Index spotřebitelské důvěry ve Spojených státech v říjnu nečekaně klesá druhý měsíc v řadě. Po zářijovém poklesu na 53,4 bodu (revidovaný údaj z 53,1 b.) v říjnu padá až na 47,7 bodu. Zpráva Conference Board ukazuje, že mezi spotřebiteli „vítězí“ obavy z rostoucí nezaměstnanosti. „Američané žijí v permanentních obavách , že příští ztracená místa mohou být jejich vlastní,“ komentuje hlavní ekonom IDEAGlobal v New Yorku Maxvell Clarke. „Bez uklidnění na trhu práce je jen velmi malá naděje na zlepšení ve vývoji spotřebitelských výdajů,“ dodává.
Výdaje spotřebitelů přitom zodpovídají za 70 procent výkonu ekonomiky a jejich svázanost ohrožuje výsledky posledního čtvrtletí roku, kdy se alespoň částečné zlepšení očekává od předvánoční sezóny. Konsensuální odhady ekonomů dle agentury Bloomberg očekávali říjnovou hodnotu indexu spotřebitelské důvěry na úrovni 53,5 bodu a čekali tedy mírný růst z předchozí konsensuální úrovně 53,1 bodu.
Conference board ukazatel současných podmínek klesl na 20,7 bodu, což je nejnižší úroveň od února roku 1983. Očekávání pro následujících šest měsíců se snížila na 65,7 bodu z předchozích 73,7 bodu.
(Zdroj: Bloomberg)