Aktualizováno Strach Američanů z jejich vyhlídek na trhu práce a dopadu horšího ekonomického prostředí na jejich příjem srazila v říjnu spotřebitelskou důvěru ve Spojených na 39,8 bodu. To je úroveň u indexu sestavovaného průmyslovou skupinou Conference Board nevídaná od března 2009 - tedy doby, kdy největší ekonomika světa byla oficiálně v recesi.
Negativně dnešní údaje vyzněly i proto, že konsensuální odhad agentury Bloomberg počítal naopak s růstem spotřebitelské důvěry v USA na 46,0 bodu z původně oznámených 45,4 bodu za měsíc září – dnes revidováno na 46,4 bodu. Takový propad neočekával ani nejpesimističtější ze 76 analytiků oslovených v průzkumu agentury Bloomberg (rozmezí odhadů 42,5 – 52 bodu). V průběhu rok a půl trvající poslední recese v USA byl průměr indexu spotřebitelské důvěry 53,7 bodu.
Vývoj spotřebitelské důvěry za poslední dekádu

Dílčí index hodnotící současnou situaci se podle Conference Board v říjnu propadl na 26,3 bodu z 33,3 bodu za září, čímž se dostal nejníž od listopadu 2010. Index očekávání klesl na 48,7 bodu ze zářijových 55,1 bodu a stejně jako hlavní index tak vyrovnal své dno z března 2009.
Ředitelka výzkumného centra Conference Board Lynn Francová uvedla, že očekávání spotřebitelů se po zářijovém zlepšení zhoršila kvůli růstu obav ohledně podnikatelských podmínek, trhu práce a příjmových vyhlídek.
Ekonomové sledují údaje o spotřebitelské důvěře velmi pozorně, protože se z nich snaží odvodit budoucí vývoj spotřebitelských výdajů. Ty v USA zajišťují více než dvě třetiny ekonomické aktivity.
(Zdroj: Conference Board, Bloomberg, čtk)