Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Chamtivost je dobrá aneb proč chápu manažera Goldman Sachs

Chamtivost je dobrá aneb proč chápu manažera Goldman Sachs

15.03.2012 13:16
Autor: Anonymní Investor, ???

Je zajímavé, jaký mediální ohlas vyvolala „zpověď“ jednoho manažera. Už to samo o sobě svědčí, že situace v investičním bankovnictví, potažmo v celém bankovním sektoru, není zcela normální. Můj sloupkový kolega Žabža vyjádřil své pocity velmi výstižně a ten článek mě zaujal natolik, že bych se rád podělil také o svůj pohled.

Na rozdíl od něho se nemusím bát o své místo a vyjadřovat loajalitu se svým zaměstnavatelem. Přesto můj názor nebude zcela odlišný. Co je ze všeho nejdůležitější, je poznatek, že dopis by měli ze všeho nejvíce zkoumat psychologové, potažmo sociologové. S čím nesouhlasím, je ona plíživá bolševizace. Naopak se domnívám, že se může jednat svým způsobem o očistný proces sektoru, který následně může udávat směr dalším odvětvím (pokud očista nebude synonymem pro přeregulaci). Jeden fakt je totiž nezpochybnitelný. Ačkoliv osobně považuji kapitalismus za jediný „jakž takž“ spravedlivý systém, tak orientace na peníze a odklon od soustředění se na hodnotu je zřejmý.

V investičních bankách sedí většinou mladí, ambiciózní a chytří lidé, na které je vytvářen enormní tlak, aby generovali peníze (ne hodnotu). Tento tlak je místy až za hranicí únosnosti a posunuje a zužuje vnímání světa jen právě na peníze, kterých není nikdy dost. Tito ambiciózní lidé přebírají vzorce chování svých nadřízených, jejichž chamtivost (greed is good) je nekonečná a pomalu se dostávají do spirály, ze které jde těžko uniknout. Jak mladí lidé stárnou a povyšují, nejsou všichni schopni ustát ten dennodenní tlak na generování zisku (často si ho vytvářejí i sami) a jejich psychická únava a opotřebení, které se děje raketovou rychlostí, je často nutí vidět to špatné, co svět investičního bankovnictví přináší. Koneckonců kdo chce, ten si argumenty pro svoji pravdu najde. Vyhořelí jedinci, kteří se neumí vyrovnat zejména sami se sebou, se pak snaží shodit to špatné právě na instituci, ve které pracují.

Kde je tedy pravda? Jak to tak bývá, tak někde uprostřed. Kapitalismus ve své nejryzejší podobě je k vidění právě ve světě investičního bankovnictví – se svými přednostmi i neduhy. Lidé zamotaní ve spirále už neví, ani co je správné. Vydržet? Odejít? Přiznat vlastní chybu? Hodit ji na zaměstnavatele? Bojovat se systémem? Je potřeba si uvědomit, že chyba je VŽDYCKY v člověku samém. Lidé totiž mají na výběr - mohou se toho účastnit nebo nemusí. A to, proč se toho účastní, jsou zase ty peníze v jejich vlastní kapse, které od nich vyžaduje zaměstnavatel. Řešení je jediné – pracovat pro vytvoření hodnoty a pro lásku (zní to příliš silně až poeticky, vím) k práci, nikoliv pro peníze. Když něco děláte dobře, tak ty peníze totiž jako sekundární produkt přijdou samy. To by však mělo být motto celé společnosti, ne jen jednoho mediálně sledovaného sektoru.

Závěrem bych chtěl říci, že se nechci nikoho zastávat ani nic očerňovat. Faktem zůstává pouze to, že investiční bankovnictví je svět sám pro sebe – s hodnými i zlými hrdiny a porozumět mu může jen ten, kdo byl jeho součástí (proto chápu Grega Smithe). Mimochodem pochybuji, že někde poznám více inteligentních lidí na jednom místě než právě v tomto segmentu.

Hezký den všem.

