Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

23.06.2009 10:39
Autor: ČTK

Praha (ČTK) - Výdaje na reklamu v tuzemských médiích letos podle odhadů společnosti OMD kvůli ekonomické krizi s výjimkou internetu klesnou. Webová reklama sice poroste, ale pomaleji než dřív. Celkové reklamní výdaje v tuzemsku včetně venkovní reklamy se letos sníží o 21,9 procenta na 22,43 miliardy korun, vyplývá z údajů OMD.

Zatímco v předchozích dvou letech rostly výdaje na internetovou reklamu o víc než pětinu, letos se podle prognózy OMD zvednou "jen" o 10,8 procenta z loňské částky 3,4 miliardy korun. Jiná čísla nabízí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), i podle něj se ale reklamní výdaje na internetu letos zvýší zhruba o deset procent z loňských pěti miliard korun.

"Důvodem stálého růstu internetové reklamy je jiný způsob konzumace médií. Část populace přestává číst noviny, alespoň některé, a čte na internetu. Markantní je to u teenagerů a mladší populace do 35 let," vysvětlila Kateřina Hrubešová ze SPIR. Firmy podle ní na internetové reklamě nešetří tolik jako jinde, protože investice se jim vyplatí. "Na internetu zjistíte efektivitu - tedy počet návštěvníků, reagujících, či kupujících, respektive počet navštívených stránek - lépe než v ostatních médiích," dodala.

Největší pokles výdajů na reklamu se v letošním roce bude podle OMD týkat zejména kinosálů a tištěných médií. V biografech se ve srovnání s loňskem výdaje sníží o 50 procent, tedy přibližně o 30 milionů korun. Vydavatelé novin a časopisů pak meziročně přijdou o 32 procent, což je 2,7 miliardy korun. Někteří z nich proto usilují o nový způsob oslovení inzerentů, běžně například jako doplněk tištěných periodik nabízejí internetové stránky. "Naše časopisy propagujeme na webových stránkách. To se týká například časopisu o počítačových hrách Level a portálu Hrej. O naprosté propojení s internetem se pak jedná v případě časopisu Chip," řekl ČTK například Jiří Palyza z vydavatelství Burda Praha.

S krizí reklamního trhu se potýkají i v rádiích a televizích. Televizní reklama, na kterou podle OMD loni inzerenti vydali bezmála 11,5 miliardy korun, letos přijde o 27 procent této částky. Výdaje na reklamu v rádiích pak klesnou o 15 procent, což v jejich případě činí 340 milionů korun.

Výdaje na reklamu se podle OMD sníží také v případě billboardů či plakátů. Tržby z venkovní reklamy podle odhadů letos poklesnou o 15,1 procenta - tedy z loňských 2,91 miliardy na 2,47 miliardy korun.

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce na to doplácejí i některé reklamní agentury. Zejména pak ty, které se specializují na jeden typ reklamy.

Tabulka 1: Výdaje na reklamu v ČR (v miliardách Kč)

 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,75 11,49 8,39
Tištěná média 8,68 8,55 5,81
Internet 2,80 3,42 3,79
Venkovní reklama 2,75 2,91 2,47
Rádio 2,27 2,27 1,93
Kina 0,08 0,07 0,04
Celkem 27,33 28,71 22,43

Tabulka 2: Nárůst / pokles výdajů na reklamu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,1% 6,9% -27,0%
Tištěná média 0,6% -1,5% -32,0%
Internet 24,4% 22,1% 10,8%
Venkovní reklama 4,5% 5,8% -15,1%
Rádio 2,6% 0,0% -15,0%
Kina -8,3% -12,5% -50,0%
Celkem 7,3% 5,0% -21,9%
Tabulka 3: Podíl media-typů na reklamním trhu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 39,3% 40,0% 37,4%
Tištěná média 31,8% 29,8% 25,9%
Internet 10,2% 11,9% 16,9%
Venkovní reklama 10,1% 10,1% 11,0%
Rádio 8,3% 7,9% 8,6%
Kina 0,3% 0,2% 0,2%
(Zdroj: OMD)

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.11.2025
14:52Ambiciózní Musk a raná fáze AI cyklu
9:55Víkendář: Vysoká inflace posledních let a „nadřazenost“ jejího cílování
14.11.2025
22:04Americké akciové indexy pod tlakem medvědů  
17:24Jeden z největších monetárních „experimentů“ historie
17:09Footshop a.s.: Zveřejnění finančních výsledků za Q3
15:50Švýcarsko se dohodlo s USA na snížení dovozního cla z 39 na 15 procent
15:33Goldman Sachs: Prosincové snížení sazeb by bylo namístě, inflace je povzbudivá a trh práce slabší
13:44UBS: Rok 2026 přinese „novou éru Evropy“. Sázejte na akcie GOTCHA
12:43Eurostat: Růst ekonomiky EU ve třetím čtvrtletí zrychlil na 0,3 procenta
11:47Perly týdne: Během internetové bubliny to bylo jiné
11:36UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o šesté výplatě úrokového výnosu a splacení jistiny dluhopisu
11:16Akcie se dostaly pod tlak obav z Fedu a valuací  
11:01Britská rozpočtová nejistota: Reevesová ustupuje od daňových plánů, trhy reagují výprodejem
10:51MONETA Money Bank, a.s.: Akcionáři schválili výplatu mimořádné dividendy 4 Kč na akcii
10:49Moneta schválila vyplacení mimořádné dividendy 4 koruny na akcii
10:32Bitcoin padá pod 97 tisíc USD. Nucené likvidace za miliardu dolarů
10:04Amazon s Microsoftem jdou proti Nvidii. Podporují zákon omezující vývoz čipů do Číny
9:54Siemens Energy zvyšuje projekce díky AI a silné poptávce, akcie přidaly přes 12 %
8:58Rozbřesk: Evropský průmysl v kladných číslech, výkony jsou však velmi váhavé
8:49CZG a Moneta svolávají valnou hromadu, Evropa tlačí na Google a bitcoin propadl pod 100 000 dolarů  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data