jiná, prochází zdary i nezdary,“ řekl Paulson. Šestiletá expanze americké ekonomiky podle něj bude pokračovat a tento růst se nakonec odrazí i v hodnotě národní měny.

„Snaží se vlít trochu důvěry na trh a na dolar,“ zhodnotil Paulsonovo poselství ekonom Goldman Sachs Jens Nordvig. To je hlavní účel tohoto prohlášení. To je to, co chtějí tvůrci měnové politiky v Evropě i v Kanadě slyšet, řekl Nordvig.

Již 8. listopadu přišel Paulson s rétorikou snažící se podpořit důvěru v americkou ekonomiku, když prohlásil, že „Spojené státy mají velmi konkurenceschopnou a silnou ekonomiku, prověřenou po mnoho let.“ Den nato řekl novinářům, že „dolar je světovou rezervní měnou od druhé světové války, a to má svůj důvod.“

(Zdroj: Bloomberg)


Váš názor
  • 20 Kč dolaru sluší
    24.11.2007 13:58

    Podle mě bude dolar opět posilovat a udrží si svojí pozici okolo 20 - 21 Kč za $. Všichni dobře víme, že v roce 2000 byla hodnota dolaru nadhodnocená. Teď se jen vrátil tam, kam patří. Přesto dolar postupně, ale jistě ztrácí svojí dominantní pozici na úkor Eura a později čínského jüanu.
    jirka86.europe
  • názor z jiné strany
    16.11.2007 17:10

    Proč byl dolar rezervní měnou od války nevím, ale jednoduchým vysvětlením by bylo, že světová válka byla v Evropě a ne v Americe... Ale k věci : Akciové trhy a jejich křivky - jdou nahoru a dolů, což je normální, ale problém je v tom, že se nikdy neví, kdy spadnou, přičemž se ví, že to přijde. Přišlo to vždycky. Nejsu pacifista (!), ekonomické základy mám ze školky, ale : v bankách máme peníze a banky je investují + investoři mají majetky, které jsou také dále investovány = když všechny tyto peníze sečteme a dále ještě vynásobíme (nějakým koeficientem kolem 6-10) dostaneme částku, kterou chtějí investoři "utratit" za účelem zisku. Je jasné, že nemůžou být všichni úspěšní, natož všichni moc úspěšní. No a problém je vlastně v tom, že nevlastním-li přímo akcii např. ČEZu, ale svěřil jsem je k investování někomu jinému, tak něvědomky financuju třeba čínského developera nebo zbrojařský průmysl. Investice nerolišuje a protože každá investice chce vydělat, jdou křivky nahoru :-)), protože máme všichni pozitivní náladu. Jenže mezitím průběžně někdo námi investované peníze investuje tak, že je vlastě neinvestuje, ale utratí v deficitu státního rozpočtu. (Když sním rohlík, není to zcela projezená investice, protože ten rohlík dodal energii k další aktivitě která může vést k zisku. Ale pokud dlouho vyrábím zbraně a pak je zničím, tak jsem ty peníze doslova prožral, protože efekt z investic do infrastruktury přijde zadlouho a možná jinému do kapsy, ale hlavně jsem možná mnohem více utratil, než mohu z této útraty vyzískat.) Závěr : jednou za čas zatouží investoři mít svoje zisky na hromádce před očima a pokud všichni začneme získávat blbou náladu najednou, musí se nutně projevit, že na všechny nezbyde. Filozofovat lze dále a dále, k tomu však nejsme všchni ochotni tím ztrácet čas (musíme přece vydělávat !!!), ale každý má rozum na to, aby pochopil, že mohu utratit jenom přidanou hodnotu a pokud utratím víc, tak jsem se ožebračil nebo někoho jiného přivedl na mizinu (ale možná úbytek není katastrofou, pokud mi zajistil nějaký jiný požitek či pocit budoucího zisku - to je již jen na výřečnosti managementu před akcionářem anebo vlády před občany). Ještě k Američanům (nejsem antiameričan !!!) : v nějakém jiném příspěvku k tomuto článku bylo, že jejich "ekonomika je mnohem flexibilnější a proto to ještě všem natřou". Viděl bych to jinak : flexibilnější jsou tamnější lidé, a proto i ekonomika. Ovšem ekonomika je obrazem lidí, kteří ji nějakým způsobem řídí. A proto lze očekávat pro svět jenom to nejhorší. Vysvětlím proč : amričané jsou vlastně přistěhovalci, kteří odešli z jiných částí světa zpravidla kvůli existenčním problémům a byli natolik flexibilní, že zpřetrhali veškerá svá dřívější pouta. Byli natolik flexibilní, aby segregovali původní domorodce do rezervací a aby z "bezplatně" nabyté půdy (ne)oprávněně získali vyšší než přiměřený zisk, který jim byl základem budoucí konkurenční výhody. Byli natolik flexibilní, že nebyli svázáni tradicemi domova a legislativu přizpůsobili těm ještě flexibilnějším. A dnes se projevuje jejich flexibilita tím, že když už vše spotřebovali a žijí jenom ze spotřeby a zbraní a nedostává se jim obvyklý dostatek, jedou si ho vzít jinam (Irák byl, Írán asi bude muset taky být). A prostřednictvím akciových trhů jim k tomu účelu celý svět posílá nevratné příspěvky, dotace. A jejich vláda je výřečná, pojem terorismus je dávno symbolem této doby. Pouze si tyto souvislosti v tom brzy předvánočním shonu neuvědomujeme a zisky si potřebujeme pořádně užít.
    Obcan
    • Re: názor z jiné strany
      23.11.2007 9:06