Investor


Váš názor
  • ČO by NATO Fedor Gáál0 "89-2012?!
    19.03.2012 13:09

    Klasická kapitalistická "bankopolitika " a jej 200 ročná tradícia a takto vnímaný základ v reálnom obraze 2012- na jednej strane. Na strane druhej politické ekonomika komunizmu 1917-1989 a po 22 rokoch pádu komunizmu je na "bankoscéne BOĽŠEVIZMUS" - nedajboh boľševizácia eurobankozóny 2012-2022 a ešte "domoderovaná "čínskym boľševizmom" ako ideovým základom čínskej politiky 1949-2012, tak bay "sme sa spoločne" s eurobankovou úniou začali báť AURORY /stále stojí v Leningrade"/ a jej BOĽŠEVICKÉHO výstrelu do kapitalistickej bankosféry 2012 po 95 rokoch "pokusne" a NAOSTRO 9. novembra 2017?! Ak by ozaj išlo o "plazivú boľševizáciu 1917-2012 a jej vytrvalosť v "stororočnici VOSR" - tak ešte je dosť času na operatívnu DEBOĽŠEVIZÁCIU pred svetovou boľševicku bankorevolúciou 2017!!! ČO iné ako USA-RUSKO-ČÍNSKY konsenzus a odboľševizovaný môže zachrániť bankokapitalizmus v jeho súčasnej globálnej podobe i obsahu...eše je v OSNtalóne reforma?!...ale kto povie "A"?! v roku 2012....svetoobčan NIE!
    turcan
  • Vážený Investore,
    15.03.2012 17:26

    jste další z řady těch, kteří zjevně nepochopili, o čem článek skutečně je. Autor článku není vyhořelý, ani nevyrovnaný, ani nechce na nikoho nic špatného shodit. Pouze konstatoval, jak výrazně se změnila firemní kultura a upozornil, že se prakticky vytratil "vztah" k zákazníkovi - klientovi a zůstala jen bezohledná honba za penězi, bohužel.
    oh171
    • Re: Vážený Investore,
      16.03.2012 17:29

      Jojo, vystihl to přesně. A pokud to myslel upřímně, klobouk dolu. Ale vůbec bych se nedivil tomu, kdyby ten článek napsal jen kvůli tomu, aby získal obdiv. Když teď vyšel z GS, tak aby mohl založit svůj vlastní byznys a nalákat naivní klienty. V takovém případě by jeho vlastní článek plně vystihoval jeho samotného.
      Nyk Lísn
    • Ne každý investor má úplnou pravdu
      15.03.2012 23:55

      Problém s kapitalismem je jako s jakýmkoliv jiným společenským systémem. Lidé totiž NEMAJÍ na výběr, zda se toho budou nebo nebudou účastnit. Další problém je, že kapitalismus je stejně jako socialismus z ekonomického systému povýšen na systém společenský. Kapitalismus tedy říká, že peníze JSOU hodnota. A nedělá v tom rozdíl. Kapitalismus jako společenský systém, stejně jako socialismus jako společenský systém, je demagogie. Je to náhražka pro ty, kdo nemají schopnost dělat rozdíl mezi hmotnou a morální hodnotou. TRAGÉDIÍ pro lidi z finančního sektoru je, že tuto schopnost často nemají. TRAGICKÝM PARADOXEM je, že navíc bývají chytří. TRAGÉDIÍ pro ostatní je, že finanční sektor fakticky vládne společenskému systému. ŠŤASTNÝM FAKTEM je, že lidi z finančního segmentu nejsou o nic chytřejší než ostatní. Možná jsou o něco méně šťastni, protože si v podvědomí uvědomují, že ve skutečnosti osobně nevytvářejí žádné reálné hodnoty.
      Radek Letko
  • Ztráta času
    15.03.2012 16:56

    Článek absolutně o ničem. Je v něm prakticky jedna myšlenka - vytvořit hodnoty. Mě by spíš zajímal názor autora článku na důvod, proč se ty hodnoty vlastně vytrácí. Na jedné straně se chce autor vrátit k nějaké tvorbě hodnot a na straně druhé obhajuje současný systém, který má na aktuálním problému lví podíl. Za současný stav nelze obviňovat lidi a říkat jim, ať si konečně najdou nějaké hodnoty. Zklamal systém a to z toho důvodu, že on žádné vnitřní hodnoty nemá a ani mít nemůže. Je čas opět ten systém trochu změnit a udělat ho pro každého spravedlivější. Pak se můžeme bavit o hodnotách. P.S. Uvítal bych, kdyby se autor článku alespoň podepsal - takhle to vypadá, jako kdyby se bál :-)
    Klasi
    • Re: Ztráta času
      15.03.2012 17:05

      ještě, že ty jsi se pod svůj revoluční blábol podepsal ...Hon-zo...
      db
      •  
        15.03.2012 17:23

        Pokud o to stojíš, tak mi to problém opravdu nedělá. Ale myslím, že sám vidíš rozdíl mezi anonymním článkem a anonymní reakcí na onen článek v diskuzi. Navíc chápu, že se ti to nelíbí. Sám na tom systému "parazituješ". Já ostatně taky. A ještě jedno - nehledej za vším revoluci :-)
        Klasi
  • VIEM, NEVIEM, POVIEM
    15.03.2012 16:40

    zajdi si k vedcom, aspon im znížiš celkový priemer. // A ešte je zaujimavé to pekné vyvlečenie sa z vlastného názoru, v štýle ok boys, i want be neutral. /// PS: pRACHY ťa prinútia urobiť to, čo by si inak nikdy neurobil.
    Open_mind
  • Jak vidno nejste políben klasdickým vzděláním.
    15.03.2012 14:53

