Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak nás Čína a spol. (ne)tlačí zpět do středověku

Jak nás Čína a spol. (ne)tlačí zpět do středověku

02.05.2012 17:56

Pan Petr Pithart se v HN zamýšlí nad (ne)nutností zvednout naší konkurenceschopnost na úroveň Číny. Pokusím se vystihnout jádro jeho úvahy několika citáty: „Aby byly naše výrobky stejně dobré a stejně laciné jako ty čínské, museli bychom se dnes vzdát sociálního zřetele, nejen tedy ochabujícího sociálního státu. Takže péči o seniory bychom museli předat rodině a sousedům. Nezbylo by nám než se vykašlat na ochranu životního prostředí... A museli bychom rezignovat na demokracii jako na drahý a ke všemu pořád ještě tak velmi nedokonalý způsob, jak respektovat důstojnost jednoho každého člověka i jako občana... Musíme se začít chránit. Protekcionismus bylo dlouho sprosté slovo... Ať napříště politici řeknou: budeme schopni konkurence, ale budeme muset obětovat to a to... „

Úvahy na podobná komplexní témata často (možná nevyhnutelně) trpí přílišnou generalizací a výsledná doporučení jsou typu „vylijte vaničku i s dítětem“ (např. onen protekcionismus*). Vezměme základní fakt: Ve světě je obrovský počet lidí, kteří jsou i bez jakéhokoliv vykořisťování a totalitních režimů ochotni pracovat za zlomek západo- a asi i východo evropských mezd. Tito lidé chtějí pracovat a chtějí spotřebovávat. Západ čelí tomu, že globalizace z těchto lidí udělala souseda odvedle, který je naší práci ochoten udělat za mnohem méně a zároveň chce svůj podíl na spotřebě omezených zdrojů (ropa, další komodity, čistý vzduch, voda...). Proč si férově nepřiznat, že na to náš soused má plné právo? A uskromnit se a snažit se přispět svou troškou do mlýna globálního zvyšování materiálního blahobytu (jen o něm podobné úvahy vlastně jsou).

Samozřejmě, že situace a úvaha se komplikuje ve chvíli, kdy do mixu přidáme polovykořisťování, nulovou ohleduplnost k životnímu prostředí, totalismus, apod. Pak se ale primárně nebavíme o tom, jak zachovat naší životní úroveň, ale o tom, zda a případně jak (doslova) nutit ostatní, aby dodržovali naše standardy. V principu tedy o tom, jestli v tomto smyslu fungují sankce, embarga, cla a podobné nástroje. Téma samo o sobě.

V neposlední řadě je dobré si uvědomit, že Evropa může zůstat v boji za západní výdobytky sama. Existují známky toho, že v současnosti probíhající oživení ve Spojených státech je z části dáno zlepšením na nabídkové straně jejich ekonomiky. Jejich vysoká nezaměstnanost je na jednu stranu tragédií, na druhou spolu s růstem mezd v Číně a produktivity v USA pomáhá uzavírat nákladovou mezeru mezi USA a rozvíjejícími se ekonomikami. Přičtěme k tomu zdroj levné energie ve formě zemního plynu. Za pár let nebudeme možná hledět na svět ekonomicky rozdělený na rozvinutý západ a rozvíjející se zbytek světa, ale na rozvíjející se svět a USA na straně jedné (té, kde má každý svým způsobem navrch) a Evropou na straně druhé.

Nešlo by ale vlastně ani o Evropu jako celek, protože globální rozštěpení je v menší verzi patrné i na našem kontinentu. Na mysli mám samozřejmě konkurenceschopné Německo vs. méně konkurenceschopná periferie. Z Německa se sice stal exportní gigant z velké části proto, že periferie recyklovala jeho přebytky a úspory poptávkou po jeho produktech. Stalo se tak ale z velké části právě díky kvalitativně-cenové konkurenceschopnosti německé produkce, která si nyní úspěšně buduje náhradu za periferii na dálném východě a jinde.

