Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
ČTK: Šéfové amerických automobilek žádali Kongres o pomoc

ČTK: Šéfové amerických automobilek žádali Kongres o pomoc

19.11.2008 8:16
Autor: ČTK

Washington (ČTK) - Šéfové amerických automobilek se na úterním slyšení v Kongresu domáhali pomoci pro své firmy a upozorňovali, že jejich odvětví je na samém pokraji bankrotu s nedozírnými následky pro celou ekonomiku. Proti návrhům na pomoc automobilkám ve výši 25 miliard dolarů (přes půl bilionu Kč) se však staví silná politická opozice, která označuje americké výrobce za "dinosaury", kteří dlouhodobě stejně nepřežijí.

Šéf největší americké automobilky General Motors Rick Wagoner upozornil, že odvětví zastupuje velkou část americké ekonomiky. "Jde o mnohem více než o Detroit. Jde o záchranu americké ekonomiky před ekonomickým kolapsem," řekl Wagoner před bankovním výborem Senátu.

Demokratičtí lídři Kongresu chtějí získat 25 miliard na pomoc automobilovému průmyslu ze záchranného balíku pro finanční sektor. Bílý dům a republikánští zákonodárci se však domnívají, že automobilovému sektoru by měl stačit mírně doplněný program zvýhodněných půjček v hodnotě 25 miliard dolarů na vývoj vozů s nižší spotřebou, který schválil Kongres již minulý měsíc.

Vláda a Bílý dům opakovaně říkají, že jsou proti, aby se záchrana automobilek financovala z programu pro stabilizaci finančního sektoru. Sektor financí je podle nich pro fungování celé ekonomiky zcela nepostradatelný, zatímco automobilový průmysl je jen jedno průmyslové odvětví z mnoha.

Wagoner, šéf Fordu Alan Mulally a generální ředitel Chrysleru Robert Nardellli poprvé řekli, kolik od vlády požadují pro své firmy. GM (3 USD, -2,83%) chce mezi deseti a 12 miliardami USD, Ford (2 USD, -2,33%) se domáhá asi osmi miliard a Chrysler (29 USD, 1,99%) sedmi miliard dolarů. Firmy daly najevo že by neměly nic proti tomu, kdyby vláda za pomoc přijala jejich akcie.
"Domácí automobilový průmysl sice v minulosti udělal chyby, současné problémy však byly zesíleny nejhorší situací ekonomiky za téměř tři desetiletí," řekl Mulally.

Republikánští předáci Senátu šéfy automobilek nepřivítali nijak vlídně. Senátor Richard Shelby označil výrobce automobilů za "nepodařené modely" a řekl, že by měli vyhlásit bankrot. Senátor Jim Bunning řekl, že předkládaný návrh na pomoc "není seriózní".

Demokratický předseda senátního výboru Christopher Dodd uvedl, že "většina" členů Senátu by byla pro určitou formu pomoci automobilkám. Zatím však podle něj nevládne konsenzus a spěchat s rozhodnutím by bylo předčasné. Asistenti senátorů uvádějí, že hlasování se dá čekat nejdříve ke konci týdne. Demokrati v Senátu stále nemají 60 hlasů, potřebných k překonání procedurálních překážek opozice.

Prezident odborového svazu United Auto Workers Ron Gettelfinger řekl, že bez pomoci Kongresu by mohly všichni tři američtí výrobci dospět do likvidace. Tyto firmy zaměstnávají téměř čtvrt milionu lidí a nepřímo miliony dalších a celkově tak poskytují práci asi deseti procentům amerických zaměstnanců. Navíc jsou na nich v důsledku minulých smluv s odbory UAW závislá většina bývalých zaměstnanců s důchody a zdravotním pojištěním a o peníze od automobilek se opírají celé velké regiony. Američtí výrobci tak celkově platí na všech těchto nákladech mnohem více než zahraniční firmy jako Toyota (63 USD, 0,62%), které v USA také vyrábějí svá auta.

Americké automobilky se nyní potýkají s vysokými ztrátami kvůli poklesu odbytu na domácím trhu. Kvůli drahému benzinu je nejprve zasáhl propad odbytu tradičních velkých automobilů s vysokou spotřebou; kvůli finanční krizi pak automobilky bolestně pocítily i zhoršený přístup zákazníků k úvěrům.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.08.2025
22:01Americké trhy prakticky bez pohybu, překvapení pomohlo Intelu  
17:40Signály akciového trhu
16:28Americké trhy poslala dolů ekonomická data, Evropa posiluje  
16:07Trump se sejde s Putinem. Co schůzka znamená pro zbrojovky?
15:01Index cen výrobců v USA nečekaně roste. Futures na americké akcie jsou v červeném
14:14JD.com překonal ve 2. čtvrtletí odhady díky silné spotřebitelské poptávce
13:09Thyssenkrupp prohloubil čistou ztrátu a zhoršil celoroční výhled
12:08„Velký krásný zákon“ rozděluje Wall Street. Jak zobchodovat jeho možné vítěze i poražené?
11:38Růst ekonomiky EU ve druhém čtvrtletí zpomalil na 0,2 procenta
11:22Pozor na nákladnou akvizici a shortaře, varuje Bank of America akcionáře CoreWeave
10:14DeepSeek odkládá nový AI model kvůli problémům s čipy Huawei
8:53Britská ekonomika překvapila ve druhém kvartálu větším růstem
8:47Rozbřesk: Trumpem otupělé akciové trhy znovu na rekordech
8:35Bitcoin na novém rekordu, britská ekonomika vzrostla ve druhém kvartálu o 0,3 procenta  
6:07Bank of America dál věří zbrojařům. K růstu by jim mohly pomoci ESG fondy
13.08.2025
17:29Brazilské sny a realita globálních nerovnováh
16:32Rieder (BlackRock): Z dluhů lze vyrůst, technologie budou snižovat inflaci
15:38Ministr financí USA tlačí na Fed: Sazby by měl okamžitě snížit o 1,5 procentního bodu
15:28Cla 'nikoho nezajímají'. Trhy ovládla euforie z dat o inflaci  
15:24Na akciových trzích pokračuje růst, cena zlata obrací směrem nahoru  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:00Advance Auto Parts Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
0:00Adyen NV (03/25 Q1, Bef-mkt)
0:00Applied Materials Inc (07/25 Q3, Aft-mkt)
0:00Carlsberg AS (06/25 Q2, Bef-mkt)
0:00Deere & Co (07/25 Q3, Bef-mkt)
0:00RWE AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
0:00Swiss Re AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
0:00thyssenkrupp AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
11:00EMU - HDP, q/q
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - PPI, y/y