České automobilce Škoda Auto loni klesl čistý zisk o 68 procent meziročně na 3,462 miliardy korun kvůli volatilitě české měny a nepříznivým podmínkám na trhu. Obdobný propad (-56,5 % y/y) mladoboleslavská Škoda zaznamenala i na úrovní provozního zisku, který za rok 2009 dosáhl 5,924 mld. Kč. Tržby firmy se snížily o 6,2 procenta na 187,8 miliardy.
„Nepříznivé podmínky na automobilových trzích, zvýšený konkurenční a cenový tlak zejména ve východní Evropě a pokles pro nás relevantních celkových trhů měly značný vliv na hospodářský výsledek. Zátěží pro nás byla také vysoká volatilita české koruny," komentoval podle ČTK výsledky firmy člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher. Podle něj se však Škodovce podařilo zachovat výraznou ziskovost díky důsledné nákladové kázni a úspornému programu Scout.
Navzdory propadu zisku a tržeb zaznamenaly dodávky vozů značky Škoda mírný nárůst o 1,4 procenta. Škoda loni dodala zhruba 684 200 vozů. Výrazný nárůst prodejů firma díky šrotovnému zaznamenala v sousedním Německu, kde zákazníkům prodala 162 328 vozů, meziročně o 44,3 procenta více. Další skoro pětinu všech prodaných vozů „pohltil“ čínský trh, kam Škoda dodala 122 556 automobilů.
Firma spolu s čísly za loňský rok oznámila, že letos má v plánu svůj podíl na automobilovém trhu navýšit. V České Republice a ve východní Evropě Škoda Auto Škoda Auto letos zatím zaznamenala „mírné“ zotavení, německý trh naopak vykázal "značné" zhoršení.
Škoda Auto spadá do největšího evropského automobilového koncernu , který na konci února ohlásil propad celoročního zisku za rok 2009 o 80 procent na 960 milionů eur po zisku téměř pěti miliard eur v za rok 2008. Pro trh byl tento výsledek mírným zklamáním, když očekával čistý zisk na úrovni 1,01 miliardy eur. Celkové prodeje skupiny se loni zvýšily 1,1 procenta na 6,29 milionu vozů, když prodeje značek (75,46 EUR, 0,05%) a Škoda převážily pokles prodejů značky (595 EUR, 0,34%). Tržby z prodejů však poklesly o osm procent na 105 miliard eur.
(Zdroj: Bloomberg, ČTK, Volkswagen)