Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Až se oddluží, fajn nebude – chybí nejvzácnější konzumní komodita

Až se oddluží, fajn nebude – chybí nejvzácnější konzumní komodita

12.12.2011 17:48

Snaha uchopit současné problémy s dluhem do rámce typu „nedělejme dluhy a bude nám fajn“, je pravděpodobně posunem z bláta do louže. Pokusím se vysvětlit proč.

1. Jak jsme začali šetřit: Představme si velmi jednoduchou ekonomiku – vesnice někde v horském údolí. Celkový produkt je tam 100 a všichni jsou šťastni, ani nepotřebují, aby produkt rostl. Najednou se jim ale začne zdát, že příští rok bude hůř a začnou šetřit. Jeden si koupí méně od druhého a najednou všichni zjistí, že strkají peníze pod polštář. Vydělávali a pracovali by přitom rádi jako dříve, poptávka po jejich práci ale klesla a práce je méně. O to více začnou spořit (strkat další peníze pod polštář) a problém se prohlubuje.

2. ... jak najednou nebylo z čeho šetřit: Navíc už ani nikdo nechodí za sousedem, ať mu půjčí na koně, pluh, kravku… Nikdo totiž investovat nechce, protože by sice zvýšil svou budoucí výrobní kapacitu, ale ta je mu na nic – není poptávka. Produkt tak postupně klesne na 50, lidé pracují polovinu doby, než by chtěli, mají poloviční příjmy, než by chtěli, a úspory zdaleka ne tak vysoké, jako plánovali. Dlouhá léta se tato vesnice drží v této „částečné rovnováze“, která nikomu nevyhovuje. Když někdo začne snižovat cenu své práce a produkce, začne ještě více spořit, protože se bojí ještě větší chudoby.

3. ... jak jsme mohli začít šetřit kvůli tomu, že jsme začali utrácet: Až se obecní rada rozhodně, že si půjčí peníze zpod polštářů a začne stavět novou polňačku do lesa, opraví hospodu na návsi a vysází alej jabloní. Učiní tak, práce je více, lidé se začnou cítit lépe a sami začnou více utrácet. Lepší náladu jim nezkazí ani to, že pár let musí platit daň, takže jejich celkový disponibilní příjem je jen 90 a ne 100, hlavně že je práce a příjem není 50.

Samozřejmě, že uvedené je zjednodušené, poslední odstavec pak je dokonce idealistický; jako propagátor teorie fiskálně-monetárních kurvítek jsem si toho dobře vědom. Princip má ale s realitou velkou podobnost - pointa je v tom, že v globální ekonomice chybí poptávka. To může být jev cyklický, nebo chronický. Ony tři body pak jsou mimo jiné ukázkou toho, jak deficit poptávky může načas vykrýt dluh a díky mu za to. Pokud je ale problém chronický, čistý efekt dluhu bude klidně záporný.

Domnívám se, že čelíme zejména chronickému problému. Na čas bylo tedy deficit poptávky možné vyplnit tím, že peníze z pod polštářů rozpoptávala vláda, někdy pochybným způsobem. Podobně fungoval americký spotřebitel, který rozhýbal zejména čínské úspory. Podobně fungovala periferie, která rozhýbala úspory německé. I zde jsme ale v podstatě narazili na limit. Lepit na tento proces moralistické soudy je pak dosti ošemetné. Konec konců chybuje více ten, kdo si půjčuje na nesmysly, nebo ten, kdo mu na ně půjčuje, protože chce práci?

Sny o tom, že se ekonomika vyčistí od dluhu, a pak bude fajn, jsou tak možná skutečně jen sny. Může se ukázat, že až projdeme cyklem oddlužení a dluhy splatíme, budeme stále hledět na svět schopný vyrábět, ale neschopný poptávat. Nejvzácnější komoditou není v stále saturovanějším konzumním světě ropa, zlato, či měď, ale poptávka. Dluh to jen načas zakryl tím, jak postupně vyčerpával její poslední volné zdroje. Od dluhu jsme čekali nesplnitelné, teď to čekáme od jeho eliminace.

Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  • Souhlasím
    13.12.2011 21:00

    Souhlasím s panem Soustružníkem. V případě, že by totéž věděli i společnost ovládající bossové, snažili by se najít nástroje, jak podpořit nabídku, aby vznikala nová poptávka. Jinak ty kecy v diskusi o kvalifikaci pana Soustružníka jste si v klidu mohli nechat, hleďte na vlastní ubohou mozkovou kapacitu a tuneloekonomií zaslepené oči.
    • Re: Souhlasím
      14.12.2011 13:13

      ani nevíš co mluvíš, se mi tak zdá. Ale třebas to jen poplet. Proč maj podporovat nabídku, když se mluví v článku o chronickým deficitu poptávky, he? Jinak celý se mi to nějak nezdá, páč výsledkem je chronická nadvýroba. A já si blbec myslel, že výroba se řídí v tržní ekonomice poptávkou. Kde udělali globální soudruzi chybu? Tak ať dávaj víc peněz, aby zvýšili tu poptávku. Já žádný omezení v mejch potžebách necejtím, je to pouze otázka peněz. Nejdřív Porsche, uý mám na to věk, pak by bodla miniponorka a nějaká helikoptéra. No je toho hodně...
      db
      •  
        14.12.2011 13:39

        Podívej se, Bufíku, na storry okolo Steva Jobse. To byl jeden z lidí, kteří dokázali vymyslet, nabídnout a podpořit produkt. Vytvořil nový prostor pro poptávku a udělal z toho docela byznys. A pokud se najde více podobných lidí schopných zaujmout nabízeným novým zbožím spousty lidí, tak se ta ekonomika malinko pohne - či ne?
        yena7
        • jobs
          14.12.2011 13:45

          byl ale génius, ten se nedá vyrábět na pásu. Kromě toho socka co si koupí iphone, nemá pak třeba náa nájem nebo holidays. Opakuju ale: já opravdu ale opravdu žádným nedostatkem poptávky netrpim. Nikdo nic vymejšlet nemusí, stačí mi co je.
          db
          • Re: jobs
            14.12.2011 14:00

            Ok, já například nedostatečnou poptávkou trpím. Mám barák, auto, tři kola, troje lyže a třikrár ročně jedu na dovolenou. Druhý mobil nebo počítač nechci ani zadarmo. Nevím, za co víc bych utrácel. Můžeš mi nějak s mým problémem pomoci.
            ..
            • no georgo
              14.12.2011 14:08

              pokud jezdiš na dovču pokaždý aspoň na měsíc, tak jakžtakž ok., jinak se nemáš čim chlubit....barák jasně,já ani nemusim...pak neni auto jako auto, ale taky nepotčebuje bentley? Co hellisking na Aljašce ? Ccca 100 K/týden)...sbírku slečen ala Gorge Clooney...sbírku hodinek ala Pavel Nedvěd )))... vejlet do vesmíru s Richardem Bransonem?
              db
              • Re: no georgo
                14.12.2011 14:22

                Celková dovolená bývá tak 7-8 týdnů v roce. Na Aljašku jezdím radši v létě. Helisking tam není žádná prdel. Mě úplně stačí ráno si ve Francii vstát o trochu dřív, odpanit nějakou tu offpističku, a dole si dát točený. I když ta Aljaška by měla tu výhodu, že vim kde ve Skagway mají točenou Plzeň (narozdíl od Francie :-).
                ..
                • no tak to si rozumíme
                  14.12.2011 14:29

                  a do toho vesmíru by ses nepodíval? (asi 4 mega nebo tak něco) ..tď mě napadlo, že mám rád umění a to je sakra drahy...líbilo by se mi něco jako měl Ulrich z Metallicy, kstlis viděl ten film...no prostě našlo by se toho hafo.
                  db
                  • Re: no tak to si rozumíme
                    14.12.2011 14:46

                    Pardon, že vám do toho kecám, ale tohle asi nedostatečnou poptávku střední třídy neřeší, let do vesmíru není zrovna masová záležitost na rozdíl od toho IPhonu. Peněz mezi střední třídou není zas tak málo jen těch nesmyslů mají už dost, potřebují něco nového, třeba auto od Google, které nepotřebuje řidiče, nebo robota od Hondy, který donese kávu. Problém je zatím bohužel cena asi jako u toho letu do vesmíru.
                    Gem
                    • jejda
                      14.12.2011 15:02

                      tak to zas vůbec nepotřebuju já....))
                      db
                      • Re: jejda
                        14.12.2011 15:22

                        Já v podstatě také ne, ale stejně bych si to koupil, bylo by zábavné si s tím hrát. IPhone taky vlastně nikdo nepotřebuje. Cestování po světě a dobré jídlo zůstalo jako jedno z posledních druhů zábavy, za kterou má ještě smysl utrácet peníze.
                        Gem
                        •  
                          14.12.2011 15:34

                          je nasnade polozit si otazku k cemu budou penize, az zmizi i ty posledni duvody k utraceni.. jaka je vlastne role penez?
                          Azb
                  • Re: no tak to si rozumíme
                    14.12.2011 14:41

