Tržby tuzemského mobilního operátora T-Mobile v prvním pololetí roku klesly o 3,5 procenta na necelých 13 miliard korun. Výraznější pokles firma zaznamenala u poskytování mobilních služeb. Tržby v segmentu meziročně klesly o 6,2 % na zhruba 11,7 miliardy korun. T -Mobilu přitom meziročně vzrostl počet tarifních zákazníků. Měsíčně zákazníci utratili za mobilní služby v průměru 363 Kč, což je o 4,7 % méně než vloni. Růst využívání dat se promítl v podílu nehlasových služeb na tržbách z mobilních služeb, který meziročně stoupl o 3 % na pro český T-Mobile rekordních 27 %.
Operátor uvádí, že na českém telekomunikačním trhu pokračuje růst spotřeby služeb zejména v oblasti mobilních dat, ceny a s nimi i příjmy operátorů klesají. Podle generálního ředitele českého T-Mobilu Milana Vašiny společnost pozoruje pozitivní trend v nárůstu zájmu zákazníků jak u mobilních datových služeb tak u pevných linek. K 30. 6. 2012 T-Mobile obsluhoval necelých 5,4 milionu zákazníků mobilních služeb, přičemž téměř 55 % (2,9 milionu) tvořili uživatelé tarifní. Předplacenou kartu Twist využívalo ke konci druhého čtvrtletí 2,4 milionu zákazníků. Měsíční churn - počet zákazníků, kteří přestali využívat služeb operátora - se dále snížil na 1,2 %.
Nárůst spotřeby se projevil ve všech oblastech, tedy jak provolaných minutách, tak počtu SMS, ovšem zdaleka nejvíce se zvýšil objem přenesených dat – ten se meziročně téměř zdvojnásobil a dosáhl přibližně 1 452 terabytů.
Tržby T- Mobilu klesly i v loňském roce, kdy společnost za poskytování služeb utržila 26,8 miliardy Kč, meziročně o 8 % méně. Výnosy z mobilních služeb o 8,6 procenta na 26,13 miliardy tehdy klesly i konkurenční Telefónice O2. Třetí z operátorů - společnost finanční výsledky neuvádí. T-Mobile Czech Republic působí na českém trhu od roku 1996. Patří do německé skupiny . Ta představila výsledky za 2Q nad očekáváním trhu, když silný dolar pomohl výsledkem ve Spojených státech přetlačit útlum v Evropě.
Nárůst využívání vysokorychlostního internetu zpomaluje tempo rušení pevných telefonních linek v ČR, potvrdily výsledky CR i T-Mobilu. U CR se počet pevných linek v prvním pololetí letošního roku snížil o 72 tisíc na 1,539 milionu, když před šesti lety dosahoval meziroční úbytek půl milionu linek. Počet aktivních SIM karet poprvé předčil počet pevných telefonních linek v roce 2000.
V roce 1996, kdy byly spuštěny mobilní sítě GSM společností Eurotel (dnes TelCR) a Radiomobil (dnes T-Mobile), bylo v tuzemsku 200 tisíc aktivních SIM karet, o tři roky později dva miliony.
Dnes je již mobilní trh vysoce nasycený. Podle údajů ČSÚ se loni v ČR poprvé snížil počet aktivních SIM karet na 14,24 milionu z 14,36 milionu v roce 2011. Za úbytkem stál pokles počtu předplacených karet i snižování počtu klientů společnosti MobilKom. Pomalu ubývá nejen pevných linek, ale také veřejných telefonních automatů. Těch je v současnosti v ČR přes 16 tisíc.
Telefonní budky, kromě určitého objemu komerčních volání, mají stále své nezastupitelné místo při voláních na tísňové linky a v obdobích krizových situací - Telefónica takovýchto hovorů zaznamenává až 300 tisíc ročně. Dlouhodobý plán rušení veřejných telefonních automatů nemá. Stát u části z nich ukládá povinnost provozu, ostatní jsou provozovány podle rentability. V případě, že v obci není žádný telefonní automat, je povinna provozovat alespoň veřejnou telefonní stanici. Těch zřizuje maximálně pět do roka.
(Zdroj: T-Mobile, , Telefónica CR)