Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

23.06.2009 10:39
Autor: ČTK

Praha (ČTK) - Výdaje na reklamu v tuzemských médiích letos podle odhadů společnosti OMD kvůli ekonomické krizi s výjimkou internetu klesnou. Webová reklama sice poroste, ale pomaleji než dřív. Celkové reklamní výdaje v tuzemsku včetně venkovní reklamy se letos sníží o 21,9 procenta na 22,43 miliardy korun, vyplývá z údajů OMD.

Zatímco v předchozích dvou letech rostly výdaje na internetovou reklamu o víc než pětinu, letos se podle prognózy OMD zvednou "jen" o 10,8 procenta z loňské částky 3,4 miliardy korun. Jiná čísla nabízí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), i podle něj se ale reklamní výdaje na internetu letos zvýší zhruba o deset procent z loňských pěti miliard korun.

"Důvodem stálého růstu internetové reklamy je jiný způsob konzumace médií. Část populace přestává číst noviny, alespoň některé, a čte na internetu. Markantní je to u teenagerů a mladší populace do 35 let," vysvětlila Kateřina Hrubešová ze SPIR. Firmy podle ní na internetové reklamě nešetří tolik jako jinde, protože investice se jim vyplatí. "Na internetu zjistíte efektivitu - tedy počet návštěvníků, reagujících, či kupujících, respektive počet navštívených stránek - lépe než v ostatních médiích," dodala.

Největší pokles výdajů na reklamu se v letošním roce bude podle OMD týkat zejména kinosálů a tištěných médií. V biografech se ve srovnání s loňskem výdaje sníží o 50 procent, tedy přibližně o 30 milionů korun. Vydavatelé novin a časopisů pak meziročně přijdou o 32 procent, což je 2,7 miliardy korun. Někteří z nich proto usilují o nový způsob oslovení inzerentů, běžně například jako doplněk tištěných periodik nabízejí internetové stránky. "Naše časopisy propagujeme na webových stránkách. To se týká například časopisu o počítačových hrách Level a portálu Hrej. O naprosté propojení s internetem se pak jedná v případě časopisu Chip," řekl ČTK například Jiří Palyza z vydavatelství Burda Praha.

S krizí reklamního trhu se potýkají i v rádiích a televizích. Televizní reklama, na kterou podle OMD loni inzerenti vydali bezmála 11,5 miliardy korun, letos přijde o 27 procent této částky. Výdaje na reklamu v rádiích pak klesnou o 15 procent, což v jejich případě činí 340 milionů korun.

Výdaje na reklamu se podle OMD sníží také v případě billboardů či plakátů. Tržby z venkovní reklamy podle odhadů letos poklesnou o 15,1 procenta - tedy z loňských 2,91 miliardy na 2,47 miliardy korun.

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce na to doplácejí i některé reklamní agentury. Zejména pak ty, které se specializují na jeden typ reklamy.

Tabulka 1: Výdaje na reklamu v ČR (v miliardách Kč)

 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,75 11,49 8,39
Tištěná média 8,68 8,55 5,81
Internet 2,80 3,42 3,79
Venkovní reklama 2,75 2,91 2,47
Rádio 2,27 2,27 1,93
Kina 0,08 0,07 0,04
Celkem 27,33 28,71 22,43

Tabulka 2: Nárůst / pokles výdajů na reklamu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,1% 6,9% -27,0%
Tištěná média 0,6% -1,5% -32,0%
Internet 24,4% 22,1% 10,8%
Venkovní reklama 4,5% 5,8% -15,1%
Rádio 2,6% 0,0% -15,0%
Kina -8,3% -12,5% -50,0%
Celkem 7,3% 5,0% -21,9%
Tabulka 3: Podíl media-typů na reklamním trhu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 39,3% 40,0% 37,4%
Tištěná média 31,8% 29,8% 25,9%
Internet 10,2% 11,9% 16,9%
Venkovní reklama 10,1% 10,1% 11,0%
Rádio 8,3% 7,9% 8,6%
Kina 0,3% 0,2% 0,2%
(Zdroj: OMD)

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.04.2024
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  
6:40Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
17.04.2024
22:01Zámořské akciové indexy nedokázaly zvrátit úvodní pokles  
18:46Martin Uher: Rozruch na dluhopisech, české banky a zranitelné USA

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data