                    Ale stejně si mi neporadil nic nového za co bych moh utrácet a mít z toho radost. Do vesmíru byl neletěl ani kdyby mi ty 4 mega zaplatili. Lákala by mě asi Papua, ale mám strach aby mě nesežrali. A taky bych chtěl někam, kam se mnou bude chtít i manželka. Jo chtělo by to nějakýho vizionáře aby pro mě něco vymyslel.
                    ..
      • tak
        14.12.2011 13:38

        si dojdi do spořky, tam na sny rozdávaj peníze a ještě manželka může mít novou kuchyň :-)))). A možná budeš moc splácet až za půl roku, to si mezi tím všeho užiješ a pak jim to hňupům necháš :-))).
        tk69
        • Re: tak
          14.12.2011 13:41

          myslíš, že to bude na Sikorski stačit? Nemám jít radši do Providentu? ....
          db
          •  
            14.12.2011 13:46

            No v reklamně to tak je, nebo ne? Tak proč by nepučili, však když byli schopni pujčit Řecku, tak by tohle neměl být problém.
            tk69
  • práce nebo zisk
    13.12.2011 14:44

    Pane Soustružníku, ten kdo půjčje v komerční sféře nechce práci ,ale zisk v tom je ve vašem článku chyba. Pokud pmpuje centrální banka do ekonomiky peníze je zaměstnanost jen sekundární jev. primárním cílem je rozjet výrobu pro vybíraní daní. Dalším cílem je i zýšit produktivitu a omezit obavy lidí a tím snížit nakrknutí občanů. Tedy ne práce, ale zisk. Poptávka se v právním státe vytváří na úkor budoucích příjmů a to proto, aby se realizoval zisk ne aby byla práce. Prostředkem je úvěr, který se musí poskytnout bez možnosti splacení a zdůvodní se jeho poskytnutí pohledem do minulosti, protože do budoucnostzi se dívat je nevhodné. Všichni mají práci a příjmy - dáme úvěr , výroba jede naplno. A momentální zisk je to co chceme a proto dáme úvěr. Pohledem do budoucnosti by bylo plánování. Váš článek mi připadá jako mix kapitalismu s komusnistickou ideí, jen tak si můžete splést práci a zisk. Přeji hezký den.
    comodity
  •  
    13.12.2011 13:08

    Super!!! :o)))
    TOM
    • Vesnická story na pokračování
      14.12.2011 9:17

      Nějak netuším co tím básník chtěl říci. Chvilku to vypadalo jako politický posměch či agitace. Nějak jsem nevytušil jádro pudla. To článek pana Soustružnííka byl jasnější. I v Americké krizi 30.let minulého století se ukázalo, že podniky, které místo zuřivého (zprvu logického škrtání výdajů-propouštění, zavírání poboček)daly peníze do reklamy z krize vyšly naopak se ziskem a růstem. Reklama- práce; práce- lepší nálada;lepší nálada- lidé snáz nakupují a když nakupují, tak jsou peníze v podnicích a státní pokladně. Když jsou ve vládě pořád nějaké dětsky hloupé rozbroje a tunely, tak jsou z toho lidé rozladění, nevěří ničemu a jsou skeptičtí a stažení do ulit a strkají si peníze do polštářů. Ryba smrdí od hlavy.
      Pavel Čech
  • naše nová hymna HROBAŘ
    13.12.2011 11:07

    Dobře jsme se již měli a nyní bude jen hůř a hůř a bude záležet na každým jak s investicí naloží ale akcie nebudou v hluboké krizi asi moc in.Spíše naopak nebo se mýlim možná ale ztím jsme na začátku tak zvané krize a čas ukáže.
    Deny:-)
  • jojo
    13.12.2011 10:54

    K obědu dvě kuřata nesníš. Jojo oni se ty dluhy nesplatí, maximálně se můžou umazat, ale nikdy se nemají šanci zaplatit.
    tk69
    • Re: jojo
      13.12.2011 13:20

      Ale dá se zavřít ten co ty dluhy nadělal a zabavit mu majetek na splácení těch dluhů.
      Homo
      •  
        13.12.2011 13:35

        Tak to jistě, ale zavřel bych i Špidlu a spol.
        tk69
  • Nase vesnice
    13.12.2011 10:48