    Co říkáte? Toť věru jenom řečnická otázka, neb realita jak se má chovat investor dle návodu Party jest jasná-Přec právě opačně. A vy pane patříte k Patrii.
    plejer
  • Ještě dodatek- kdo chce vydělat musí se chovat naprosto odliště od Party
    15.03.2012 14:27

    co říkáte?
    plejer
    • Re: Ještě dodatek- kdo chce vydělat musí se chovat naprosto odliště od Party
      15.03.2012 14:38

      Předem se omlouvám, naznáme se, a vůbec nevím proč jsme si dnes tak vzájemně padli do oka / pera / klávesnice, ale prostě si nemohu pomoci. Ptáte se co říkám? Říkám: proč už zase hledáte někoho, podle koho se chovat ve svém rozhodování.
      razit
  • Klasika p.Žabža již od ledna vyhrožuje, že Erste odskočí nad 500
    15.03.2012 14:23

    ....no a realita je prostá Patria je největším prodejcem na Erste nebo ne?
    plejer
    • Re: Klasika p.Žabža již od ledna vyhrožuje, že Erste odskočí nad 500
      15.03.2012 14:27

      A vy jste snad neprodal? ;-)
      Kalka.
  •  
    15.03.2012 14:16

    Nechci panu Žabžovi vkládat nic do úst / pera, ale myslím, že tu bolševizaci není třeba chápat jen jako nějaké očerňování investičních bankéřů / bankéřů / finančníků. Alespoň pro mě je to právě o té snaze najít obecnéhě definivaného třídního nepřítele. A víte co je v mých očích vrcholným příkladem takové bolševizace? "99%"
    razit
  • omluva Zkazky
    15.03.2012 13:47

    ...................
    plejer
    • Re: omluva Zkazky
      15.03.2012 14:02

      Ale, tak se pořád všichni neomlouvejte, chybu může udělat každý ;-)
      razit
  • Souhlas-"Koho chleba jíš toho píseň zpívej"
    15.03.2012 13:44

    1. Pana Žabžu chápu, že dostal zadání od zaměstnavatele, tak se k tomu postavil čelem. 2. Z historie: Kdysi dávno-to ještě byl ČEZ za 70 Kč- psal tu podobně chóry na nezdravost akcií ČEZu pan Soustružník, tehdy ještě v barvách Patrie(mimochodem pán jistě vzdělaný a píšící nyní zajímavé články. Ale k meritu: tenkrát nenechal na ČEzu celé dva, či tři roky nit suchou a stále obhajoval ony ceny 60-70 Kč. Panují kolem toho skazky, ale v zájmu minulých drobných investorů to bylo či nebylo! Tak povídejte.
    plejer
Aktuální komentáře
07.05.2025
16:58Wall Street před Fedem roste, zatímco Evropa většinou zůstává v červeném  
16:38Jan Bureš: ČNB podle očekávání snížila sazby o 25bps, další kroky budou “velmi opatrné”
16:23Pozvánka na setkání s analytikem a makléřem Patrie v pondělí 12. 5. v Bratislavě
14:59Jakub Blaha k Uberu: Tržby mírně pod očekáváním kvůli pomalejšímu růstu jízd, výhled na druhé čtvrtletí vypadá naopak pozitivně  
14:38ČNB snížila úrokové sazby. Jak vidí ekonomiku nová prognóza?
13:51Branislav Soták k AMD: Přes výhled zamlžený sankcemi zůstáváme pozitivní  
12:31RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:33Jakub Blaha k Novo Nordisk: Roste i přes snížený výhled a očekává silnější druhou polovinu roku  
11:16Evropa obchoduje smíšeně i přes nadějné politické zprávy. ČNB sníží sazby, večer se do hry vloží Fed  
11:00Průmysl v březnu meziročně vzrostl o 1,4 %, stavebnictví stouplo o 12,1 %
10:58Šéf ČEZ Beneš: Nabídku EDF bychom nikdy nepodepsali, nebyla výhodná. Škody půjdou do stamilionů
9:12Gen představil rekordní výsledky a očekává další růst příjmů
9:01Rozbřesk: ČNB dnes zřejmě sníží sazby na 3,50 %, komentář však zůstane jestřábí
8:52Evropské trhy budou v úvodu mírně ztrácet, ekonomickým tématem dne, zda ČNB sníží sazby a rozhodnutí Fedu  
6:29Vláda (ne)hospodařící jako rodina a americké snahy o snížení obchodních deficitů
06.05.2025
22:04Býci ztrácejí půdu: Trumpovy tarify dusí rally na amerických trzích  
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
PL - Jednání NBP, základní sazba
8:00DE - Průmyslové objednávky, m/m
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, m/m
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba