Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

23.06.2009 10:39
Autor: ČTK

Praha (ČTK) - Výdaje na reklamu v tuzemských médiích letos podle odhadů společnosti OMD kvůli ekonomické krizi s výjimkou internetu klesnou. Webová reklama sice poroste, ale pomaleji než dřív. Celkové reklamní výdaje v tuzemsku včetně venkovní reklamy se letos sníží o 21,9 procenta na 22,43 miliardy korun, vyplývá z údajů OMD.

Zatímco v předchozích dvou letech rostly výdaje na internetovou reklamu o víc než pětinu, letos se podle prognózy OMD zvednou "jen" o 10,8 procenta z loňské částky 3,4 miliardy korun. Jiná čísla nabízí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), i podle něj se ale reklamní výdaje na internetu letos zvýší zhruba o deset procent z loňských pěti miliard korun.

"Důvodem stálého růstu internetové reklamy je jiný způsob konzumace médií. Část populace přestává číst noviny, alespoň některé, a čte na internetu. Markantní je to u teenagerů a mladší populace do 35 let," vysvětlila Kateřina Hrubešová ze SPIR. Firmy podle ní na internetové reklamě nešetří tolik jako jinde, protože investice se jim vyplatí. "Na internetu zjistíte efektivitu - tedy počet návštěvníků, reagujících, či kupujících, respektive počet navštívených stránek - lépe než v ostatních médiích," dodala.

Největší pokles výdajů na reklamu se v letošním roce bude podle OMD týkat zejména kinosálů a tištěných médií. V biografech se ve srovnání s loňskem výdaje sníží o 50 procent, tedy přibližně o 30 milionů korun. Vydavatelé novin a časopisů pak meziročně přijdou o 32 procent, což je 2,7 miliardy korun. Někteří z nich proto usilují o nový způsob oslovení inzerentů, běžně například jako doplněk tištěných periodik nabízejí internetové stránky. "Naše časopisy propagujeme na webových stránkách. To se týká například časopisu o počítačových hrách Level a portálu Hrej. O naprosté propojení s internetem se pak jedná v případě časopisu Chip," řekl ČTK například Jiří Palyza z vydavatelství Burda Praha.

S krizí reklamního trhu se potýkají i v rádiích a televizích. Televizní reklama, na kterou podle OMD loni inzerenti vydali bezmála 11,5 miliardy korun, letos přijde o 27 procent této částky. Výdaje na reklamu v rádiích pak klesnou o 15 procent, což v jejich případě činí 340 milionů korun.

Výdaje na reklamu se podle OMD sníží také v případě billboardů či plakátů. Tržby z venkovní reklamy podle odhadů letos poklesnou o 15,1 procenta - tedy z loňských 2,91 miliardy na 2,47 miliardy korun.

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce na to doplácejí i některé reklamní agentury. Zejména pak ty, které se specializují na jeden typ reklamy.

Tabulka 1: Výdaje na reklamu v ČR (v miliardách Kč)

 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,75 11,49 8,39
Tištěná média 8,68 8,55 5,81
Internet 2,80 3,42 3,79
Venkovní reklama 2,75 2,91 2,47
Rádio 2,27 2,27 1,93
Kina 0,08 0,07 0,04
Celkem 27,33 28,71 22,43

Tabulka 2: Nárůst / pokles výdajů na reklamu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,1% 6,9% -27,0%
Tištěná média 0,6% -1,5% -32,0%
Internet 24,4% 22,1% 10,8%
Venkovní reklama 4,5% 5,8% -15,1%
Rádio 2,6% 0,0% -15,0%
Kina -8,3% -12,5% -50,0%
Celkem 7,3% 5,0% -21,9%
Tabulka 3: Podíl media-typů na reklamním trhu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 39,3% 40,0% 37,4%
Tištěná média 31,8% 29,8% 25,9%
Internet 10,2% 11,9% 16,9%
Venkovní reklama 10,1% 10,1% 11,0%
Rádio 8,3% 7,9% 8,6%
Kina 0,3% 0,2% 0,2%
(Zdroj: OMD)

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.08.2025
12:08„Velký krásný zákon“ rozděluje Wall Street. Jak zobchodovat jeho možné vítěze i poražené?
11:38Růst ekonomiky EU ve druhém čtvrtletí zpomalil na 0,2 procenta
11:22Pozor na nákladnou akvizici a shortaře, varuje Bank of America akcionáře CoreWeave
10:14DeepSeek odkládá nový AI model kvůli problémům s čipy Huawei
8:53Britská ekonomika překvapila ve druhém kvartálu větším růstem
8:47Rozbřesk: Trumpem otupělé akciové trhy znovu na rekordech
8:35Bitcoin na novém rekordu, britská ekonomika vzrostla ve druhém kvartálu o 0,3 procenta  
6:07Bank of America dál věří zbrojařům. K růstu by jim mohly pomoci ESG fondy
13.08.2025
17:29Brazilské sny a realita globálních nerovnováh
16:32Rieder (BlackRock): Z dluhů lze vyrůst, technologie budou snižovat inflaci
15:38Ministr financí USA tlačí na Fed: Sazby by měl okamžitě snížit o 1,5 procentního bodu
15:28Cla 'nikoho nezajímají'. Trhy ovládla euforie z dat o inflaci  
15:24Na akciových trzích pokračuje růst, cena zlata obrací směrem nahoru  
14:12CoreWeave po výsledcích padá. Raketový růst tržeb zastínila hluboká ztráta
13:57Druhý kvartál: Evropské firmy rostou navzdory clům. Finanční sektor září, spotřebitelský ztrácí
13:50Další miliardář v českém fotbale? Michal Strnad krouží kolem Viktorie Plzeň
13:28Tencent sází na monetizaci AI. Tržby i zisk překonaly očekávání  
12:30Wall Street sází na razantní krok Fedu. Klíčová budou čísla za srpen
11:20Zlato za 4 000 dolarů? Osvobození od cel povede k dalšímu růstu, míní analytici
11:08Slabý růst poptávky a rekordní zásoby. Ropný trh míří v roce 2026 k rekordnímu přebytku

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Advance Auto Parts Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Adyen NV (03/25 Q1, Bef-mkt)
Applied Materials Inc (07/25 Q3, Aft-mkt)
Carlsberg AS (06/25 Q2, Bef-mkt)
Deere & Co (07/25 Q3, Bef-mkt)
RWE AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
Swiss Re AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
thyssenkrupp AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
11:00EMU - HDP, q/q
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - PPI, y/y