Aktualizováno Největší americká automobilka vykázala díky 49% nárůstu za loňský rok čistý zisk 9,19 miliardy dolarů, a stanovila tak nový rekord ve své 103leté historii. Automobilka je přitom v podstatě novou entitou, která vzešla ze zbytků „staré“ a vyšla za značného přispění americké vlády z režimu bankrotové restrukturalizace teprve v roce 2009.
Za samotné čtvrté čtvrtletí zisk dosáhl 500 milionů USD, což bylo stejně, jako ve srovnatelném období předchozího roku. Zisk na akcii se však ve 4Q11 snížil na 28 centů z 31 centů za stejné období předloňského roku. I po očištění o jednorázové vlivy výsledek 39 centů na akcii zaostal za odhady analytiků (konsensus Bloomberg 39c) kvůli slabšímu výkonu v zahraničí, který přebil i pozitivní vliv silného růstu v severní Americe.
Mírně lepší byly však výsledky za poslední tři měsíce loňského roku z pohledu tržeb. Výnosy totiž dosáhly 38 miliard dolarů, zatímco analytici oslovení agenturou Bloomberg očekávali 37,74 mld. USD (rozmezí odhadů 35,8-39,55 mld. USD).
Provozní zisk v Severní Americe ve čtvrtletí stoupl o téměř 88 procent. V Evropě, kam spadá i značka Opel a Jižní Americe však společnost vykázala provozní ztrátu, mimo jiné kvůli mimořádným nákladům na restrukturalizaci. Za celý loňský rok byla evropská divize GM ve ztrátě 747 milionů dolarů, což je sice lepší než loňská ztráta 1,76 mld. USD, ale horší ve srovnání s plánem počítajícím až do listopadu s návratem divize do černých čísel.
Již v lednu GM uvedla, že její prodej loni stoupl o o 7,6 procenta na více než devět milionů vozů. Získala tak zpět vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu. GM přišla o pozici světové jedničky v roce 2008, kdy ji na tomto postu vystřídal japonský konkurent Toyota Motor. Toyotu však těžce zasáhlo ničivé zemětřesení v Japonsku a rozsáhlé záplavy v Thajsku.
V letošním roce firma očekává zvýšení tržeb, její podíl na trhu však má zůstat na zhruba stejné úrovni jako loni. GM rovněž plánuje zvýšení cen automobilů.
Největší americká automobilka již před měsícem uvedla, že loni zvýšila prodeje o 7,6 procenta na více než devět milionů vozů. Získala tak zpět vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu, o kterou přišla v roce 2008, kdy ji na tomto postu vystřídal japonský konkurent Motor. Ten byl ale v loňském roce těžce zasažen ničivým zemětřesením v Japonsku a rozsáhlými záplavami v Thajsku.
V letošním roce firma podle svého dnešního vyjádření očekává zvýšení tržeb, její podíl na trhu však má zůstat na zhruba stejné úrovni jako loni. GM rovněž plánuje zvýšení cen automobilů.
Automobilku dostala z bankrotu finanční injekce americké vlády v objemu 52 miliard dolarů, následkem toho vlastní federální ministerstvo financí 32 procent kmenových akcií společnosti. Poté, co tržní cena akcií klesla pod cenu stanovenou před rokem a půl v rámci IPO (33 dolarů/akcii), vláda se nechala slyšet, že s prodejem akcií nebude spěchat.
Nové akcie General Motors se na Wall Street obchodují od listopadu 2009 a od té doby již ztratily přes čtvrtinu své hodnoty. Dnešní první reakcí trhu na zveřejněné výsledky je však růst o více než 4 procenta nad 26 dolarů za akcii GM.
(Zdroj: , Bloomberg, Reuters, ČTK, AP)