Jak to tedy nakonec s Evropou a námi v tom ekonomickém zápase bude? Nevím, ale vím, že prohrávající mužstvo má vždy dvě možnosti: Přiznat si, že bylo horší a zlepšit se, nebo si stěžovat na trávník, na sudího, že míč byl nějaký divný, že nejsou peníze...



*V případě čínské produkce bych protekcionismus na úrovni plošných opatření viděl jako problematický. Protekcionismus ale sám o sobě není ničím zlým. Záleží na tom, co se chrání a před čím. Nechápu například, proč bychom měli trestat domácí výrobce absurdními požadavky na hygienu a zároveň jíst posypovou sůl z Polska a dohadovat se s ním o nějaké formality namísto toho, aby zde byl uplatněn protekcionismus v té nejrazantnější formě.

Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  • pane soustružniku docela dobrý
    03.05.2012 10:16

    Članek má hlavu a patu a mohl být o půlku kratší zbytečná omáčka okolo. Kdo je pan Pithart bezvýznamný politický tlachal v době KARLA GOTTA
    martík
  • mozek Pitharta
    03.05.2012 7:24

    Docela nechápu snahy opisovat polointelektuální dedukce soudruha Pitharta, kterému se mozek zastavil zjevně někde v roce 1968. Od té doby mele neustále jedno a to samé. Naštěstí není žádný vůdce lidu, který by určoval (diktoval) směr, kterým se má ekonomika a společnost posouvat. Čína se brzo rozpadne na menší samosprávné celky, protože komunisté tuto velmoc prostě neudrží v řetězích. Bude to zase stará dobrá Čína. Ovšem podle toho, jak se tam dlouho udržel komunizmus u moci, svědčí o silné schopnosti obyvatelstva nemyslet a makat :-)) Takový národ nebude nikdy světový tahoun. Direktiva, špionáže, metoda vládnutí atd... nejsou zrovna atributy společenského pokroku...
    Jesse
    • Re: mozek Pitharta
      03.05.2012 10:14

      Jessíku kdybys neustále neležel vožralej v nonstopu pod stolem nebudeš psát kraviny o rozpadu Číny jestli se ČÍna rozpadne ty už vožralej pod stůl nevlezeš protož to bude opravdovej konec světa až by si malí čínanci rozdělovali zemičku za pomoci atomovejch rachejtlíííí ty fantasto ... Čínanci na rozdíl od Tebe nechlastaji v nosntopu , ale přemejšlí a makaj. ČÍna v dějinách vždy byla na špici pokroku a v době kdy tvůj prááááááá prááá předek tu běhal s holým zadkem po poli tak v Číně měli střelný prach , bavlnu, čínskou zed a mnoho dalších......
      martík
      • trouba Martik
        03.05.2012 15:34

        Nevím, jestli Jessík leží neustále ožralý v nonstopu, ale Vy byste dát práci a mrknout na Wikipedii, když už jste chyběl na hodinách dějepisu na základce i na střední. Pak byste možná zjistil, kdy se stavěla velká čínská zeď, kdy byl vynalezen střelný prach a kdy se v Evropě někdo proháněl s holým zadkem. A s Jessíkem souhlasím, že Číně skutečně chybí atributy pokroku s výjimkou masivních investic do vědy a vzdělání. V totalitním režimu nikdy neponesou stejné plody, jako demokratické zemi.
        altaica
        • Re: naiva nebo pitomeček altaica
          03.05.2012 15:52

          v tisícileté kultuře nám čínanci davaji na prdel pořád :-) my tu máme holé zadky pořád ještě jsem neviděl nikde vesmírný koráb s nápisem Czech republic, ani není vidět zakladnu na které se toto udá ani nevidím silo s raketou s jadernou hlavici ani žadný neviditelný letoun ani nevidím stovky miliardy dolarů valící se na kontě ČNB případně tisice tun zlata atd atd atd tak pořád si myslíte že tu v českých luzích a hajích už dobrých 2000 let máme holé zadky ??? :-) demokratická země a to je která taková je jen v učebnici :-) muhehehehehe totalní řežim který má miliardáře ???? hm to tam je teda fest totalita a burza tam není fíííííííííd ale kupodivu se tam musí pracovat a to takovým jako seš tyaltaicu moc nevoní fíííííííd muhehehehehe ale můůůůůůůůheheheeheeh
          martík
          • Martíku,truhlíku
            03.05.2012 15:59

