Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
ČTK: Šéfové amerických automobilek žádali Kongres o pomoc

ČTK: Šéfové amerických automobilek žádali Kongres o pomoc

19.11.2008 8:16
Autor: ČTK

Washington (ČTK) - Šéfové amerických automobilek se na úterním slyšení v Kongresu domáhali pomoci pro své firmy a upozorňovali, že jejich odvětví je na samém pokraji bankrotu s nedozírnými následky pro celou ekonomiku. Proti návrhům na pomoc automobilkám ve výši 25 miliard dolarů (přes půl bilionu Kč) se však staví silná politická opozice, která označuje americké výrobce za "dinosaury", kteří dlouhodobě stejně nepřežijí.

Šéf největší americké automobilky General Motors Rick Wagoner upozornil, že odvětví zastupuje velkou část americké ekonomiky. "Jde o mnohem více než o Detroit. Jde o záchranu americké ekonomiky před ekonomickým kolapsem," řekl Wagoner před bankovním výborem Senátu.

Demokratičtí lídři Kongresu chtějí získat 25 miliard na pomoc automobilovému průmyslu ze záchranného balíku pro finanční sektor. Bílý dům a republikánští zákonodárci se však domnívají, že automobilovému sektoru by měl stačit mírně doplněný program zvýhodněných půjček v hodnotě 25 miliard dolarů na vývoj vozů s nižší spotřebou, který schválil Kongres již minulý měsíc.

Vláda a Bílý dům opakovaně říkají, že jsou proti, aby se záchrana automobilek financovala z programu pro stabilizaci finančního sektoru. Sektor financí je podle nich pro fungování celé ekonomiky zcela nepostradatelný, zatímco automobilový průmysl je jen jedno průmyslové odvětví z mnoha.

Wagoner, šéf Fordu Alan Mulally a generální ředitel Chrysleru Robert Nardellli poprvé řekli, kolik od vlády požadují pro své firmy. GM (3 USD, -2,83%) chce mezi deseti a 12 miliardami USD, Ford (2 USD, -2,33%) se domáhá asi osmi miliard a Chrysler (29 USD, 1,99%) sedmi miliard dolarů. Firmy daly najevo že by neměly nic proti tomu, kdyby vláda za pomoc přijala jejich akcie.
"Domácí automobilový průmysl sice v minulosti udělal chyby, současné problémy však byly zesíleny nejhorší situací ekonomiky za téměř tři desetiletí," řekl Mulally.

Republikánští předáci Senátu šéfy automobilek nepřivítali nijak vlídně. Senátor Richard Shelby označil výrobce automobilů za "nepodařené modely" a řekl, že by měli vyhlásit bankrot. Senátor Jim Bunning řekl, že předkládaný návrh na pomoc "není seriózní".

Demokratický předseda senátního výboru Christopher Dodd uvedl, že "většina" členů Senátu by byla pro určitou formu pomoci automobilkám. Zatím však podle něj nevládne konsenzus a spěchat s rozhodnutím by bylo předčasné. Asistenti senátorů uvádějí, že hlasování se dá čekat nejdříve ke konci týdne. Demokrati v Senátu stále nemají 60 hlasů, potřebných k překonání procedurálních překážek opozice.

Prezident odborového svazu United Auto Workers Ron Gettelfinger řekl, že bez pomoci Kongresu by mohly všichni tři američtí výrobci dospět do likvidace. Tyto firmy zaměstnávají téměř čtvrt milionu lidí a nepřímo miliony dalších a celkově tak poskytují práci asi deseti procentům amerických zaměstnanců. Navíc jsou na nich v důsledku minulých smluv s odbory UAW závislá většina bývalých zaměstnanců s důchody a zdravotním pojištěním a o peníze od automobilek se opírají celé velké regiony. Američtí výrobci tak celkově platí na všech těchto nákladech mnohem více než zahraniční firmy jako Toyota (63 USD, 0,62%), které v USA také vyrábějí svá auta.

Americké automobilky se nyní potýkají s vysokými ztrátami kvůli poklesu odbytu na domácím trhu. Kvůli drahému benzinu je nejprve zasáhl propad odbytu tradičních velkých automobilů s vysokou spotřebou; kvůli finanční krizi pak automobilky bolestně pocítily i zhoršený přístup zákazníků k úvěrům.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.10.2025
14:35Po několika desetiletích přichází revoluční změny v peněžním systému
8:14Víkendář: Kdy se akciová bublina stává hrozbou pro celou ekonomiku? Jak je tomu nyní?
25.10.2025
17:56Fidelity International: Nová éra globálního nedostatku úspor?
8:09Víkendář: Když čističi bot dávají tipy na akcie, je čas se z akciového trhu stáhnout…
24.10.2025
22:03Americké akcie rostly, trh reagoval na mírnější inflaci a silné výsledky firem  
17:17Obchodované společnosti v příliš drahé akcie nevěří?
16:44Ruská centrální banka snížila úrokovou sazbu o půl bodu na 16,5 procenta
16:22Jsou kryptoměny „ospravedlněním Hayeka“?
15:15Inflace nepřekvapila zrychlením, Fed bude pokračovat ve snižování sazeb
14:47Newmont překvapil vyšším ziskem. Nižší produkce zlata pro příští rok však posílá akcie dolů  
14:41Proč tak nepospíchat se zaváděním digitálních měn
12:56Perly týdne: Důvěra v americké akcie, nedůvěra v dolar?
11:21Akcie dopoledne příliš neoceňují dobré zprávy a čekají na americkou inflaci  
11:14Jakub Blaha: Intel hlásí návrat k profitabilitě. Akcie přidávají přes 8 %  
10:37Trump ukončil jednání o clech s Kanadou kvůli reklamě s Reaganem
9:05Rozbřesk: Zavřený americký staťák udělá výjimku a zveřejní zářijovou inflaci
8:51Trump vypíná Kanadu, Ford vyčíslil škody z požáru dodavatele a Intel doufá v obrat  
6:415 zajímavých příběhů na burzách ve střední Evropě  
23.10.2025
22:02Výsledková sezona pokračuje obratem Tesly ze záporu do plusu  
18:51Traders Talk: Zlato koriguje, Netflix i Tesla padají a proč jde Moneta do strany

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data