Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Anketa: Kdy dojde na trzích konečně k obratu?

Anketa: Kdy dojde na trzích konečně k obratu?

25.11.2008 14:48
Autor: 

Po několikaleté vytrvalé rally zasáhla letos kapitálové trhy prudká korekce. Z trhů mizí miliardy a indexy během několika měsíců odepisují desítky procent. Index PX , který se v loňském roce přiblížil na dosah 2000bodové hladiny, se letos sesunul až pod hladinu 700 bodů.

Graf: Vývoj indexu PX za poslední dva roky (závěrečné ceny)


PX-20-11

Vše odstartovala loni vypuknuvší americká hypotéční krize. Poté, co se úrokové sazby v USA vyšplhaly za dva roky z jednoho procenta na více než 5 %, začal růst počet nesplácených hypoték, zejména těch "rizikových", poskytovaných méně bonitním klientům. Splasknutí bubliny na americkém trhu s nemovitostmi přitom výrazně snížil hodnotu zástav. Americké hypotéky však mezitím pronikly do účetních knih bank zabaleny do různých odvozených cenných papírů v takovém měřítku, že se výsledky finančních institucí pod tíhou hypoteční krize začaly bortit jako domečky z karet. Bankrot fondů přední americké investiční banky Bear Stearns byl jen počátkem, na který navázaly další "Jobovy zvěsti". Nemožnost ocenit všechna "toxická" aktiva a obavy z toho, co se zbortí jako další, vlily nedůvěru mezi banky, které si přestaly navzájem poskytovat úvěry. Na vyschnutí úvěrového trhu, pro které se vžilo označení "credit crunch", neboli úvěrová tíseň, a které později přerostlo v úplné zamrznutí, reagovaly centrální banky v čele s americkým Fedem prudkým zlevňováním úvěrů a masivním pumpováním likvidity do bankovního systému. Problémy, které přiživily ještě vysoké ceny komodit a potravin, se však začaly nezadržitelně přelévat do dalších oblastí ekonomiky. Spotřebitelé začali omezovat své výdaje, firmám se omezil přístup k financování a globální ekonomika zařadila nižší rychlost, v USA a řadě dalších zemí již dokonce zpátečku.

Takové důsledky ještě před necelým rokem očekával jen málokdo. Trhy se nyní chvějí nervozitou a jakákoli událost může kdykoli spustit lavinovou reakci. Volatilita je na maximech, dvouciferné změny nejsou dnes žádnou raritou a jen málokdo si troufá odhadnout, kterým směrem se trhy v příštích okamžicích vydají. Jasný zůstává zatím pouze trend - směrem dolů. Jak hluboko však mohou trhy ještě klesnout? Máme před sebou ještě těžké chvilky, kdy z cenných papírů zůstanou skutečně jen papíry, nebo je již na dohled obrat? Kdy trhy najdou své dno?  Zajímá nás Váš názor! Hlasujte v naší anketě (ZDE)!


Váš názor
  • Nemoc z růstu
    25.11.2008 15:11

    Tak bych charakterizoval dnešní hysterické reakce. Ta bublina je v první řadě problém us a nebylo to vyjídání na úkor budoucnosti, ale nedostatek kapitálu, nekryté investice). To je rozdíl. Takže si jako laik troufám říct, že jde nyní o sladění nabídky a popt. a dolití peněz do systemu, na úkor všech, hlavně us daň. poplatníků.
    MaN
  • konec pyramidove hry na burzach
    20.11.2008 15:30

    skutecny obrat nastane az potom co zkrachuji vsechny FIAT papirove menove systemy a financni zprostedkovani bude zalozeno na 100% komoditnich penezich, doporucuji autora M Rothbarda, http://www.libinst.cz/etexts/rothbard_penize.pdf strana 126 az 133 a taky posledni odstavec na str. 137
    CFO
  • přijde v Evropě masakr?
    18.11.2008 12:10

    když se to tak vezme, tak Evropa, vyjma pár intervencí některých vlád za peníze daňových poplatníků, zatím proplouvá v pohodě. Takže si myslím, že do Evropy to teprve dorazí. Zajímalo by mne, zda třeba banky musí tvořit rezervy na propady zajištěných fondů a kolik peněz se v těchto fondech vyemitovalo a jak to zahýbe s bilancemi českých (evropských) bank. Taky si myslím, že to jsou právě banky a jejich fondy, které nafoukly hodnoty akcií na burze. Je to jednoduché, banky potřebují poplatky a ty se generují objemem fondů (vstupní, výstupní, za správu). Průser je, že tyto peníze nejde nikam dát, protože likvidních titulů na české burze moc není. To že jednou musí přijít korekce a spousta lidí přijde o peníze, je bankám úplně jedno, protože mají vydělaný na poplatcích a vše je legální.
    Oliwer
    • Re: přijde v Evropě masakr?
      21.11.2008 15:12

