Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Sell the rumour, buy the fact?

Sell the rumour, buy the fact?

08.08.2011 9:45

Nejsem znalcem interních pracovních postupů v ratingové agentuře typu Standard and Poors, ale odvážím se tvrdit, že tak závažný krok, jakým je snížení ratingu USA nemohl být závěrem pouhého několikahodinového automatizovaného procesu, po němž by byly vypracovány a předány patřičné dokumenty americké administrativě a vše oznámeno trhu. Takový kontroverzní krok musel být předem připravován přinejmenším několik týdnů neřkuli měsíců.

V ratingových agenturách pracují také jenom lidé a není to tak dávno, co jsme byli svědky (a stali se tak trochu i oběti) jejich slabosti. Hypoteční krize byla totiž do značné míry způsobena nedostatkem prozíravosti a nekompetentností (ať chtěnou nebo nechtěnou), díky níž byla rozdávána nejvyšší ratingová hodnocení kolateralizovaným dluhopisům, o jejichž nezpůsobilosti nést takovouto známku kvality se mohl s minimální námahou přesvědčit kterýkoliv student prvního semestru matematické statistiky. Bylo by proto naivní se domnívat, že se stal zázrak a ze dne na den se intelektuální otloukánek změnil na ostrou nekompromisní instituci, z níž by neuniklo ani smítko interní informace do vnějšího okolí, obzvlášť pokud by šlo o něco tak výbušného, jako je změna ratingu největší světové ekonomiky.

Proč s takovou vehemencí splétám spikleneckou teorii, na jejíž rozlousknutí nemám konec konců nejmenší šanci? Důvodem je dilema, které s největší pravděpodobností trápí každého, kdo vlastní třeba i malé akciové portfolio. To dilema zní, koupit nebo prodat akcie po drsných propadech z minulého týdne? Pokud by za celým tímto současným humbukem byla opravdu jenom cirkulace neověřených zpráv ohledně ztráty ratingu USA, jednalo by se o ukázkový příklad situace, pro niž existuje hezké anglické označení „sell the rumour, buy the fact“ a správným krokem by bylo koupit. Pokud by se na nás měly vyvalit ještě jiné, dosud neventilované ekonomické pohromy, na místě by byla jistá zdrženlivost.

Nejlepší strategií je za dané situaci asi počkat, jak se všechno vyvine. Osobně si však myslím, že zde existují drobné náznaky spíše pro prvou variantu. Zvláštní okolností současné akciové korekce je až frustrující výdrž eurodolarového měnového páru, který by měl za daných okolností klesat se stejnou razancí, s jakou padají akcie, ale má naopak spíše tendenci stoupat. Co je ještě podivnější, že na downgrade desetiletých dluhopisů padají akcie, kdežto ceny postižených dluhopisů naopak stoupají. Trochu nezvyklé, nemyslíte?


Váš názor
  • Správné načasování
    08.08.2011 13:14

    Zpráva SP vyšla v předvečer, kdy byla všeobecně očekávána ralley. Jsem přesvědčen, že to byla objednávka velkých finančních skupin , které spekulovaly na daší pokles. A panika výprodejů ze strachu se dosahuje mnohem snadněnji, než nadšení pro nákupy.
    Juniper
    • Re: Správné načasování
      08.08.2011 13:36

      Tak, tak. Zadarmo ani kuře nehrabe ;-) Uvidíme po openu. V Evropě a Asii si nakoupili. Určitě počítali s tím, že v evropští politici se hned tak nevyjádří jasně...
      Kalka.
      •  
        08.08.2011 13:41

        nevyjádři anechj si tak 3 dny na nejistotu a sešup o dalši % vždyť bylo psano že Fondy drži 75% hotovost tak se připravovali dost dlouho a v letě menši oběmy neni lepši načasovaní
        Deny:-)
  •  
    08.08.2011 10:05

    Ratingové angetury jsou pouze vyžírkové společnosti pracující pro velké americké investiční banky, společně se velkou měrou podíleli na finanční krizi, která vlastně nebyla vyřeše spíše naopak.Toto snížení ratingu USA je jasným důkazem. Investiční banky teď mohou levně nakupovat.I když jim to teď trochu kazí ECB:-).
    Richard
    •  
      08.08.2011 10:36

      samozřejmě vyžírkové jako většina šimlu ale mají muj obdiv že jako jededina agentura vyslovila svuj nazor a AA+ a ne jen že jako jine agentury jen vyhrožuji a jsou připos...:D z nasledku
      Deny:-)
    • Ratingové agentury
      08.08.2011 10:19

      nechci sice obhajovat, ale přece jen tak úplně při svém hodnocení těch CDO jako AAA nemusely vědomě podvádět (všechny a vždy ;-). Postupovaly totiž podle dříve osvědčených propočtů, kdy se default dostaví na určité úrovni. Takže se ty balíčky, které byly konstruovány z dobrých i špatných dluhlů, mohly skutečně jevit jako bezpečné, protože ty špatné dluhy by zůstávaly pod úrovní celkového průměrného defaultu. Chci tím říct, že se prostě situace mění a že v 'novém normálu' už zřejmě neplatí poučky a relace jako dřív. ;-)
      Kalka.
      • Re: Ratingové agentury
        08.08.2011 13:18

        Precetl jsem tri knihy od financni krizi (big short, greatest trade ever, too big to fail) a ctu ctvrtou (end of wall street) a muzu rict ze ty agentury sou banda idiotu (ktery se kdyz hledali praci skoro vzdycky nedostali do goldmanu, JPM apod) a ze modely ktery pouzivaly byly dvacet let stary na uplne neco jineho, kde ktreditni historie klienta se dala ochcat treba tim ze si mexikan pulcil 15k dolacu a za tyden je vratil a razem byl spolehlivej dluznik, baliky kdyz potrebovaly obsahovat "lepsi" hypoteky tak se do nich primichaly mesic stary hypoteky s odlozenou prvni splatkou tak ze ty nebyly ve zpozdeni, kdy inv banky davaly podklady pro ohodnoceni hypotek a ratingovky je neoverovaly a pouze razitkovaly protoze se ratingovky k tem datum o jednotlivejch hypotekach ani nemohly dostat a pri tempu jakym pridelovaly rating ani nemohly cekat na dodani podkladu, bezpecnyho nebylo nic pac to popiralo i zakladni pravidla statistiky. umyslne nepodvadely pokud pnepovazujeme za podvadeni skutecnost ze kvuli co nejvyssimu obratu (rating platil issuer CDO) se vysrali na zdravej rozum. toz tak.. Takze kdyz naky druholigovy mantraci z ratingovky neco rikaji tak je nutny se ridit svym rozumem.. toz tak..Mimochodem ty knizky sou vcelku dobry too big to fail dava nejlepsi picture stavu a greatest trade a big short sou hezky napinave napsany. Na amazonu sou za babku a maj verzi pro kindla
        chytrak
      • Re: Ratingové agentury
        08.08.2011 10:27

        Ano máte pravdu pracují tam jenom lidé a mohou se mýlit podle zavedených kritérií se CDO mohli jevit jako bezpečné, ale mě připadá, že to tak nebylo, protože měsíc před tím než to ruplo tak stále držely vysoké hodnocení těchto CDO i když už rok před tím se našlo pár lidí co upozorňovali na nebezpečí tohoto letadla. Navíc Řecku začali snižovat rating až když to všechno bylo venku. No to umím i já, na to nepotřebuji agenturu a takhle to dělají poslední dobou u všeho.
        Richard
        •  
          08.08.2011 10:44

          Samozřejmě souhlas. Víme přece, že investiční banky za ocenění svých 'balíčků' musí platit. Čili když to neoceníme my, půjde banka s tím ke konkurenci, která jí to AAA prodá, a my přijdeme o (nemalý) poplatek. Myslela jsem to jen tak, že před těmi čtyřmi toky nebyla fůra věcí tak jasných jako nyní a ty úředníky v té době ještě nemuselo tolik tlačit svědomí, protože věci fungovaly takhle dřív a zas se to mělo dostat do toho (starého) normálu. Ale teď už víme, že HFT a geopolitická situace mění všechno...
          Kalka.
          •  
            08.08.2011 10:52

            Přesně tak, tady se pořát rozebírá jestli přichází další krize nebo ne, ale ono o to moc nejde, zkrátka ten systém se změnil a my se musíme přizpůsobit. Teď se všechno řídí jinými pravidly.Podle mě to co se děje teď je důsledek zametání problémů pod koberec v předchozích letech a jestli ano, tak to bude ještě zajímavé.
            Richard
            •  
              08.08.2011 11:56

              a ted uz jen naucit se casovat trhy..
              Azb
  •  
    08.08.2011 9:52

    plně s Vámi sdílím "paranoiu", pokud jde o dvě anomálie (neklesající EUR/USD a ceny US dluhopisů) zmíněné v posledním odstavci.. máte pro to nejaké vysvětlení? Zajímá mě především názor na EUR/USD.. díky
    s-mike
    •  
      08.08.2011 10:05

      Paranoiu vůbec nesdílím. Očekáváte podobné chování finančních aktiv jako za minulé krize, přestože ta nastupující bude charakterizována dluhy a nedůvěrou v papírové měny - tyto příznaky tady za minulé krize nebyly. Říkáte, že by dolar měl stoupat - co vysoká očekávání zásahu FEDu a další kolo tištění peněz na cestě? To by dolar oslabovalo. Toto očekávání naopak v eurozóně chybí. Výnosy dluhopisů směřující dolů už vůbec není žádným překvapením - co bezpečnějšího než americké dluhopisy (snad kromě zlata?) kupovat. Americké dluhopisy jsou základním kamenem benchmarku jistoty. USA má v tomto vyjimečné postavení a paradoxně, ovšem nepřekvapivě, tak downgrade pomohl. --- Nástup krize nemusí být rychlý, ale kloním se k variantě horší krize než 07/09 ;-) takže už jsem dávno prodal. (kromě zlata :-) )
      Mikyy
    •  
      08.08.2011 10:03

      Zdravím. Co se týče EUR/USD nejlogičtější vysvětlení by snad mohlo být, že asijští institucionální investoři diverzifikují z USD do EUR. Co se týče těch dluhopisů...asi short squeeze.
      Dušan Vaškovic
      •  
        19.08.2011 12:54

        Zdravim, osobne souhlasim s vysvetlenim ohledne EURUSD, ale co se tyce Treasuries jsem jineho nazoru. Proste i pres snizeni ratingu patri US bondy a Nemecke bondy k ekvivalentu neceho jisteho, jako je zlato. Ve svete(Evrope), kde strach z defaultu obchazi uz i zeme jako je Italie proste neni vetsi jistoty nez US bondy. Snizeni ratingu tedy uvedlo investory do nejistoty nikoliv ohledne pravdepodobnosti splaceni US bonds, ale do nejistoty ohledne svetove ekonomiky, rustu a schopnosti jinych zemi splacet dluhy bez rustu....
        ixus
      •  
        08.08.2011 11:53

        u tech dluhopisu se asi asi pocita vojenska prevaha a predpokladana vydrz kdo z koho pri nejakem devastujicim konfliktu. drz dluhopis toho, kdo prezije a bude moc zit pro to, aby splatil zavazky z minulosti.
        Azb
Aktuální komentáře
04.08.2025
12:21Týdenní výhled: Většina cel vstupuje v platnost, v řešení Rusko a farma  
11:44RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:42Trhy se vzpamatovávají z konce minulého týdne, teď čekají na další vlnu firemních výsledků  
11:05Prodeje Applu se rozjely, ale akcie technicky zůstává zamčená pod důležitou rezistencí  
9:53Zaměstnanci Boeingu vyrábějící stíhací letouny vstoupili do stávky
8:51Rozbřesk: Propad amerického trhu práce vrací do hry zářijové zasedání Fedu
8:40ČNB bude sazby držet, OPEC+ zvyšuje těžbu a Trump si vzal na mušku kromě Fedu i statistický úřad  
6:09Hloupí AI tradeři začali vytvářet kartely. Raději zůstanou kolektivně pozadu, lepší řešení nehledají
03.08.2025
14:58Eigen z JP Morgan: Trhům i ekonomice se vede dobře, proč snižovat sazby?
8:21Víkendář: Spojeným státům by stačilo, kdyby se dostaly jen na polovinu míry zdanění Velké Británie
02.08.2025
15:02Měl by šéf Fedu Powell sám odstoupit kvůli útokům Trumpa a jeho vlády?
8:13Víkendář: Oddlužení Spojených států - pět scénářů
01.08.2025
22:01Trh se vyděsil špatnými daty z trhu práce  
17:55Valuace na americkém trhu se opět blíží k historickým rekordům. Tentokrát jinak?
16:56Index ISM dál naznačuje slabý průmysl a největší propouštění od covidu  
16:38Perly týdne: AI mánie a proti ní cla
16:24Firmy ExxonMobil a Chevron mají za druhé čtvrtletí nejnižší zisk za čtyři roky
16:07Státní rozpočet měl v červenci schodek 168,2 mld. Kč, nejnižší od pandemie
15:34Zaměstnanost v USA roste pomalu a revize zhoršují pohled na trh práce  
15:27Na světě se vyrobí dvakrát víc solárních panelů než využije. Bude vychládaní trhu a propouštění letos pokračovat?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
BioMarin Pharmaceutical Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
BioNTech SE (06/25 Q2, Bef-mkt)
Hims & Hers Health Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
ON Semiconductor Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
Palantir Technologies Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Vertex Pharmaceuticals Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m