Také operátorů se začínají se zpožděním týkat dopady ekonomické krize, přiznává v rozhovoru pro Hospodářské noviny CEO české (436 CZK, -0,23%), Salvador Anglada Gonzales. "Poklesy pozorujeme ve všech segmentech. Krize nás ovlivňuje možná ještě o trochu více, než jsme si uměli představit," řekl.
Firmě za poslední čtvrtletí klesly tržby, o 1,6 %. Lidé podle něho sice méně telefonují, ale zákazníci neubývají. "Například u mobilních služeb k nám za jednoho klienta, který odejde, přijdou tři noví," tvrdí Anglada. Připojení k internetu letos Telefónica zbavila paušálu za pevnou linku. O nich samotných přitom šéf společnosti Salvador Anglada tvrdí, že rozhodně nejsou na odpis, naopak jejich úbytek by měl zastavit do roka. "Češi už v pevné lince vidí přidanou hodnotu a více využívají s ní spojených služeb. Mohou totiž s voláním kombinovat i rychlý internet nebo televizi," tvrdí Anglada.
„Na celém světě je patrný ekonomický pokles. Řekl bych, že i nás krize ovlivňuje možná ještě o trochu více, než jsme si před šesti měsíci uměli představit a než jsme očekávali. Krize má vliv na vše a bohužel i na telekomunikace. Poklesy proto pociťujeme ve všech segmentech,“ řekl Anglada. Klienti údajně šetří napříč službami, což je podle generálního ředitele patrné například u firemních klientů, kteří mají méně zakázek, méně objednávek a méně exportu. Úměrně tomu i méně používají telefon. „Další oblast, kde je to dobře vidět, je roaming. Lidé cestují méně a kvůli tomu v zahraničí i méně používají svůj telefon. Zákazníci i více kalkulují s tarify a více využívají volné minuty,“ uvedl Anglada. Počítá proto s dopady do výsledků 2Q09. „Tohle se nezastaví z jednoho čtvrtletí na druhé. Stejná bude i druhá polovina letošního roku a neočekávám, že se letos vrátíme na původní hodnoty. Doufám, že se to začne zlepšovat někdy v roce 2010,“ řekl.
Podle CEO Anglady firma nepozoruje úbytek zákazníků, Ti jen méně volají... „I podle posledních výsledků je vidět, že nám naopak zákazníci přibývají nejvíc ze všech. Například u internetu si 50 % lidí, kteří se pro internet v 1Q rozhodli, pořídilo službu u nás. U mobilních telefonů k našim tarifům přišlo 60 % ze všech nových zákazníků na trhu,“ kontruje. U internetu jsou podle něho čtyři nově příchozí zákazníci na jednoho ztraceného, u mobilů je skóre 3:1.
Na otázku, proč firma přišla se samostatným ADSL až nyní, Anglada uvedl: „Protože až dnes je pro tuto službu vhodná doba. Z našich pilotních průzkumů vyplývá, že lidé jsou na ni připraveni a že je po ní poptávka. Stále více zákazníků se o tuto službu zajímalo, tak jsme ji rozjeli.“ Zákazníky dále podle něho zajímají tarify s neomezeným voláním a SMS a síť třetí generace 3G. „Do konce roku pokryjeme rychlou sítí třetí generace všechna bývalá krajská města, což je 30 % populace,“ uvedl Anglada.
Podle něho je nyní důležité kombinovat služby, přidávat si je a využívat je kdekoliv. „Myslím, že dnes už cesta nevede zaváděním nových služeb, ale kombinací těch, které už máme. Jakmile tomuto konceptu budou lidé více rozumět, budou to využívat hodně. Služeb už máme dost.“
Firma podle CEO dnes nevidí v Česku vhodnou příležitost na akvizice. „V našem případě už nákupy nejsou nutné. Máme veškerou infrastrukturu, co potřebujeme,“ řekl. Jiné téma jsou podle něho dohody s Wi-Fi poskytovateli. „Jediný důvod těchto nákupů ale je, že se jedná o místa, kde nemáme naši infrastrukturu. Takto jsme koupili dva provozovatele. Jsou to jen výjimečné případy a nemáme žádný plán, že by tyto nákupy měly probíhat masově,“ uvedl. „Masivní bude až naše pokrytí sítí třetí generace. Do dvou let by to mělo být 70 % procent populace,“ slibuje Anglada.
A jaká specifika vnímá generální ředitel na českém trhu vůči dalším 24 zemím, kde Telefónica působí? „Je to jedna z mála zemí, kde máme pevné linky a mobily dohromady. To v jiných zemích není běžné, takže Česko je díky tomu, jak jsme zde obě služby spojili dohromady, inspirací i pro další země. Zejména země Latinské Ameriky se od nás učí.
(Zdroj: Hospodářské noviny)