      Nesouhlasím s Oliverem. Pokud dobře vím, tak každý nákup jakéhokoliv ceného papíru taky na burze něco stojí, tudíž pro banky poplatek za nákupy fondů nejsou ve 100% jen pro ně samotné. Ani si nemyslím, že by banky-jejich fondy-nafoukli bublinu na akciových trzích. Když by jste se podívali na situaci v USA před vypuknutím krize, tak si Amerika o tento půšvih " koledovala" už docela dlouho, nehledě na podílové fondy.
      Jarda
    • Re: přijde v Evropě masakr?
      18.11.2008 12:35

      Prvně půjde PX pod 200,možná i k 150(tj cca 1/10 max hodnoty) a potom to může jít pozvolna do strany,obrat nahoru ovlivní jestli bude dostatek ropy a vývoj globálního oteplování(nebo zmrazování).
      kubik
      •  
        21.11.2008 13:33

        Tak tohle je největší blbost co jsem kde četl, raději nic nikde nepiš.
        Kurri
  •  
    14.11.2008 15:26

    Na otázku"Kdy dojde k obratu" nejde zkrátka seriozně odpovědet.To jsou samozřejmě domněnky a ničím nepodložené soudy.Nicměně-můj nepodložený soud je každopádně ten,že pod hodnoty z 27.10.2008-kdy byl já tomu říkám "absolutní výplach"(třeba ČEZ BYL 580,- atd.)si myslím že už by to jít nemělo.Jistě-může,ale můj náhled je,že už by nemělo
    Paul
  •  
    14.11.2008 15:03

    V červenci 2009. Nasdaq 100 kolem 700 bodů.
    Zdravý rozum
  •  
    14.11.2008 14:55

    V červenci 2009.
    Zdravý rozum
  •  
    10.11.2008 8:56

    7.11.2008
    Zdravý rozum
  • Dvě poznámky
    06.11.2008 13:38

    1. nechápu, jak mohlo celosvětově dojít k takovému marastu v bankovnictví ! Asi někdo dělal špatně svou práci - myslím tím minimálně kontrolní a dohledovou činnost. 2. nesouhlasím s vaší poznámkou, že před rokem nikdo nepředpokládal co nastane. A na co mají velké bankovní domy, investiční banky a pod. týmy analitiků. S informacemi, ke kterým se normální smrtelník nedostane, nebylo zase až tak nemožné něco podobného předvídat.
    Jára
    • Re: Dvě poznámky
      11.11.2008 12:08

      Jaro, spravne pises, ze s informacemi, ke kterým se normální smrtelník nedostane, nebylo zase až tak nemožné něco podobného předvídat. K tomu dodavam, ze s temito informacemi nebylo dokonce ani nemozne tuto krizi naplanovat!!!
      hm
      • Odvážné tvrzení,
        14.11.2008 16:03

        leč ne nemožné !!!
        Jára
        • Re: Odvážné tvrzení,
          14.11.2008 17:06

          nemyslim si totiz, ze investicni bankeri a ratingove agentury (autori financni krize) jsou idioti, kteri si neumeli napred alespn priblizne spocitat k cemu by mohlo dojit, kdyby ovce (amici) nemely(l) na splaceni dluhu. No a ted tyhle zrudy sedi v gremiech a institucich, ktere na oko resi, jak z krize ven...
          hm
    • Re: Dvě poznámky
      11.11.2008 11:49

      Naprosto souhlasím, jedná se o poměrně velký podvod na klienty, proč potom se banky holedbají odborností a týmy profesionálních anylytiků?
      Pavel
  • Co je cílem ankety?
    06.11.2008 13:02

