Praha (ČTK) - Výdaje na reklamu v tuzemských médiích letos podle odhadů společnosti OMD kvůli ekonomické krizi s výjimkou internetu klesnou. Webová reklama sice poroste, ale pomaleji než dřív. Celkové reklamní výdaje v tuzemsku včetně venkovní reklamy se letos sníží o 21,9 procenta na 22,43 miliardy korun, vyplývá z údajů OMD.
Zatímco v předchozích dvou letech rostly výdaje na internetovou reklamu o víc než pětinu, letos se podle prognózy OMD zvednou "jen" o 10,8 procenta z loňské částky 3,4 miliardy korun. Jiná čísla nabízí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), i podle něj se ale reklamní výdaje na internetu letos zvýší zhruba o deset procent z loňských pěti miliard korun.
"Důvodem stálého růstu internetové reklamy je jiný způsob konzumace médií. Část populace přestává číst noviny, alespoň některé, a čte na internetu. Markantní je to u teenagerů a mladší populace do 35 let," vysvětlila Kateřina Hrubešová ze SPIR. Firmy podle ní na internetové reklamě nešetří tolik jako jinde, protože investice se jim vyplatí. "Na internetu zjistíte efektivitu - tedy počet návštěvníků, reagujících, či kupujících, respektive počet navštívených stránek - lépe než v ostatních médiích," dodala.
Největší pokles výdajů na reklamu se v letošním roce bude podle OMD týkat zejména kinosálů a tištěných médií. V biografech se ve srovnání s loňskem výdaje sníží o 50 procent, tedy přibližně o 30 milionů korun. Vydavatelé novin a časopisů pak meziročně přijdou o 32 procent, což je 2,7 miliardy korun. Někteří z nich proto usilují o nový způsob oslovení inzerentů, běžně například jako doplněk tištěných periodik nabízejí internetové stránky. "Naše časopisy propagujeme na webových stránkách. To se týká například časopisu o počítačových hrách Level a portálu Hrej. O naprosté propojení s internetem se pak jedná v případě časopisu Chip," řekl ČTK například Jiří Palyza z vydavatelství Burda Praha.
S krizí reklamního trhu se potýkají i v rádiích a televizích. Televizní reklama, na kterou podle OMD loni inzerenti vydali bezmála 11,5 miliardy korun, letos přijde o 27 procent této částky. Výdaje na reklamu v rádiích pak klesnou o 15 procent, což v jejich případě činí 340 milionů korun.
Výdaje na reklamu se podle OMD sníží také v případě billboardů či plakátů. Tržby z venkovní reklamy podle odhadů letos poklesnou o 15,1 procenta - tedy z loňských 2,91 miliardy na 2,47 miliardy korun.
Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce na to doplácejí i některé reklamní agentury. Zejména pak ty, které se specializují na jeden typ reklamy.
Tabulka 1: Výdaje na reklamu v ČR (v miliardách Kč)
TV |
10,75 |
11,49 |
8,39 |
Tištěná média |
8,68 |
8,55 |
5,81 |
Internet |
2,80 |
3,42 |
3,79 |
Venkovní reklama |
2,75 |
2,91 |
2,47 |
Rádio |
2,27 |
2,27 |
1,93 |
Kina |
0,08 |
0,07 |
0,04 |
Celkem |
27,33 |
28,71 |
22,43 |
Tabulka 2: Nárůst / pokles výdajů na reklamu v ČR (v procentech)
TV |
10,1% |
6,9% |
-27,0% |
Tištěná média |
0,6% |
-1,5% |
-32,0% |
Internet |
24,4% |
22,1% |
10,8% |
Venkovní reklama |
4,5% |
5,8% |
-15,1% |
Rádio |
2,6% |
0,0% |
-15,0% |
Kina |
-8,3% |
-12,5% |
-50,0% |
Celkem |
7,3% |
5,0% |
-21,9% |
Tabulka 3: Podíl media-typů na reklamním trhu v ČR (v procentech)
TV |
39,3% |
40,0% |
37,4% |
Tištěná média |
31,8% |
29,8% |
25,9% |
Internet |
10,2% |
11,9% |
16,9% |
Venkovní reklama |
10,1% |
10,1% |
11,0% |
Rádio |
8,3% |
7,9% |
8,6% |
Kina |
0,3% |
0,2% |
0,2% |
(Zdroj: OMD)