            Jak chceš vidět neviditelný letoun??Že Ti zase vylízá ten pindík??
            Velkamedvědice
            • Re: Martíku,truhlíku
              03.05.2012 16:03

              ty musíš být VM velmi ducha mdlého že ? :-)
              martík
  • Čína je podivný svět
    03.05.2012 0:11

    Komentář p. Soustružníka je o "level" lepší než p. Pitharta, při vší úctě k jeho šedinám. Pithartovým, nikoliv Soustružníkovým :-) . Čína byla již v dějinách posledních tisíciletí několikrát největší ekonomikou světa, ale vždy během několika desítek let toto postavení ztratila. Před několika málo desetiletí se zdálo, že USA je největší a dominantní světový hráč, pak se zdálo, že komunismus zničí jiné státní systémy, nyní to vypadá, že Čína se rozleze po celém světě. Ale toho se není bát. V jejich kultuře je asi cosi zabudované, že po dosažení nějaké úrovně propadnou. Jen jim přejme, aby nepadli na dno. Myslím že Evropa nemusí násilím nutit jiné státní uspořádání, aby se ony přizpůsobily Evropě. Myslím, že díky globalizaci se samy národy. lidi, obyvatelů budou dobývat podobných práv a svobod jako požíváme zde v Evropě. chce to jen čas. Je nemožné, aby zaostalé společenství, kde staletí platil teror, totalita, se za 20 let změnila v stát, kde je svoboda, zákon, právo. To trvá spíše století. Nemusíme tlačit Čínu, číňani sami budou tlačit na svou totalitní vládu, aby se něco změnilo. Ikdyž centrální úřady blokují internet, tak jako my měli za totáče blokované informace, tak jsme věděli, že někde to funguje trochu jinak a za 2000 slov se neposílá do vězení. A obyčejní číňani to buď již vědí, nebo začínají tušit. To pak bude mazec :- ))
    • Re: Čína je podivný svět
      03.05.2012 10:11

      ALEŠI ALEŠI ALEŠI se učit se učit se učit jak to říkal Mireček z básníků. Napsat že Čína vždy upadne a US jsou nejlepší ach jooooooooo. co třeba kdyby se dneska řeklo kdo nezaplatí svůj dluh nesmí na trh mohli by tam US zaplatí oni někdy ty svoje dluhy ? Nikdy je nezapaltí pokud nebude válka nebo hyperinflace tj ten tvůj skvělý slavný a užasný kapitalismus dojel na jediné - na DLUHY a touto nadvýrobou na dluh zlikvidoval ruský neboli východoevrospký komunismus z toho všeho se malí činánci poučili a založili kapitalismus bez dluhu tj pod přísným dozorome komunistické strayn kde se "platí" DANĚ a "není" KORUPCE a pokud se na někoho takové přijde(logicky se tací najdou a nebude jich málo) dostanou jediné kulku do kebule , proto jim to tam jááákž tááákž zatím funguje .......
      martík
      •  
        03.05.2012 10:25

        To jistě máš recht marťo. Kapitalizmus dojel na dluhy, ale to je nástroj, který vymysleli židé, ne tak kapitalisté. Neboj, židé brzy ovládnou i Čínu :-)))
        Jesse
        •  
          03.05.2012 13:07

