Aktualizováno Největšímu britskému řetězci supermarketů se nepodařila vánoční sezóna. Samotný řetězec ji označil za slabou a akcie odpověděly pádem až o 11 procent, nejprudším nejméně od roku 1988.
Po té, co ve Velké Británii konkurence proti Tescu dokázala zabodovat pro spotřebitele zajímavějšími akčními nabídkami, jeho tržby v šesti týdnech sváteční sezóny do 7. ledna klesly o 2,3 %. Trh počítal s poklesem, ale jen o 1 procento, které dovozoval z poklesu o 0,9 procenta ve třetím čtvrtletí roku 2011.
navíc uvedlo, že celoroční výsledek roku 2012 na úrovni zisku bude na dolním okraji dnes zformovaného očekávání a předpovědělo minimální růst ziskovosti kvůli investicím. "Zatímco zisk před zdaněním pro období 2011/2012 vidíme v souladu se stávajícím tržním konsensem, výsledek skupiny očekáváme na dolním okraji stávajícího rozpětí očekávání," uvedlo Tesco. Řetězec také potvrdil, že dojde na omezení zamýšleného rozsahu kapitálových vydajů.
"Srovnatelné tržby byly sice nižší meziročně, ale stále výrazně lepší proti první polovině roku," uvedl Tesco. Jenže právě prosince roku 2010 byl charakterizován jako mimořádně slabý a představuje tedy nízkou srovnávací základnu. Británii tehdy zužovalo mimořádně nepříznivé počasí, prodeje byly nižší.
Vývoj ceny akcií Tesco od počátku září roku 2011 (přes spuštěním Big Price Drop):

Tržby, které jsou sledovány za srovnatelné obchody, tedy fungující nejméně rok, ve Velké Británii Tesku klesají již čtyři kvartály v řadě. Své dělají rostoucí nezaměstnanost a ceny pro spotřebitele, (paliva, energie…) které podvazují spotřebitelské výdaje. Nelze se ale vymluvit jen na stav ekonomiky, konkurenční Sainsbury oznámila včera, že tržby za 3Q11 vzrostly o 1,2 %, celkové maloobchodní tržby ve Velké Británii ve vánoční sezóně vzrostly firmě o 3,8 procenta, zahraniční o 5,0 % a celé skupiny celosvětově o 4,2 procenta. Faktem tedy je, že ztrácí a to dokládá i tržní podíl. Ve 12 týdnech do 24. prosince klesl o 0,4 procenta na 28,9 procenta, dle průzkumu Nielsen.
v září ve snaze zastavil pokles prodejů rozjelo silnou slevovou kampaň. Dle dat Nielsen je ale ze čtyř největších sítí dynamikou prodejů nejslabší. „V obtížném tržním prostředí jsme učinili pokrok na zahraničních trzích, domácí tržby jsou ale neuspokojivé s naší výkonností v rámci vánoční sezóny ve Velké Británii,“ přiznal CEO řetězce Philip Clarke. „Slevová kampaň Big Price Drop je prvním krokem, musíme učinit mnohem víc,“ dodal.
(Zdroj: Bloomberg, Tesco)