Praha (ČTK) - Češi loni nakoupili 181.086 nových osobních a lehkých užitkových vozů, což je o 11,1 procenta méně než v roce 2008. Prodej osobních aut se díky dubnové změně zákona o DPH zvýšil o 12,5 procenta na 161.659 vozů. Na tiskové konferenci to dnes oznámili zástupci Svazu dovozců automobilů (SDA).
V letošním roce očekávají automobilky zhruba stejný prodej jako loni. "V druhé polovině roku lze očekávat mírné zlepšení," uvedl tajemník svazu Pavel Tunkl. Budou pokračovat akční nabídky, ceny ale již podle prodejců příliš neklesnou.
Nejprodávanější značkou osobních vozů byla loni Škoda, které se prodalo 47.620 automobilů, což je o sedm procent více než v roce 2008. Následuje Ford s růstem prodeje o 47 procent na 16.055 vozů a Volkswagen s odbytem 11.781 aut, což představuje nárůst o 31,5 procenta. Na čtvrté pozici skončil Renault a na páté Hyundai.
Proti roku 2008 se více prodávaly větší vozy. Podíl kategorie malých a mini vozů se snížil ze 47 na 36 procent. Střední a nižší třída dohromady tvořily 37 procent trhu. "Je to způsobeno především zvýšeným nákupem firemních referentských vozidel, která většinou patří do střední třídy," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s 21.923 prodanými vozy, následuje Fabia (17.175) a Ford Fusion (6957). Podíl osobních vozů s naftovým motorem se zvýšil o 7,7 procenta na 31,8 procenta. Podíl firemních vozů byl 48 procent.
Počet prodaných lehkých užitkových vozů naopak kvůli změně zákona o DPH a ekonomické recesi klesl o téměř 68 procent na 19.427 automobilů, což je největší propad ze všech kategorií.
Prodej nákladních aut zaznamenal propad o 55 procent na 4760 vozidel. Nejprodávanější byl Mercedes s 1113 prodanými vozy, následuje MAN a Iveco. Poptávka po motocyklech se snížila o 27,5 procenta na 19.741 strojů. Nejprodávanější byla Honda (1485), Yamaha (1438) a Suzuki (1026).
Dovoz ojetých osobních aut se loni snížil o 37 procent na 144.602 vozů. Podíl dovážených aut starších deseti let byl přes 20 procent.