Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Klapky na oči a hotovost za sešrotované „rachotiny“ …

Klapky na oči a hotovost za sešrotované „rachotiny“ …

28.08.2009 14:55

Výhrad proti šrotovnému je mnoho, nechci tady proto opakovat to, co již bylo několikrát řečeno. Nutno dodat, že marně – i v USA, kde bych čekal, že budou proti sociálně-ekonomickému inženýrství imunní (i když dnes asi už ne), se program ujal. V rámci amerického programu "hotovost za rachotiny" (tedy obdoba našeho šrotovného) jsou řidičům věnovány miliardy dolarů na nákup nových vozidel a sešrotování starých automobilů. Výrobci vozidel slaví, protože roste poptávka po jejich výrobcích (Detroit i Japonsko zaznamenaly zvýšení prodejů). Někteří ekologové tleskají díky očekávání snížené spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů. Bílý dům tvrdí, že tento motivační program bude stimulovat i dlouhodobou poptávku díky multiplikačnímu efektu.

Program funguje tak, že když se majitel použitého vozidla rozhodne pro účast na něm, dostane peníze a odevzdá své staré vozidlo. To by mělo být sešrotováno a recyklováno. Teoretickou – nevyužitou alternativou je samozřejmě to, že vozidla mohla být prodána jinému řidiči v USA nebo v jiné zemi. Nebo vozidlo mohlo být dokonce bezplatně převedeno těm, kdo ho potřebují a na žádné nemají. Zejména v rozvojových zemích existuje významná poptávka po podobných „rachotinách“ – tedy vozech z nichž mnohé sice nesplňují standardy zpohodlnělé společnosti západních ekonomik, ale jsou ekvivalentem mercedesů v chudých ekonomikách.

Lucas W. Davis a Matthew E. Kahn například ve své studii „International trade in used vehicles as an “alternative” cash for clunkers programme: Evidence from NAFTA“ tvrdí, že během posledních dvou desetiletí nastal nebývalý nárůst soukromého vlastnictví vozidel právě v rozvojovém světě. Celkový počet registrovaných vozidel v zemích mimo OECD se zvýšil z 110 milionů na 210 milionů mezi lety 1990 a 2005 a podle některých odhadů se dojde ke zvýšení tohoto počtu na 1,2 miliardy v roce 2030. Prostor pro rozvoj obchodu s ojetinami je tak obrovský - například v roce 2007 bylo v USA 768 vozidel na 1000 obyvatel, v Číně to bylo pouze 30 a 12 v Indii.

Samozřejmě, že zvýšený obchod s ojetými vozidly vyvolává otázky ohledně celosvětového úsilí o zmírnění produkce skleníkových plynů, respektive ekologie obecně. Je např. otázka zda takto dávat k dispozici ojetiny ostatním a tím zvyšovat počet vozidel ve světě – je to ale stejný pohled, jako když USA, či Evropa po desetiletích ekologického rabování chtějí po rozvíjejících se ekonomikách, aby se zaměřily na ekologii. Pokud pak jsou vyvážená vozidla špinavější než průměrné vozidlo registrované ve vyvážející zemi, ale jsou čistší než průměrné vozidlo registrované v dovážející zemi, obchod s ojetými vozidly sníží (alespoň) průměrné emise vozidel v obou zemích. A myslím, že to není založeno na nerealistických předpokladech.

To, co by mi na šrotovném tedy vadilo nejvíce, je, že jde o plýtvání se zdroji a další zbytečné znečišťování našeho prostředí (doslova i přeneseně). Nejenže zdaleka není jasné, zda celkový náklad výroby nového vozidla nepřevyšuje náklad provozu ojetiny až do jejího rozpadu. Navíc se tyto ojetiny likvidují, přestože pro ně existuje všem prospívající užití někde jinde. Jinak řečeno, je to jako bych si na dotaci koupil traktor a starý bych radši spálil, než abych ho dal sousedovi, který oře s volem. 

Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  • Euro-Atlantic-Crash-Test
    28.08.2009 15:34

    Tak trochu mě mrzí, když v roce 2009 tj. v době tzv. vědomostní ekonomiky, se musíme vůbec bavit, diskutovat či psát k takovým evidentním ptákovinám, jako je šrotovné a jeho různé variace... Argumenty docela rozumně shrnul už únoru Mach ve svém blogu na ihned.cz: http://blog.ihned.cz/c3-33941320-YMachP_d-srotovne-ne-ne-ne ...a přesto je potřeba se k tomu tématu dokola vracet... chjo... chjo... chjo... Ta euro-atlantická civilizace, se svým sociálně-inženýrským přístupem (premisa: "my víme lépe, co je pro vás, obyčejné občany dobré") asi fakt potřebuje pořádně vyshortovat, než se vrátí k přirozenému a racionálnímu myšlení, nemáte někdo tip na nějaký vhodný "put" certifikát???
    First Knight
Aktuální komentáře
19.07.2025
9:45Víkendář: Evropa nepotřebuje datová centra ve velkém, zaměřit by se měla na aplikace umělé inteligence
18.07.2025
22:03Rekordní S&P 500 a Nasdaq, ale propad Netflixu kazí optimismus  
17:14Bank of America: USA už investory tolik nelákají. Tvoří se tam bublina
15:45Kdysi Fink označil Bitcoin za pračku peněz, teď si mne ruce. BlackRock eviduje masivní příliv do kryptoměnových ETF
14:59Další verze americké výjimečnosti
13:39Celní dohoda s USA bude podle Merze nesymetrická, jednání vrcholí
13:24Perly týdne: Zvedají se celní inflační tlaky, umělá inteligence se začne ukazovat v ziscích
13:23Saab těží ze zbrojního boomu. Ve 2Q překonal odhady a navýšil celoroční výhled
12:30Stát zaplatí firmě KHNP za dva bloky Dukovan 407 miliard a 15 miliard za palivo
10:41Akcie Netflix i přes silné výsledky doplácejí na prémiovou valuaci  
10:25Akcie pokračují v růstu před spotřebitelskou důvěrou a holubičím komentářem z Fedu  
10:10M2C oznámila kontakt, který má zvýšit příjmy z trhů západní Evropy o dvě třetiny
9:14Netflix šlape na plyn: Rekordní zisky, vylepšený výhled i nové hity
8:54Rozbřesk: Zdražování potravin zůstává v Česku nadprůměrné
8:49ČEZ plánuje SMR v Temelíně, Meta pokračuje v náboru AI expertů z Applu a futures jsou v zeleném  
6:43Velká dohoda s Čínou? Trumpův obrat u Nvidie k ní možná otevírá dveře
17.07.2025
22:02Dynamické pokračování trendu na indexech v USA  
17:23Traders Talk: Trhy se třesou s Powellovou židlí, volatilita nahrává bankám a ASML jako skrytá šance
17:14Vítězí obrana, prohrávají zemědělci a příroda, hodnotí rozpočet EU server Politico
16:27Uber a Lucid spojují síly, chtějí zaplavit svět autonomními taxíky. Akcie automobilky prudce rostou

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data