    1) vlady si pujcovali penize z pod polstaru v okamziku, kdy se meli ve vesnici velmi dobre. A to proto, aby se mohli mit jeste o moc a o moc lip. Aby si kazdy vydlazdil chlivek mramorem, kravy aby mohli jezdit na pastvu terenim SUV a po pastve si dat perlickovou masaz. To ale nikdo z vesnice neumel vyrobit (za nizkou cenu) a proto to vlada zacala dovazet z daleke vesnice v Asii. Lide sice prisli o praci, ale aby mohli utracet, vlada rozhodla, ze penize jim pujci banky. Natiskla je a prikazala bankam podporovat konzum. Dal si pujcila na vyplaty svym zamestnancum, protoze lide uz neodvadeli dostatek dani, aby to stacilo na takovy rozezrany zivot. Lidem pak rekla, ze se nemusi bat, protoze si ani moc nepujcuje (dluh je "v poradku", delaji to tak vsichni). 2) pak se nekdo z rozumnych lidi zacal ptat, kdy se ty penize zacnou vracet? Kdo ten dluh zaplati? A zasel seminko nejistoty. Lide v obave o to, ze by prisli o blahobyt zacali setrit. Vlada zase natiskla penize, ale nikdo ji uz neveri - nikdo nevi kdo to bude splacet. Lide neveri vlade a zmena k lepsimu nenastane driv, nez vlady JASNE a SPRAVEDLIVE vyresi to, ze nekdo si zil v minulosti nad sve moznosti. Ucetni vymazavani dluhu neni spravedlive. To duveru nikdy nemuze obnovit. 3) Sama vlada to neudela. Bude lhat jako kdyz tiskne a k tomu tisknout penize. A doufat. Mozna se to vyresi... Ale mozna prijde prevrat, valka, nebo jine rychle reseni. Kdyz uz toho lhani bude presprilis.
    pmx
  • poptávka bude vždy
    13.12.2011 10:25

    Hlavně po žrádle a v některých zemích i po teple, oblečení a tak... Pochybuji, že by se někdo pachtil po hrnku s bionaftou k snídani a svítil si za bílého dne solární elektřinou :-)) Stačí se vrátit ke kořenům zdravého rozumu a zase všechno poklape jako dřív...
    Jesse
  • ach jo
    13.12.2011 10:13

    Ono se to oddluží, checht. Jo, samo se to "ONO" oddluží. Fajn :-)))
    Jesse
  • nesouhlasím
    12.12.2011 22:21

    Pane Soustružníku, soudě podle vašeho vzhledu, bych řekl, že už jste dost starý na to, abyste leccos nejenom v ekonomickém světě pochopil. Ale váš názor ve mě vyvolává pocit, že čtu neustále stejné opakující se bláboly o tom, že ted to je všechno jinak. U čerstvých absolventů bych to chápal, ale u vás ? Copak jste nestudoval historii(nejenom ekonomickou). Stále stejné vzorce lidského chování od nepaměti se stále a stále opakují. Ale přece to, že si to nepamatujete, stejně jako já, nikoho neomlouvá. Ještě ted si pamatuju, jak na sklonku roku 2007 všichni říkali, že ekonomická teorie došla na svůj konec. Dokonce i Samuelson to vyřkl, že není co se dál učit. Blahobyt je zajištěný, všechny makroekonomické veličiny jsou tam kde mají být.Prostě ráj na zemi. Neuběhlo ani pěl let, a ted najednou všichni budou říkat, že je konec ... že není cesty ven, po desetiletí bude bída a hlad ? Nenechte se vysmát, to jen dokazuje jak krátké myšlení máte a jak omezení někteří lidé jsou. Chce to trošku nadhled. Ještě jednou musím připomenout, že at máme technologie jakékoliv vzorce lidského chování, které se stále opakují tady budou tak dlouho dokud tady bude člověk.
    jan z rokycan
  •  
    12.12.2011 21:51

    Osobně si myslím že cesta ven povede jedině přes vyšší zdanění, úroková míra evidentně nefunguje, protože celý řetězec zvyšování agregántní poptávky monetární politikou končí zajištěním zisku na začátku řetězce (fed-banky-korporace-státní zakázka- Kajmanské ostrovy). Takže historie se vrací - poplatník to zaplatí. Ale tentokrát bude platit to staré: kdo platí, ten jede! Proto řešení krize není ekonomické ať se to snaží všichni pořád tvrdit, ale politické, ať se to někomu líbí nebo ne. Myslím že po keynesiánském mejdanu to lidem na celém světě začíná pomalu docházet.
    Mart
    •  
      12.12.2011 21:59

