Na koho v USA nejvíc doléhá ekonomické zpomalení? Podle nedávno zveřejněné studie organizace GovernanceMetricsInternational (GMI) jsou nejohroženější skupinou amerických firem levné fastfoody a řetězce rychlých restaurací (takzvaných dinnerů) pro střední třídu.
Organizace GMI vytipovala stovku velkých amerických společností, které se v aktuální nejisté ekonomické situaci potácejí na pokraji bankrotu, či už požádaly o bankrotovou ochranu.
Podle analytiků nastaly právě tradičním americkým restauracím těžké časy, protože nižší a střední třídě Američanů klesá životní úroveň, a omezují proto návštěvy těchto zařízení.
Příklad za všechny: Friendly's
Případem, který ilustruje situaci v odvětví, je nedávný krach ikony amerických restaurací pro střední třídu, společnosti Friendly Ice Cream. Ta vstoupila minulý týden do bankrotové ochrany podle kapitoly 11 amerického konkurzního zákona, který je nástrojem restrukturalizace firem.
Řetězec známý pod názvem Friendly's, který v roce 2007 koupila finanční skupina Sun Capital Partners, oznámil, že musí na východním pobřeží USA uzavřít 63 restaurací. Celkem jich společnost provozuje 490.
Firma proslulá svou zmrzlinou a hamburgery, jejíž historie se váže až k vrcholu finanční krize 20. let minulého století, se podle listu Wall Street Journal potýká s dluhem ve výši 250 milionů dolarů. Ten není schopna splácet kvůli poklesu tržeb a úbytku zákazníků, kteří se obávají další krize.
"Čelíme již delší dobu řadě finančních potíží, které byly ještě umocněny zpomalením tempa ekonomického růstu a nárůstem cen mnohých komodit,“ uvedl šéf Friendly´s Harsha V. Agadi.
Podle Agadiho se s podobnými problémy, jaké mají jeho restaurace, potýká celý sektor.
Ubývá zákazníků a potraviny zdražují
Jen za uplynulé dva týdny požádaly o bankrotovou ochranu další známé řetězce restaurací. Mezi nimi je i provozovatel mexických restaurací Real Mex Restaurants a skupina Chef Solutions Holdings, v jejíž nabídce jsou různé saláty a sendviče. Všechny firmy svůj krach zdůvodnily stejně: méně návštěvníků a stále vyšší náklady a ceny surovin.
Konkurenční restaurace Red Lobster nebo Olive Garden, které zatím v USA přežívají, teď uvádějí, že kvůli rostoucím cenám musejí zoufale lovit nové zákazníky z vyšší třídy. „Hranice jednotlivých tříd se změnily. Zdravé jádro restauracím zůstává, ale stále více se snaží oslovovat majetnější zákazníky, aby přežily,“ poznamenává analytik Hasa Ramusevic.
Také zájem o nejlevnější restaurace s rychlým občerstvením, jako je KFC a , klesl. Zmíněné společnosti sice prosperují, ale hlavně díky silným výkonům na zahraničních trzích.
Problémy s nedostatkem financí se šíří
Finanční problémy v současnosti řeší firmy napříč různými odvětvími, varuje organizace GMI.
O přežití bojují různé obchodní řetězce (mimo jiné i knižní Barnes & Noble), soukromí poskytovatelé zdravotní péče (např. Community Health Systems) či realitní kanceláře.
Minulý týden americký tisk spekuloval také o bankrotu aerolinek American Airlines a výrobci fotoaparátů a dalšího zboží .
Média mezitím uklidňovala Američany, že bankrot ještě neznamená, že z ulic zmizí jejich oblíbené obchody a restaurace. Mnohé firmy naopak vyjdou z bankrotové ochrany silnější. Zatímco dál fungují pod svou značkou, jsou osvobozeny od placení účtů a dluhů, prodají část byznysu a často vymění vedení.

Bohatí Američané si za krize zvykli jíst ve fast foodech, teď nemohou přestat
Stroje místo lidí: chce rychlejší obsluhu. Zásadně mění způsob objednávání a placení
Subway: Převálcovali jsme , lidé jedí zdravější sendviče