      jasne ze se dolar postavi na nohy, oni si moc dobre uvedomuji ze slaby dolar je dobry dolar pro konkurence schopnost ameriky ale neni kde spechat
      dol
      • Dolar se postaví na nohy,
        23.11.2007 9:20

        ale z jakého levlu? Teď je to 150, může to být klidně 170..... Měny jsou politikum. pokud nebude společný konsensus o tom, že dolar je slabý, bude oslabní v nějaké formě pokračovat dál. Až budou intervenovat všechny centrální banky na světě a kupovat dolar, tak pak může dojít k otočce. Američané jsou daleci nějakému podobnému kroku. Euro je na úrovních, na kterých bylo už v roce 1995 a yen se tam ještě ani nepodíval. Takže před sebou ještě máme dlouhou cestu. Možná přijde po Novém roce nějaká korekce, ale to je tak všechno.
        Ing. Matonoha
    • Re: názor z jiné strany
      16.11.2007 21:03

      Jinak není co dodat. Hádejte odkud například pocházejí technologie, díky nimž tady zvracíte svoje frustrace? Že by z USA?
      •  
        22.11.2007 14:22

        Internet a Web pochazi ze Svycarska (CERN, 1989), pocitac z Nemecka (Zuses, 1941)
        •  
          24.11.2007 18:55

          ale nepovidej, to by ses asi divil kdyby amerika vypojila hlavni servry ze zastrcky.
          radek
        •  
          22.11.2007 23:07

          PŘESNĚ TAK ,PRÁVĚ JSEM TOTÁLNĚ UTEKL DO USD I S LIŠKOU CO MÁM NA ZLÝ ČASI- ALL OR NOTHING.IN GOOD WE TRUST.I KDYZ JE NESNÁŠÍM US TUPCE .ALAH AKBAR
          DAN2HY
      •  
        19.11.2007 8:59

        Samozrejme ze z Asie. Amici jsou svetova spicka uz jenom v nekolika malo odvetvich. To ze to jsou technologicka supervelmoc je spise kvalitni marketingovy tah, ktery masivne siri oni sami.
        nobody
        • aha
          19.11.2007 9:09

          internet a pocitac co na nem pisu je z asie? tak to jsou v ukrajine technologicka spicka na obleceni: boss tam sije kalhoty. totiz tak: vyroba v asii slape a zisky jdou...americkym firmam
          alan delon
          • Re: aha
            20.11.2007 10:41