          Tak to bych netvrdil. Židé ovládali a ještě ovládají polovinu světa. Mysleli si, že pádem SSSR ovládnou celý. Jenže je Rusové převezli. Tzn. projevili se jako chytřejší než Židé. Za dob SSSR hrál čas proti Rusům. Dnes hraje čas proti USA a jejich židovskému vedení. USA už se prakticky mohou zachránit jen světovou válkou poškozující zájmy jejich mocenských konkurentů více jak jejich zájmy. Rusové porazili Rotschilda stejnou kutuzovovou strategií jako Napoleona a Hitlera. Nechat predátora přesvědčit o jeho vlastní síle a předstírat slabost. Nechat tak predátora zalézt ce nejhlouběji do tlamy a pak z něj udělat oběť. Tuto strategii umí užít jak ve vojenství, tak v hospodářsko-politických strategiích. Američané už to pochopili a Židé už se dnes hádají mezi sebou. Jen se podívejte co se děje mezi Murdochem a Sörosem.
          ignác
  •  
    02.05.2012 18:30

    Stále jste zahleděni do sebe, neschopni sebereflexe. Nechápete realitu a proto prohráváte a prohrajete dějiny. Jste na Číňany málo inteligentní. Když za komunismu naši nejlepší studenti studovali v Moskvě, tak i ti nejlepší neměli na píli, cílevědomost a intelekt těch čínských. A ti co tam kdysi studovali nasměrovali Čínu a jejich následovníky, tam kde jsou dnes a hlavně budou zítra. Ono kdo plánuje a nemyslí si, že hlavní je to co je dnes musí porazit toho hloupějšího. Neúprosný zákon přírody. A propagandu si nechte, pokud chcete mít šanci. V Číně je dnes nejvíce ekologických inovací na světě. Dobré ráno, dokud je ještě dobré.
    ignác
    •  
      03.05.2012 18:01

      Až půjde z tlustých do tenkých , tak nepřežijí ti nejchytřejší resp. nejpilnější, ale ti nejpřizpůsobivější - nejflexibilnější.
      Accountant
    • ignáci souhlas
      03.05.2012 10:07

      tam kde čeští nejlepší studenti studuji tam by podprůměrný student z číny nestudoval tj čeští nejlešpí studetni nedosahují urovně ani podpruměrných čínááánečkůůůů a nikdy nedosahovali a nikdy dosahovat nebudou takže naprostý souhlas
      martík
Aktuální komentáře
30.04.2024
22:01První den zasedání FEDu zámořské trhy poklesly  
17:55Kdy se konečně dostaví napřimování výnosové křivky?
17:27Pale Fire Financing a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:25Japonsko bojuje za silnější jen, ale trhy mu to nevěří  
17:13Akciové trhy zmítané výsledkovou sezónou  
16:55WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
16:53Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů
16:50Výsledky PayPal: Akcie rostou poté, co společnost zvýšila celoroční výhled zisku  
16:42SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Pozvánka na mimořádnou valnou hromadu
16:30AMISTA investiční společnost, a.s.: STING investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. - Výroční finanční zpráva 2023
15:52Vláda schválila reformu penzí se zvyšováním věku nad 65 let
15:28HPM: Monetizace umělé inteligence s velkým otazníkem
15:26Coca-Cola v prvním čtvrtletí mírně zvýšila tržby i zisk, zlepšila výhled
14:58Hlad po hubnutí trvá, Eli Lilly díky tomu vylepšila výhled
14:40Tržby řetězce restaurací McDonald's zaostaly za odhady, zákazníci šetří
14:36AMISTA investiční společnost, a.s.: INFOND investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. - Výroční finanční zpráva 2023
14:34AMISTA investiční společnost, a.s.: IFIS investiční fond a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
14:32ČEZ, a.s.: Zpráva o udržitelném rozvoji za rok 2023
14:29AMISTA investiční společnost, a.s.: ASOLERO SICAV a.s. Výroční zpráva za rok 2023
14:04Volkswagen po 1Q24: Značka Audi stáhla provozní marži celé skupiny pod konsensus analytiků  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu
3:45Čína - PMI v průmyslu Caixin
9:00CZ - HDP, q/q
10:00DE - HDP, q/q
11:00EMU - HDP, q/q
11:00EMU - Inflace, předběžný odhad, y/y
15:45USA - Index aktivity ISM Chicago
16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board