Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
ČTK: EU

ČTK: EU "přetéká" neprodanými automobily, už je není kde skladovat

25.02.2009 12:08
Autor: ČTK

Brusel (zpravodaj ČTK) - Automobilky v Evropské unii čím dál více řeší problémy se skladováním neprodaných vozů. Výrobní kapacity jsou totiž podle nejnovější zprávy Evropské komise, kterou má ČTK k dispozici, zhruba o pětinu vyšší, než je poptávka. Jde ale i o celosvětový problém, zatímco výrobní linky letos mohou vyprodukovat 94 milionů vozů, poptávka podle odhadu EK bude jen po 55 milionech vozů.

Problém s přebytkem automobilů, o které momentálně není na trhu zájem, zaznamenala například japonská Toyota, jež vyrábí vozy i v českém Kolíně. Podle internetového serveru EUobserver si firma musela pronajmout velkou nákladní loď ve švédském přístavu Malmö, aby měla automobily kde skladovat. "Naše logistické centrum v Malmö dosáhlo své maximální kapacity s tím, jak klesají prodeje v regionu," uvedla mluvčí Toyoty Anne Gaublommová. Na lodi chce společnost uskladnit zhruba 2500 vozů, přičemž v pozemním skladu může uskladnit nejvýš 12.000 vozů.

Evropská komise nicméně nepředpokládá, že by se situace v letošním roce nějak dramaticky zlepšila. V posledním čtvrtletí roku 2008 registrace nových vozidel klesly zhruba o pětinu. Prodej nových automobilů se přitom za celý loňský rok propadl o zhruba 1,2 milionu. V lednu letošního roku propad automobilového trhu představoval zhruba 27 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Ještě hůře než výrobci osobních vozů jsou na tom výrobci nákladních vozidel. Zatímco v lednu 2008 evidovali 38.000 objednávek, v listopadu loňského roku to bylo již jen 600 objednávek. "Situace se liší v každém členském států, ale propad postihl každý trh v EU a všichni hlavní výrobci na evropském trhu jsou těžce zasaženi," uvedla EK.

Problémy má i česká Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka musela kvůli klesající poptávce částečně omezit výrobu a kvůli krizi výrazně snížila počty takzvaných agenturních zaměstnanců.

Situaci automobilek významně komplikuje neochota bank poskytovat úvěry. Zhruba 60 až 80 procent nových automobilů v Evropské unii si přitom zákazníci pořizují právě na úvěr. Do problémů se dostávají i finanční společnosti jednotlivých výrobců, které zajišťují financování úvěrů. Podle komise pět největších z nich bude muset navýšit svůj dluh o zhruba 10 miliard eur, tedy zhruba 280 miliard korun.

"Dodavatelé vyjadřují obavy, protože do dodavatelského řetězce neproudí finanční prostředky. Situace je složitá především pro malé dodavatele, kteří mají méně kapitálu," doplnila komise s tím, že například oceláři se potýkají s třetinovým propadem poptávky v 1. čtvrtletí letošního roku, v druhém čtvrtletí by přitom propad měl představovat zhruba 16 procent.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
13.07.2025
15:08Leipziger: Dolar zůstává klíčový pro mezinárodní finanční stabilitu
10:12Víkendář: Švýcarské řešení bankovních krizí a problému „příliš velké na to, aby padly“
12.07.2025
15:03Americký kryptomerkantilismus jako nástroj na posílení pozice dolaru ve světové ekonomice
10:20Víkendář: Přeceňované sjednocení Itálie a ta horší stránka finanční podpory regionům
6:52Investiční výhled pro 2H25 - Zvykáme si na chaos: Shrnutí
11.07.2025
17:43Poškozují rekordní odkupy finanční zdraví firem?
16:25Americké technologické firmy na vzestupu: Arista Networks dostává nový impuls  
16:14Trhy rostou, protože věří, že Trump ustoupí. Trump neustupuje, protože trhy rostou
16:14S&P 500 v bočním trendu, zlato na vzestupu  
15:13Němečtí internetoví prodejci módy Zalando a About You se spojili
14:42Technická analýza: Delta Airlines zahájila výsledkovou sezónu, akcie letí vzhůru  
14:03Norsko proti zbytku Evropy. Prodeje Tesly tam bují
13:34Německý parlament odklepl rozsáhlý balíček úlev za 46 miliard eur na podporu ekonomiky
13:09Perly týdne: Konec evropské výjimečnosti a technologické akcie, které nebudou nikdy drahé
11:29Investoři sází na nového Zaklínače. CD Projekt je mezi nejdražšími evropskými akciemi
10:46Další den, další cla – dnes je na řadě EU. Nervozita trhů je však zatím zanedbatelná  
10:30Komerční banka, a.s.: Regulatorní informace - Hlavní akcionáři KB k 30.6.2025 (2Q 2025)
10:08Červen na trzích pohledem Invesco: Amerika roste, Evropa klopýtá, Asie překvapuje
9:08Trump přitvrzuje: Kanada čelí 35% clu, další země čekají na verdikt
9:01Rozbřesk: Proč jsou české nemovitosti nadhodnocené méně než před energetickou krizí?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data