Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Letecká doprava jako motor ekonomiky

Letecká doprava jako motor ekonomiky

27.06.2011 9:11
Autor: Petr Kováč

Minulý týden probíhal v Londýně CEO summit zastřešený slovutným deníkem The Times. Tímto setkáním významných politiků a businessmanů (z celé řady jmen si dovolím např. jmenovat premiéra Davida Camerona, Ruperta Murdocha z News Corporation, Anu Botín CEO Santander UK nebo Boba Diamonda – CEO Barclays) se neslo jedno důležité heslo. Přejít z defensivního přístupu znovu do ofenzivy v rozvoji Velké Británie. Na rozdíl od nálady, která panovala na obdobné akci před rokem, kdy bylo hlavním tématem snižování deficitu, nyní se účastníci hlásili k tomu, že je nutné se aktivně zasloužit o další rozvoj promyšlenou politikou podporující další rozvoj. Jedním konkrétním příkladem byla diskuze o letecké dopravě, resp. o možnosti rozšíření kapacity leteckého uzlu Londýn. Myšlenka to není nijak nová, nicméně plán na postavení další kapacity, ať už prostřednictvím rozšíření Heathrow nebo postavením nového letiště, nevstoupil do realizační fáze. Nyní se tohoto tématu razantně chopil starosta Londýna Boris Johnson a učinil to hlavním tématem svého projevu.

Zdůraznil, že na příkladu Heathrow je transparentně vidět, jak jsou v oblasti infrastruktury dlouhodobá rozhodnutí naprosto klíčová. Před 20 lety Heathrow obsluhovalo více destinací, než je tomu nyní, a odklad rozhodnutí o rozšíření kapacity (který se v té době nabízel) byl tím hlavním důvodem poklesu významnosti tohoto mezinárodního leteckého uzlu. Tato skutečnost má ale přímý dopad na rozvoj domácí ekonomiky. Letecká doprava má jednoznačný vliv na růst či pokles národních ekonomik.

Z tohoto pohledu je tedy zjevné, že úlohou seriózních politiků má být právě sledování takovýchto dlouhodobých trendů či projektů, které sice nemohou být zrealizovány během jednoho volebního období, nicméně mohou skutečně ovlivnit budoucnost národních ekonomik mnohem více než mnohá krátkodobá řešení.

V Británii se v tomto ohledu (nejen v souvislosti s diskuzí o novém letišti, ale i v úvahách o rozvoji další infrastruktury) obracejí ke slavné Viktoriánské době, ve které Británie získala na významnosti právě promyšlenou investiční politikou namířenou do výstavy rozhodujících infrastrukturních staveb.

Není možné odhlédnout od paralely v ČR. Konkrétně rozšíření Letiště Praha o další paralelní dráhu je přesně tím projektem, který by měl být rozumnými politiky podporován a to nejen kvůli tomu, že se doposud jedná o státem vlastněný podnik. Aspekt jednoznačného významu letecké dopravy pro růst domácí ekonomiky platí pro vnitrozemský stát ještě mnohem víc než pro přímořskou krajinu.

Samozřejmě není možné pominout otázku ekologických dopadů, nicméně objektivní pozorovatel musí konstatovat, že letecká doprava za posledních 15 let udělala dramatický technologický posun směrem k nižší hlučnosti a především i efektivnímu provozu včetně nižších emisí. A bohužel do Šanghaje se rychlovlakem dojet nedá – abych si vypůjčil citát od Borise Johnsona.

Na konec si dovolím ještě jednu poznámku týkající se Británie. Politici v diskuzi o nových infrastrukturních projektech nemluví o dalším tištění peněz a zadlužení, ale velice střízlivě uvažují o komerčních aspektech všech takovýchto projektů. To si myslím je nedílnou součástí takovýchto úvah, pokud se mají stát reálnými projekty a ne pomníky bezbřehého zadlužování.


Váš názor
  • Shake Yerbeauty
    25.08.2011 23:39

    Akcie leteckých firem jsou neštěstí. Je to celkem logické. Každej si dnes může koupit letadlo, najmout posádku a létat kam chce kde chce. A pokud na to ještě hippie shake doplácí, pak je to fertigo. A to přiznávám, že Emirates jsou super airlines, docela mě těší, že každý můj let je dotován jejich blbostí. Ale Dubai je pouze mezipřistání. Tu frašku stačí vidět jednou.
    Dan
Aktuální komentáře
29.05.2024
17:50Inflace a aukce dnes dolehly na dluhopisy i akcie  
17:24Trh může táhnout nahoru i velmi nízká averze investorů k riziku. Co to ale vlastně znamená?
16:08ILO: Globální míra nezaměstnanosti letos klesne na 4,9 procenta
15:02S&P 500 v prvních 100 dnech 2024 přidal přes 10 %, pro zbytek roku je to dobré znamení
14:44ConocoPhillips převezme v transakci za 22,5 miliardy USD rivala Marathon Oil
14:29Míra inflace v Německu v květnu zrychlila na 2,4 procenta
13:03Než otevře Wall Street: American Air, Robinhood Markets  
12:22Romer: Nadšení na AI riskuje opakování kryptobubliny
11:54MMF zvýšil výhled růstu čínské ekonomiky na letošní rok na pět procent
10:59Akcie se tematicky točí v kruhu. Dnes na trzích převládá červená  
10:41Ruská vláda chce zavést vyšší daně pro bohaté a vyšší daně z těžby
10:21Pilulka za rok 2023 zapsala ztrátu, konec zahraniční expanze pomáhá k obratu
9:35Pojišťovací skupina VIG zvýšila dvouciferně předepsané pojistné a potvrzuje celoroční cíl
9:28Mateřská firma Royal Mail přijala nabídku na převzetí od Křetínského
9:22Footshop a.s.: Pozvánka na valnou hromadu
9:01Rozbřesk: Český automotive získává tržní podíl, ale má stejné problémy jako Evropa
8:56VIG zvýšil dvouciferně předepsané pojistné, trhy v úvodu zamíří níže  
6:25Čínský elektromobil za deset tisíc dolarů hází klacky pod nohy největším evropským automobilkám
28.05.2024
22:01Index Dow Jones v úterý odepsal přes 0,5 %  
17:58Snížit inflaci poklesem sazeb?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Best Buy Co Inc (04/24 Q1, Bef-mkt)
Dell Technologies Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
Dollar General Corp (04/24 Q1, Bef-mkt)
SentinelOne Inc (04/24 Q1, Aft-mkt)
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:15Costco Wholesale Corp (05/24 Q3)