Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Summers o kapitalismu: Má mnoho chyb, ale nic lepšího není

Summers o kapitalismu: Má mnoho chyb, ale nic lepšího není

13.01.2012 7:58
Autor: Redakce, Patria.cz

Profesor Harvard University a bývalý ministr financí Larry Summers na stránkách Financial Times vysvětloval, že současné problémy by se neměly řešit destrukcí kapitalismu, ale hledáním jeho nové formy. Na CNBC poté doplnil, že „americký kapitalismus není úplně takový, jaký bychom si přáli, je ale mnohem lepší, než tvrdí kritici“.

Ekonom se domnívá, že americké hospodářství lze v současné době popsat jako „cyklicky výrazně utlumenou ekonomiku“, která operuje pod svým potenciálem a v níž najdeme více než 10 milionů lidí, kteří by měli pracovat, ale práci nemají. Od toho se odvíjejí všechny výrazné aspekty budoucnosti – rostoucí zadlužení, nedostatečné investice do výzkumu a vývoje či nedostatek pracovních míst pro ty, kteří ukončili univerzitu.

Podle jednoho z průzkumů nemá 40 % americké populace v současné době pozitivní názor na kapitalismus. Summers podle svých slov čekal, že tento poměr hodně poroste, uvedené číslo ovšem neznamená „příliš vysoký nárůst“. Jádro problému přitom tvoří to, že „podniky nevytvářejí pracovní místa, protože chybí poptávka“. Je proto nutné ji podpořit.

„Jsem keynesián v tom smyslu, že věřím, že poptávka je klíčová a vláda ji může ovlivnit monetární a fiskální politikou,“ uvedl profesor. Nicméně dodal, že k tomu je nutno věnovat pozornost podnikatelské důvěře. Summers se totiž domnívá, že ekonomická debata v USA je momentálně vyprofilovaná do dvou extrémů. Jeden říká, že vláda musí podporovat poptávku a nemusí se starat o podnikatelskou důvěru. Druhý tvrdí, že je třeba omezit vládu na minimum a zaměřit se na důvěru. Sám ovšem zastává názor, že pravdu nemá ani jeden pohled, protože je třeba obou. Na závěr Summers uvedl, že s kapitalismem se to má jako s demokracií tak, jak ji popsal Churchill. To znamená, že má mnoho chyb, ale alternativy jsou horší.

(Zdroj: CNBC)


Váš názor
  • Cyklicky výrazně utlumená ekonomika
    14.01.2012 17:13

    Není to nic jiného než Himaláje dluhů které nemůžeme ani my a ani naši pravnuci zaplatit, a na druhé straně tiskneme jakobychom vyráběli toaletní papír celé vodopády bankovek. Hrozícím nebezpečím je nyní bankovní krize, protože banky nebudou od svých zákazníků inkasovat ani úroky natož jistiny. Stoupá úrová míra klesají ceny akcií a dluhopisů. Paniku zvyšuje nucená likvidace. V roce 2014 nebude existovat věřitel který by byl k dispozici, když vše ostaní selže.
    Pound
    • Re: Cyklicky výrazně utlumená ekonomika
      14.01.2012 17:15

      to si přečetl nebo jsi to vymyslel ?
      db
      • pound
        14.01.2012 17:18

        myslim, že by se z tvýho příspěvku dala rozcupovat každá věta.
        db
  • Au - Rh
    14.01.2012 16:56

    Jasně, já ho nepropaguju. Ovšem není možno nevidět, že tady jsou značné tlaky - které nepominou jako proutkem tím, že Ron Paul nebude presidentským kandidátem. Centrální banky přece byly v poslední době většinovými kupci světového zlata a tak zvyšovaly jeho cenu. Upozorňuju jen na nepřehlédnutelné paralely současnosti a doby před cca 140 lety ;-)
    Kalka.
  • Dobré
    13.01.2012 10:29

    Dobré - borci vytvoří dvě nádoby, domácí trh a asijské výrobny - a pak se diví, že tekutina žene výrazně rychleji jen jedním směrem. Nevěřím tomu, že to nevěděli na počátku - spíš se jim to krátkodobě hodilo. A teď skuhrají, že nemají pro lidi práci.
    Carlos
  • Podniky nevytvářejí pracovní místa
    13.01.2012 8:46

    Podniky nevytvářejí místa samozřejmě také proto nyní méně, protože nejsme v příliš růstové fázi. Mnohem podstatnější příčinou nedostatečného růstu pracovních míst ovšem je. že prudce roste produktivita pracovních sil, neboli produkt na jednoho zaměstnance. Prostě technologický, konkurenční a organizační pokrok.
    Pracovitý Prosecký
    • Re: Podniky nevytvářejí pracovní místa
      13.01.2012 10:16

      Přesně. Změna paradigmatu, i globálně. Smůla je, že Fed má v čele specialistu na Velkou depresi, místo aby tam měla někoho na depresi Dlouhou. Už pár let je jasné, že z Vámi uvedeného důvodu pracovní místa neporostou. Bude třeba strukturální změny, podobně jako v předminulém století (uváděla jsem tu Arbesovy štrajchpudlíky, kteří se už nikdy do své práce nevrátili ;-) Vytvořil se tehdy třeba nový průmysl, služeby, které do té doby byly spíš věcí šlechty a bohatého měšťanstva. Něco podobného čeká i nás. Přehodnocení délky pracovní doby (jako tenkrát ;-) a zaplnění volného času. To se už právě děje. Milióny lidí tráví svůj volný čas na sociálních sítích... Taky se určitě posílí odvětví kontroly, růst budou různé evaluační, certifikační agentury, agentury zpracovávajícípodklady pro jiné agentury atd. A určitě průmysl péče o seniory... ;-)
      Kalka.
      •  
        13.01.2012 11:03

        A co by měl expert v čele FEDu na depresi dlouhou dělat?
        AMOLADOS
        • A.
          13.01.2012 11:14

          Haha - necílit úrokovou politiku neustále na zvyšování stávajících prac. míst... ;-))
          Kalka.
          • Re: A.
            13.01.2012 12:05

            Příliš nízká úroková míra nejen že nevytváří pracovní místa, ale nafukuje poptávku na jiných trzích (akciové, nemovitostní), viz 2000-2002, 2008-2010 atd.
            Pracovitý Prosecký
            • Zázraky se nedějí ;-)
              14.01.2012 10:19

              No právě, to neříkej mně, ale BB ;-) Sledování počtu am. pracovních míst se stalo modlou a hýbe trhy globálně. Ještě si s tím do voleb pěkně užijeme... Připomínat tady různá QE přece není nutno. Asi to všechno bude tím, že "všichni jsou už v Mexiku" (tedy mimo S.S. ;-)
              Kalka.
              • Re: Zázraky se nedějí ;-)
                14.01.2012 10:57

                To je všechno známé,co dělá FED,samozřejmě.Ale zrovna USA je celkem země ,kde je prac.trh celkem mobilní ,spíše je otázka taky,jaký vliv má třeba přistěhovalectví ,vývoz prac. míst ven z USA,atp.,že mezi černochy je podstatně více nezaměstnaných než mezi bílými,je to otázka vzdělání,spolehlivosti,ochoty pracovat,celkového zhoršování úrovně vzdělání Američanů,s tím FED nikdy nic neudělá.
                AMOLADOS
                • pomatenec ;-)
                  14.01.2012 11:15

                  Ovšem podíváme-li se na onu dobu Dlouhé deprese, je jasné, že struktura obyvatelstva, přistěhovalectví (tehdy byl velký problém s kulii nejdřív přilákanými na stavbu železnice a pak propuštěnými), vzdělání, spolehlivost atd. (samozřejmě plus podobná změna globálně politického paradigmatu - tehdy S.S. střídaly VB) se od dnešní moc neliší. Problém vidím spíš v tom, že tehdy nebyl Fed a tudíž se s tím nikdo nesnažil tak urputně něco dělat. Prostě strukturální změna proběhla ve svém čase, kdežto tady se místo uznání situace zarputile snaží vyhnout Skylle a padají za oběť Charybdě ;-)
                  Kalka.
                  • Re: pomatenec ;-)
                    14.01.2012 13:17

                    Tím chce dáma říct,že pokud by obecně centrální banky pokud možno nebyly nebo nebyly činné,tak by nám tržní hospodářství fungovala alá Friedman a vše by bylo O.K. ? Nejsem si moc jist. Protože už jen dlouhá deprese byla vyvolána v USA deflační snahou vrátit se ke zlat. standardu,aniž nějaký FEd existoval.
                    AMOLADOS
                    • amolados = pomatenec
                      14.01.2012 16:07

                      Tak jistou odpověď dává v článku Summers... ;-)
                      Kalka.
                    • zlatý standard
                      14.01.2012 15:45

                      Tak snad to bylo obráceně, ne? Usilovalo se o zlatý standard (podobně jako dnes) právě po zaplavení západního světa penězi: reparace z prusko-francouzské války (ve zlatě) v Evropě, v Americe pak železnice jako největší zdroj prac. míst a největších spekulací po skončení obč. války. Taky to souviselo s Opiovou válkou, kdy Britové už nemuseli platit Číňanům za jejich zboží stříbrem, které museli vyměňovat za zlato - Číňani totiž za své sofistikované zboží nechtěli nic jiného než stříbro (taky pěkná paralela, ne? ;-) Bismark tak přistoupil k zastavení ražby stříbra...
                      Kalka.
                      • Re: zlatý standard
                        14.01.2012 18:41

                        Číňané chtěli jen stříbro zřejmě protože v Číně byl v té době stříbrný standard,tak by to i dávalo rozum,že. Ale hlavně jsem reagoval na toho experta na dlouhou deprese,že jím Ben není,přece v podstatě ta dlouhá byla podobná té velké ve lpění na zl.standardu,ať už FED byl nebo nebyl,takže opakem deflační politiky nutné k udržení standardu je pouze volnější politika s nižší sazbou.Jinak ale jakýkoliv standard je přece jenom a pouze závazek nějaké vlády nebo centrl.banky udržovat určitý měnový systém,není to žádný přírodní zákon nezávislý na libovůli lidí,tedy zneužitelný .
                        AMOLADOS
                        • ReRe: zlatý standard
                          14.01.2012 18:51

                          Číňani a stříbro. Jj, ale problém byl v tom, že do Opiových válek nestáli téměř o žádné zboží výměnou a Britové si museli pracně své zlato měnit za stříbro, aby mohli v Číně (tehdy světové obchodní velmoci číslo jedna) nakoupit. A ještě jednou bych chtěla zdůraznit, že doba před 140 lety se té naší podobá daleko víc než doba Velké deprese. Zdaleka nebyla otázka zlatého standardu nějakým určujícím rysem té Dlouhé deprese. V té době bylo totiž ještě běžné, že měny byly něčím kryty...
                          Kalka.
Aktuální komentáře
16.07.2025
17:15Jsou americké akcie drahé, nebo jen nad svým valuačním standardem? To mohou být dvě rozdílné věci
16:55Evropská komise chce výrazně zvýšit sedmiletý rozpočet: z 1,2 na dva biliony eur
16:53Wall Street balancuje kolem včerejšího závěru po slušných datech, výsledcích a varování z technologického sektoru  
16:36Komerční banka, a.s.: Změna členů dozorčí rady KB k 16.7.2025
15:13Výsledky Bank of America: Bankám se daří těžit ze zvýšené volatility na trzích  
14:56Tradeři Goldman Sachs měli žně. Očekávání Wall Street banka nechala daleko za sebou
14:53Morgan Stanley překonala odhady, dařilo se obchodování s akciemi
13:19Naznačují americké indexy korekci?  
13:15Bank of America předčila očekávání, dařilo se tradingu i divizi poskytování úvěrů
12:42Braňo Soták: Nejsou sankce jako sankce, neschopnost ASML potvrdit růst posílá akcie dolů  
12:16Správci fondů posílají hotovost do akce, podle BofA to může být varovný signál
11:38Inflace v Británii v červnu vzrostla na 3,6 procenta, je nejvyšší od února 2024
11:26Akcie automobilky Renault prudce klesají. Firma představila nové vedení a snížila výhled
10:55V příštím roce nemusíme růst, varuje ASML. Akcie padají o 7 %
10:34Bloomberg: Ellison sesadil Zuckerberga z pozice druhého nejbohatšího člověka
10:16Němečtí odborníci navrhují solidární daň pro baby boomery mířící do důchodu
9:52Ceny v průmyslu klesají, zemědělci a potravináři dále zdražují
8:57Rozbřesk: Signál a šum v americké červnové inflaci
8:46Výsledky dodala ASML, sezóna bude pokračovat v americkém finančním sektoru. Evropa zahájí ztrátově  
8:12Dohoda s Vietnamem je podle Trumpa takřka hotová, USA oznámí cla pro menší země

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Alcoa Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Progressive Corp/The (06/25 Q2, Bef-mkt)
Prologis Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
United Airlines Holdings Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
7:00ASML Holding NV (06/25 Q2)
9:00CZ - PPI, y/y
12:30First Horizon Corp (06/25 Q2)
12:45Bank of America Corp (06/25 Q2)
12:45Johnson & Johnson (06/25 Q2)
13:30Goldman Sachs Group Inc/The (06/25 Q2)
13:30Morgan Stanley (06/25 Q2)
14:30USA - PPI, y/y
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m