            Tak si laskavě otevři svůj počítač a podívej se co tam vlastně máš. Kromě procesoru a snad HD, je zbytek v režii někoho jiného. A nebavím se o tom kde to bylo vyrobeno, ale pod jakou značkou. MB + příslučné čipsety, paměti, grafika, displaye, mechaniky nejsou z USA. Ani vyrobené, ani vyvinuté . Samozřejmě OS + aplikace jsou od MS. Prozatím.
            -
  • dolar
    16.11.2007 14:58

    se zmátoží, až to v USA převezmou Číňani a amíkům klesne jejich životní úroveň placená na dluh.
    TK
  • Čeho je moc to ztrácí hodnotu
    16.11.2007 14:48

    Rozumím tomu tak, že se USD zmátoří - to znamená, že se zastaví jeho pokles. Pokud se nezmění defity v zahraničním obchodě, tak to zmátoření bude jen dočasné
    Pozorovatel
  • jestli neexistuje hypoteční bublina
    16.11.2007 14:26

    i jinde ve světě např. v Asii.
    zajímalo by mě
    • Re: jestli neexistuje hypoteční bublina
      16.11.2007 15:06

      Problém dolaru je v tom, že se již několik let neví, kolik se ho vlastně tiskne. Dále je pro něj vysoce negativní to, že se ho nejen Čína a Rusko, ale i další převážně naftové země pomalu zbavují. Takže tiskaři jsou ve velmi složité situaci, když sníží úrokovou sazbu, ještě jej oslabí a když ji zvýší, přelejí se jim do oběhu ty dolary, které jsou na kapitálovém trhu.Tím se zase zvýší inflace a dolar znovu oslabí. Takže pokud se něco, ale opravdu zásadního nestane, tak máme do vánoc dolar pod 17 korun a na jaře 16. Na léto nechci ani myslet. Pokud však třeba dojde k napadení Iránu, myslím, že se na dolar za 15 korun můžeme těšit ještě dříve. Nebo si opravdu myslíte, že kdyby nebyla Amerika na začátku recese, reagovala by tak hystericky na každou zprávu a kapitálové trhy na celém světě by neměly trend. Já myslím, že se něco chystá, podle mě propad akciového trhu, kterému se bude jednou říkat bankovní, nebo hypoteční bublina, podle poslední tzv. internetové bubliny. Česky by se možná tato hypoteční krize mohla také nazvat hypoteční letadlo, podle známých pyramidových her. On to totiž někdo na konci musí zaplatit a jak je vidět UCB to být nechce a FED je z toho celkem ve stresu.
      evropan
      •  
        24.11.2007 22:07

        No, nezbývá než naládovat pozice, pokud je ještě nemáš(te). Trochu mi to připomíná meditace v roce 2000, euro už jenom dolů asi se rozpustí a dolare vzhůru k výšinám. Buď jak buď, Jeďte do Ameriky, dolar je levný a čím rychleji bude padat, o to rychlejší bude růst.
        Mario
      • Hloupost
        22.11.2007 21:07

        Podle vas dolar klesne tak jako tak. Pisete neco o 15 Kc. Pokud by situace byla skutecne tak jednoznacna, dolar uz by davno stal 15 Kc, protoze trh reaguje okamzite. Mylite se na cele care.
        david
      • mnoztvi dolaru
        19.11.2007 9:11

        se sleduje podle menovych indikatour, jako u kazde meny. ona snad cnb zverejnuje, kolik penez tiskne?
        alain delon
      • šancí dolaru je
        16.11.2007 16:01

        jako v každé krizové situaci, nový prezident, který by přišel s rázným ekonomickým programem. Trhy reagují psychologicky, podle mě je jedno, kolik dolarů je v oběhu, nové peníze se tisknou všude na světě, v tom ten háček není. Ale psychologii trhu může změnit jenom nový prezident a spíš jenom pokud přijde nějaká výrazná osobnost. Takže možná v roce 2008 nebo a s větší pravděpodobností až v roce 2012.
        Lapacka
  • :))
    16.11.2007 14:20

    Otazkou je kam se vlastne od dolaru utíkalo a jestli je moznej navrat, vidim to na komodity a Asii ,ale nic neroste věčně :))
    Dejv
  • dluhopisy
    16.11.2007 13:41