    První odstavec naprosto výstižně popisuje situaci, ve které se nacházíme. Pouze ten stav zdaleka ještě všichni nepociťujeme. Z dosavadního průběhu 39 hlasujících je patrné, že drtivá většina podléhá veřejnosti předkládaným odhadům. Pravděpodobně je to i obraz přání některých slabších aktivních investorů do cp, aby už ve 2H2009 skončilo něco, co ještě pořadně nezačalo. Pokud je hodnota cp odvislá od ziskovosti, potom nelze globálně očekávat "obrat" dříve než za několik let a nikoliv za několik měsíců. Jsou 2 tábory majitelů akcií - vlastníci a investoři. (A v tomto právě probíhá chaos, protože nikdo dnes neví kdo za kým stojí a snad i proto si banky vzájemně nepůjčují. Bylo by zvláštní půjčit někomu peníze na to, abych mu pomohl oslabit svá rozhodovací práva.) Vlastníci se dnes soustředí na uhájení pozic a je jim vlastně jedno, jaká je hodnota jejich majetku, hlavně aby přežili. Vlastníci se brání konkurenci, potřebují především uhájit své trhy. Investorům není hodnota cp lhostejná, oni poklesem ceny akcií o část svého vlastnictví již přišli. Pokud je tedy cílem ankety zjistit chování spotřebitele na trhu investic do cp, aby bylo možno tomuto potenciálu přizpůsobit strategii, pak je ověřeno, že spotřebitelé se ve většině chovají podle toho, co si přečtou (ta menšina má lepší informace, zkušenosti a znalosti než ta většina). Při průměrném povědomí obecné závislosti ceny na poptávce a nabídce, je třeba před odpovědí na anketní otázku "kdy nastane obrat", odpovědět na otázku "kdy se dosáhne dna". A obchodníci s cp je taky jedna velké bublina, která dokud nesplaskne, pravdy se svět nedobere. A opravte si chybku - správně je "spotřebitelé začali". JK
    Mudrc
    • Re: Co je cílem ankety?
      21.11.2008 15:45

      Dlouhý, vcelku rozumný příspěvek. Jen jedna taková možná řečnická otázka. Odvíjí se kurs CP od ziskovosti nebo od očekávání ziskovosti? To je asi zásadní pro vysvětlení situace nebo odhad obratu trendu. Pokud nyní firmy ziskové jsou, nicméně je očekáván propad nebo dokonce recese, pak je logické, že se kursy řítí dolů. V okamžiku, kdy firmy ještě stále budou ztrátové, nicméně někde bude svítit světlo na konci tunelu a investoři začnou očekávat obrat do zisku, pak už cna akcií nahoru poletí. Ackoli firma ještě bude ve ztrátě.
      jirif
    • Re: Co je cílem ankety?
      07.11.2008 16:12

      Děkujeme za upozornění, chybu jsme opravili.
      Patria Online
      •  
        18.11.2008 12:33

        Prvně půjde PX pod 200,možná i k 150(tj cca 1/10 max hodnoty) a potom to může jít pozvolna do strany,obrat nahoru ovlivní jestli bude dostatek ropy a vývoj globálního oteplování(nebo zmrazování).
        kubik
Aktuální komentáře
10.05.2025
10:06Víkendář: První měkké přistání v historii USA a nejhorší makroekonomická politika prezidenta v historii
09.05.2025
22:01Zámořské indexy uzavřely týden bez větších změn  
17:24Ziskové žně
17:16Trump jako zastánce otevřených trhů? Wall Street ani tak neudržela úvodní zisky  
16:06Hartnett: Růst amerických akcií končí, dejte přednost dluhopisům
14:24Německé banky se připravují na boom v obranném sektoru
13:48Komerční banka, a.s.: Zápis z Valné hromady KB konané dne 24.4.2025
12:31Perly týdne: Asijská krize naruby
12:03Trhy mají snížení cel za hotovou věc. Amerika před jednáním s Čínou odkryla karty  
10:58Ohnsman: Muskovi dochází nápady na záchranu Tesly. Jaké jsou její akciové alternativy?
10:09Trumpova obchodní dohoda: Britské vozy v USA za nižší clo, americké automobilky protestují
10:04Růst maloobchodních tržeb v Česku: Internetové prodeje a pohonné hmoty na vzestupu
9:16Rozbřesk: NBP sice srazila sazby o 50 bps, ale na další agresivní redukce to nevypadá
9:07Čínský vývoz v dubnu rostl více, než se čekalo, vývoz do USA ale klesl
8:51Nový papež, obchodní dohody a úleva pro emisní normy. Evropské futures jsou v zeleném  
6:06Barro: Fiskální výdaje ekonomice příliš nepomohou, ale lze je zaplatit inflací
08.05.2025
22:01Americké akcie rostly po komentářích Donalda Trumpa  
17:09Signály k nákupům…
15:20Trump se opět opřel do šéfa Fedu poté, co ponechal sazby na stejné úrovni. Podle něj je to "hlupák" a "ztroskotanec"
15:08Obchodní bitva začíná. Evropská komise zahajuje konzultace o opatřeních proti americkým clům u WTO

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data