      Ten článek je typický příklad toho proč ta krize je :) Protože existují takový lidé jako vy. Tohle celé je naprostý blábol a Věta: "Najednou se jim ale začne zdát, že příští rok bude hůř a začnou šetřit." Je opravdová perla. V takové vesnici nikdy nebude krize, protože brambory, jablka, uhlí, zeď, plot, silnici, auto, nůž, vidličku,... bude potřebovat vždy někdo. Poptavka proto nikdy nezmizí. Může jen klesnout a to jen za předpokladu, že do uvedené vesnice přijde někdo z vedlejší vesnice, kde si žijou hůř a začne stejnou práci dělat za menší peníz, čímž naruší rovnováhu... To je ale spravedlivé. Bohatí tím logicky zchudnou! Dnešní krizi způsobila jak spravedlivá globalizace (stejná práce za nižší výplatu), tak nemožnost hledání dalšího vykořisťování a potenciálního růstu (Čína) a různé zbytečné výrobky, služby, nadbytečné zboží, které nikdo nechce a dále také ručení ničím (virtuální budoucí peníze - investiční spoření, hypotéky, dluhopisy...) Půjčovat pane, půjčovat se má, až když mám doma naspořeno!! A nemusí to být jen peníze! Jinak se lehko můžu dostat do průseru!! Natož, pokud spravuji cizí věci (peníze)! Někdo tady spoléhal na to, že budeme pořád jen růst. Bohužel technologie zaostávají za vzrůstající potřebou lidí... a lidi si zvykli na bohatství, luxus, které už nemá reálné základy. HDP mnoha států roste z části jen virtuálně (půjčkami z ničeho svému zákazníkovi). A peníze dávno nepředstavují, to proč byli vytvořeny. Nemají žádnou hodnotu. Je třeba se jich po výdělku okamžitě zbavovat. Jediné řešení téhle krize je inflace a devalvace měn. A potom změna stystému. Není možné vydávat práci ostatních za svoje virtuální bohatství. Není možné půjčovat, co není moje a tím bohatnout na druhých...
      jirka25
Aktuální komentáře
16.07.2025
22:00Wall Street si přes Trumpovo zastrašování Powella připsala další zisky  
18:23Jsou americké akcie drahé, nebo jen nad svým valuačním standardem? To mohou být dvě rozdílné věci
16:55Evropská komise chce výrazně zvýšit sedmiletý rozpočet: z 1,2 na dva biliony eur
16:53Wall Street balancuje kolem včerejšího závěru po slušných datech, výsledcích a varování z technologického sektoru  
16:36Komerční banka, a.s.: Změna členů dozorčí rady KB k 16.7.2025
15:13Výsledky Bank of America: Bankám se daří těžit ze zvýšené volatility na trzích  
14:56Tradeři Goldman Sachs měli žně. Očekávání Wall Street banka nechala daleko za sebou
14:53Morgan Stanley překonala odhady, dařilo se obchodování s akciemi
13:19Naznačují americké indexy korekci?  
13:15Bank of America předčila očekávání, dařilo se tradingu i divizi poskytování úvěrů
12:42Braňo Soták: Nejsou sankce jako sankce, neschopnost ASML potvrdit růst posílá akcie dolů  
12:16Správci fondů posílají hotovost do akce, podle BofA to může být varovný signál
11:38Inflace v Británii v červnu vzrostla na 3,6 procenta, je nejvyšší od února 2024
11:26Akcie automobilky Renault prudce klesají. Firma představila nové vedení a snížila výhled
10:55V příštím roce nemusíme růst, varuje ASML. Akcie padají o 7 %
10:34Bloomberg: Ellison sesadil Zuckerberga z pozice druhého nejbohatšího člověka
10:16Němečtí odborníci navrhují solidární daň pro baby boomery mířící do důchodu
9:52Ceny v průmyslu klesají, zemědělci a potravináři dále zdražují
8:57Rozbřesk: Signál a šum v americké červnové inflaci
8:46Výsledky dodala ASML, sezóna bude pokračovat v americkém finančním sektoru. Evropa zahájí ztrátově  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Alcoa Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Progressive Corp/The (06/25 Q2, Bef-mkt)
Prologis Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
United Airlines Holdings Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
7:00ASML Holding NV (06/25 Q2)
9:00CZ - PPI, y/y
12:30First Horizon Corp (06/25 Q2)
12:45Bank of America Corp (06/25 Q2)
12:45Johnson & Johnson (06/25 Q2)
13:30Goldman Sachs Group Inc/The (06/25 Q2)
13:30Morgan Stanley (06/25 Q2)
14:30USA - PPI, y/y
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m