Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech se v září vyšplhala na sedmiměsíční maximum díky většímu optimismu Američanů ohledně situace na trhu práce a budoucího vývoje příjmů. Souhrnný index spotřebitelské nálady zveřejňovaný organizací Conference Board se zvýšil na 70,3 bodu ze srpnových 61,3 bodu. Analytici (Bloomberg) přitom očekávali mírnější nárůst na 63,2 bodu.
"Navzdory ekonomické nejistotě jsou spotřebitelé o něco optimističtější," uvedla ředitelka výzkumného centra Conference Board Lynn Francová. Podíl spotřebitelů, podle kterých je obtížné získat práci, klesl na 39,9 procenta ze srpnových 40,6 procenta. Podíl respondentů, podle nichž je práce dostatek, naopak stoupl na 8,3 procenta ze 7,2 procenta.
Ekonomové sledují údaje o spotřebitelské důvěře pozorně, protože se z nich snaží odvodit budoucí vývoj spotřebitelských výdajů. Ty ve Spojených státech zajišťují více než dvě třetiny ekonomické aktivity. Údaj za srpen byl revidován vzestupně na 61,3 bodu z 60,6 bodu.
„To je povzbudivý signál,“ hodnotí dnešní data o spotřebitelské důvěře hlavní ekonom Capital Economics Paul AShworth. „Růst je z většiny evidentně hnán oživením trhu akcií za poslední měsíc. To je pozitivní pro spotřebu, která na tom nebyla v poslední době nic moc,“ dodává.