(ČTK) - Ministr dopravy Vít Bárta chce podpořit přesun nákladní dopravy ze silnic na koleje mimo jiné snížením poplatku za použití kolejí a zvýšením mýta. Snížení poplatku za koleje by mělo vstoupit v platnost nejpozději začátkem roku 2012. Bárta to dnes uvedl na tiskové konferenci.
Ministr zatím neví, v jaké míře se poplatky sníží. "Musíme vážit všechny faktory tak, aby se náš záměr naplnil," uvedl Bárta. Podle něho je zároveň nutné, aby se snížily náklady na údržbu kolejí, které se hradí právě z poplatků od dopravců.
S tím souvisí mimo jiné převod všech činností, které s provozem dráhy souvisejí (takzvaná živá dopravní cesta), z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Například výpravčí nebo výhybkáři by přešli pod SŽDC rovněž k 1. lednu 2012.
Podle šéfa společnosti ČD Cargo Jiřího Vodičky tvoří poplatek za užívání kolejí desítky procent nákladů firmy. Ročně prý firma na poplatcích zaplatí 2,5 miliardy korun.
Částka, kterou letos zaplatili nákladní dopravci na mýtném, přesáhla pět miliard korun, stalo se tak o 42 dní dříve než loni. Zrychlení výběrů napomohlo mimo jiné otevření jihozápadní části pražského okruhu.
"Systém mýta potřeboval rekordně krátký čas pro výběr jedné miliardy korun, zvládl to za 52 dní. Denní výběry po otevření pražského okruhu překračují 26 milionů korun," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Jen v září se vybralo téměř 600 milionů korun, což je měsíční rekord od spuštění systému v roce 2007.
Za vyššími výběry stojí podle odborníků i zotavování české ekonomiky po krizi a lednové rozšíření mýtné povinnosti i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Ty se podílejí na platbách zhruba desetinou. Meziročně více ale platí i samotné kamiony nad 12 tun.
"Udrží-li se stávající dynamika výběrů mýta, tak místo 6,2 by stát mohl získat za letošní rok až 6,5 miliardy korun," upravil svou prognózu Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém postavila a pro stát spravuje. Loni, kdy ovšem neplatily malé náklaďáky, se vybralo 5,5 miliardy Kč.
Nejvíce se na platbách podílejí čeští dopravci, na které připadá 59procentní podíl. Na druhém místě jsou Slováci (11,3 pct), třetí jsou Poláci (9,4 pct.). Následují Maďaři, Rumuni, Němci, Bulhaři, Litevci, Srbové a Rakušané. Podíl Češi versus cizinci se dlouhodobě zásadně nemění.
Mýtné v Česku se dnes platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Posledně jmenované tvoří jen malou část zpoplatněné sítě, zhruba 180 kilometrů. Ministr dopravy Vít Bárta nyní plánuje ve spolupráci s kraji rozšíření systému na větší část "jedniček" a vybrané silnice druhé třídy.
Příjem 5 miliard
Kč z mýtného od počátku roku v jednotlivých letech:
2009 |
23. listopadu |
2008 |
16. října |
2007 |
21. listopadu |