Většina výrobců aut v prosinci oznámila pokles prodejů, který přispěje k nejhorším celoročním tržbám od roku 1998; američtí výrobci i nadále zaostávají za importem.
Výrobci automobilů v prosinci oznámili nižší prodeje, čímž uzavřeli těžký rok, který byl pravděpodobně nejhorší za posledních deset let, když museli čelit vyšším cenám benzínu a klesající hodnotě domů.
Podle předběžných údajů Autodata byly tržby v automobilovém sektoru téměř o 3 % nižší než ve stejném období před rokem, a to i přesto, že se tržby ve srovnání s velmi slabým listopadem zvedly o téměř 18 %. Navzdory tomuto zlepšení klesly celoroční tržby o 2,5 %, což je nejnižší úroveň od roku 1998.
Tři tradiční velcí američtí výrobci zaostali za svými zahraničními konkurenty a domácí značky jen s obtížemi přetlačily importované značky, když jejich podíl v prosinci dosáhl 50,6 % a celoročně 51,1 %.
Americká jednička zaznamenala v prosinci pokles prodeje aut a lehkých nákladních aut, jako je například pickup nebo sportovní užitková vozidla, o 4,4 % na 319 837 vozidel. Celoroční prodej se tak snížil o 6 % na 3,8 milionů vozidel.
Prodej lehkých nákladních aut se oproti loňskému roku téměř nezměnil, přičemž byl podpořen prodejem úsporných „crossover“ vozidel. Prodeje tradičních modelů klesly o 10 % navzdory téměř 7% zvýšení prodejů nového sedanu Malibu, který se setkal s velkým ohlasem a silnou poptávkou.
ale asi prohrála s rivalem Motor bitvu o nejprodávanější značku. V roce 2006 byla nejprodávanější značkou jádrová značka Motor. Celoroční prodeje značky Chevy dosáhly 2,27 milionů, což je oproti loňsku o 6 % méně, zatímco prodeje značky automobilky Motor dosáhly 2,29 milionů. Proběhly určité diskuze o tom, která značka má být označen za nejprodávanější. Motor do svých celkových výsledků značky zahrnuje i svoji novou značku Scion a do svých celkových prodejů tak započítala i asi 130 000 kusů značky Scion. Pokud by se tak nestalo, prodeje by i nadále zaostaly za Chevy.
Při posuzování maloobchodních prodejů individuálním zákazníkům – na rozdíl od celkových prodejů, které zahrnují i prodeje vozidel firmám, jako jsou například půjčovny vozidel – by jasně nad Chevy zvítězila, a to i bez značky Scion.
Zatímco a Motor snížily méně ziskové firemní prodeje vozidel, stále ještě prodávají mnohem více vozidel půjčovnám nebo ostatním velkým kupcům než jejich japonští konkurenti.
Celkově Motor za prosinec oznámila 1,7% růst. I tak však zaznamenala 2,7% celoroční růst. Díky tomuto výsledku se jasně zařadila na 2. místo mezi prodejci aut, když odsunula Motor z jeho dlouhodobé pozice na trhu.
Ačkoli prodeje automobilky Motor v prosinci klesly o více než 9 %, ve srovnání s výjimečně slabými listopadovými výsledky se zlepšily.
minulý měsíc prodal 212 094 vozidel. Přesto, že prodeje aut i lehkých nákladních aut klesly, bylo prodáno o něco více než 209 000 vozidel, které odhadoval Edmunds.com.
Výsledek byl také lepší než téměř 12% celoroční pokles prodeje Fordu na 2,6 milionů vozidel. Společnost také v roce 2008 očekává náročné ekonomické prostředí a opětovný pokles hospodářských tržeb.
Velká část poklesu prosincových a celoročních prodejů Fordu vyplývá ze slabých prodejů pickupu série F, který je stále nejprodávanějším vozidlem v zemi, i když jeho prodej klesl z důvodu oslabení v sektorech bydlení a bytové výstavby a také kvůli novým konkurenčním nabídkám v tomto segmentu.
Soukromá společnost LLC, která prodává značky , Dodge a Jeep nenásledovala hospodářské trendy, když v prosinci oznámila 2% růst prodejů na 143 428 vozidel. Hlavním důvodem byl skok v prodeji nových mini-dodávek Caravan a Town & Country, jejichž prodeje se oproti loňskému roku zvýšily o 42 %.
Nicméně , který v srpnu koupil Cerberus Capital Management od společnosti zaznamenal celoroční pokles prodeje o 3 %. 6% pokles prodeje lehkých nákladních aut byl kompenzován 6% růstem prodejů aut, které v celkových tržbách představují menšinu.
Japonský výrobce Motor v prosinci zveřejnil nejmenší prodejní růst, a to o 14 vozidel ve srovnání s loňskými 131 792 vozidly. To však stačilo k tomu, aby automobilka v minulém roce dosáhla 2,5% zvýšení prodeje na 1,6 milionů vozidel, což stačilo na 5. místo za automobilkou LLC, která v té době ještě údaje o prodejích nezveřejnila.
Japonská automobilka se připojila k většině ostatních automobilek, když za toto období oznámila nižší americké prodeje, přičemž prodeje v prosinci klesly o 2,4 %. Prodeje v USA však dosáhly 1,1 milionů vozidel, což je o 4,5 % více než v loňském roce.
(Zdroj: CNN)