    Aby se dolar vzpamatoval, tak by museli přestat tisknout dolary a dluhopisy. Na druhou stranu jim to z části vyhovuje, protože poklesem dolaru de fakto se jim část dluhu vymaže.
    viky
  • CZK :)))
    16.11.2007 13:25

    panove, USD je a vzdi bude USD. Davam maximalne rok a USD bude zase 1.20 k EUR. Zatim USA ten kurz vychovuje. Co ale naprosto nechapu tak to je jak takova pidipulka v zemi ktera sotva ma HDP Londony nebo NY ma tak silnou menu :))) To teda neda vysvetlit :))) Jsem prekvapenej ze Oracle of Omaha neprevedl vsehno co ma do toj najivetsi a nyjrychleji rostouci ekonomiki ve svete :))))) prognoa je spatna jelikoz pristi rok rust zpomali a ten rust HDP neni podporovan nicim jinym nez utracenim blbych cehacku na dluh :)
    investor
  • Důvod
    16.11.2007 12:24

    Dolar je světovou rezervní měnou od druhé světové války, a to má svůj důvod.
    Paulson
    • Re: Důvod
      16.11.2007 12:52

      Jo, kdysi byl taky na koni Rim, Egypt, Turci, Velka Morava. I velikost us bude jednou historii.
      Harry
      • Důvod
        16.11.2007 13:12

        Ale to Vás už nebude pod Řípem zajímat, dudete součástí Ásie
        Paulson
        • Re: Důvod
          16.11.2007 13:29

          no nas to ceka ale vy tam uz pomalu jste
          Harry
          • Důvod
            16.11.2007 13:34

            Ano, jsme tam a víme proč.
            Paulson
            • Re: Důvod
              16.11.2007 13:44

              v te rychlosti jste ale zapomneli prejit na juany. I kdyz ... i na Kube maji dve meny.
              Harry
  •  
    16.11.2007 11:37

    a) Nominální kurs měny nesouvisí se sílou ekonomiky. b) Dolar se už nikdy z toho nevyhrabe. Proč není nutno dodávat, to ví každý. Opravuji se, každý až na ministra financí vlády USA.
    THR
Aktuální komentáře
08.05.2025
13:45Britská centrální banka podle očekávání snížila základní úrokovou sazbu na 4,25 procenta
13:12EU dává automobilkám více času na splnění emisních cílů
10:44Franklin Resources: Místo USA se může pozvednout Evropa, zájem o americké trhy klesá
8:45Trump chce zrušit omezení na vývoz čipů. Oznámí dnes obchodní dohodu s Velkou Británií?
07.05.2025
22:04Jan Čermák: Fed se drží oblíbené mantry “počkáme a uvidíme”
22:01Wall Street: Jízda na horské dráze s dobrým koncem  
20:00Fed ponechává sazby beze změny. Riziko vyšší nezaměstnanosti i inflace roste
18:10Falešné signály předraženosti trhu
16:58Wall Street před Fedem roste, zatímco Evropa většinou zůstává v červeném  
16:38Jan Bureš: ČNB podle očekávání snížila sazby o 25bps, další kroky budou “velmi opatrné”
16:23Pozvánka na setkání s analytikem a makléřem Patrie v pondělí 12. 5. v Bratislavě
14:59Jakub Blaha k Uberu: Tržby mírně pod očekáváním kvůli pomalejšímu růstu jízd, výhled na druhé čtvrtletí vypadá naopak pozitivně  
14:38ČNB snížila úrokové sazby. Jak vidí ekonomiku nová prognóza?
13:51Branislav Soták k AMD: Přes výhled zamlžený sankcemi zůstáváme pozitivní  
12:31RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:33Jakub Blaha k Novo Nordisk: Roste i přes snížený výhled a očekává silnější druhou polovinu roku  
11:16Evropa obchoduje smíšeně i přes nadějné politické zprávy. ČNB sníží sazby, večer se do hry vloží Fed  
11:00Průmysl v březnu meziročně vzrostl o 1,4 %, stavebnictví stouplo o 12,1 %
10:58Šéf ČEZ Beneš: Nabídku EDF bychom nikdy nepodepsali, nebyla výhodná. Škody půjdou do stamilionů
9:12Gen představil rekordní výsledky a očekává další růst příjmů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslová výroba, m/m
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.